مواد مخدر و سلامت روان

داروها می توانند در برخی از افراد باعث ایجاد روان پریشی یا اپیزود روان پریشی شوند. این بدان معناست که فرد دچار توهم (دیدن، شنیدن و احساس چیزهایی که وجود ندارد)، هذیان (اعتقاد تزلزل ناپذیر به چیزی غیرواقعی)، افکار گیج و آشفته می شود و عدم بینش خود را تجربه می کند. روان پریشی شدیدترین نوع اختلال روانی است و بیشتر موارد ربطی به مصرف مواد مخدر ندارد اما مصرف مواد مخدر آن ها را تشدید می کند.

وضعیت سلامت روان هر فرد منحصر به فرد است. به طور مشابه، هر فرد رابطه متفاوتی با مواد مخدر خواهد داشت. حوزه مواد مخدر و سلامت روان بسیار پیچیده است. برخی از افراد ممکن است بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به اثرات منفی سلامت روان باشند.

آن چه بر یک فرد تأثیر مثبت می گذارد ممکن است برای دیگری تأثیر منفی داشته باشد. حتی زمانی که یک فرد همان دارو را در موارد مختلف مصرف می کند، اثرات آن می تواند متفاوت باشد. به یاد داشته باشید، آن چه برای شخص دیگری مناسب است ممکن است برای شما و سلامت روان شما انتخاب مناسبی نباشد. 

چه چیزی یک فرد را در معرض پیامدهای منفی بهداشت روانی قرار می دهد

شروع مصرف مواد مخدر در سنین پایین

اگر قبلاً مشکلات سلامت روان شما تشخیص داده شده یا در حال تجربه آن هستید

استفاده از داروهای قوی تر و مصرف بیشتر

داشتن سابقه خانوادگی بیماری روانی، احتمال تجربه اثرات منفی بر سلامت روان هنگام مصرف منظم مواد مخدر را افزایش می دهد

مواد مخدر و سلامت روان

اثرات مواد روانگردان بر سلامت روان

همه مواد روانگردان با تأثیر بر خلق و خو، افکار، احساسات و رفتارها به عنوان بخشی از اثرات کوتاه مدت، بر سلامت روان تأثیر می گذارند. برخی از افراد ممکن است برای تأثیرات بر سلامت روان خود مواد روانگردان استفاده کنند. 

نحوه واکنش شما به یک ماده مخدر در یک مقطع زمانی خاص می‌تواند به نوع دارو و محتویات، قدرت آن، نقطه شروع شما در رابطه با احساس شما و وضعیت سلامت روان شما و همچنین محیط (به تنهایی، در فضای باز، در یک مهمانی شبانه، با چه کسی هستید) بستگی داشته باشد.

عواملی که بر سلامت روان تأثیر می گذارند

اگر خوب نمی خوابید، خوب غذا نمی خورید یا اگر نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است شما را مضطرب کند. مصرف مواد مخدر در دوزهای بالا، مکرر یا مصرف بیش از یک دارو در یک زمان (اختلاط داروها) نیز خطر سلامت روانی شما را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد یا اورژانس دارو می تواند نشانه سلامت جسمی و یا روانی باشد.

اگر چه برخی از افراد ممکن است گزارش دهند که علائم خاصی را با الکل یا مواد مخدر خوددرمانی می کنند، اما این ها درمان های مؤثری نیستند. اگر مشکلات سلامت روان یا مشکلات جسمی دارید، به دنبال یک درمان واقعی باشید.

اثرات کوتاه مدت مصرف مواد مخدر

مردم معمولاً الکل و سایر مواد مخدر را برای تأثیرات کوتاه مدت، تجربه یک اثر مسمومیت، یا احساس شدید یا سرخوشی و لذت مصرف می کنند. این اثرات می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت احساس خوشایندی ایجاد کنند. اثرات کوتاه ‌مدت از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما همچنین می‌تواند از یک مورد استفاده به موقعیت دیگر متفاوت باشد.

افراد همچنین ممکن است دارای عوارض جانبی کوتاه مدت ناخواسته ناشی از مواد مخدر باشند که انتظارش را نداشته اند. این مسائل به عنوان اثرات کوتاه مدت مصرف مواد مخدر طبقه بندی می شوند زیرا زمانی که مواد مخدر از سیستم افراد خارج می شود، از بین می روند. تأثیرات و مدت زمانی که فرد احساس می کند، اثرات بسته به عوامل شخصی منحصر به فرد شما و نوع ماده مخدر مصرفی متفاوت است.