مهم ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد

سوء مصرف مواد مخدر می تواند عملکرد مغز را در نواحی انگیزش، حافظه، یادگیری، قضاوت و کنترل رفتار مختل سازد، بنابراین غالباً نوجوانانی که سوء مصرف مواد مخدر دارند در مدرسه با مشکل مواجه می شوند، عملکرد تحصیلی ضعیف دارند و در امور مربوط به سلامت (شامل سلامت روان و قانون) دچار مشکل اند.

نوجوانی دوران مهمی در پیشگیری از اعتیاد است

گهگاهی در اخبار، حوادث ناراحت کننده و در عین حال عبرت آموز در خصوص مصرف بی رویه مواد مخدر و روانگردان را می شنویم که نا به سامانی خانواده ها را موجب شده است. هر بار گروهی افراد سودجو با استفاده از نا آگاهی مردم و فریب جوانان آنان را به ورطه نیستی کشانده و از این راه سود زیادی به جیب می زنند و از طرفی میزان مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان روز به روز در حال افزایش می باشد. سوء مصرف مواد مخدر صنعتی، دیگر به قشر جوان یا فقط به یک کشور خاص محدود نمی شود.

بحران اعتیاد در جوانان

امروزه در جهان، روش های زندگی به سرعت الگوبرداری می شود. به این دلیل کشورها باید به طور یکپارچه نسبت به شناسایی و اتخاذ اقدامات لازم مبادرت کنند. بر این اساس در کشورهایی همچون ایران که دارای ساخت سنی جوان بوده، می تواند در عین تلقی شدن فرصت تهدید نیز به شمار آید، زیرا با افزایش جمعیت جوان میزان آسیب پذیری این جوامع به لحاظ سوء مصرف مواد مخدر صنعتی مضاعف می گردد. بدین ترتیب جوانانی که باید موتور محرکه جامعه و آینده سازان کشور باشند. پس از مصرف مواد مخدر صنعتی دچار توهمات شدید روانی، رفتارهای پر خطر جنسی، قتل، خودکشی و خشونت شده و به جای آن که باعث حرکت و توسعه جامعه شوند، هزینه های اجتماعی و اقتصادی سهمگینی را بر پیکر جامعه وارد می سازند و چه بسیار خانواده هایی که در اثر گرفتاری به این معضل از هم پاشیده شده و رو به زوال می روند.

مهم ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد

مصرف زود هنگام مواد مخدر

مصرف زود هنگام مواد مخدر، احتمال سوء مصرف و اعتیاد شدید را افزایش می دهد. به خاطر داشته باشید که داروها عملکرد مغز را تغییر می دهند و این می تواند فرد را به سوی اعتیاد و سایر مشکلات جدی سوق دهد. پیشگیری زود هنگام از مصرف مواد مخدر می تواند خطر ابتلا به سوء مصرف و اعتیاد را کاهش دهد. خطر سوء مصرف مواد مخدر در دوران گذار مثل تغییر مدرسه، تغییر محل یا طلاق افزایش می یابد.

پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر

اگر بتوانیم از سوء مصرف مواد مخدر پیشگیری کنیم، می توانیم از اعتیاد به مواد مخدر نیز پیشگیری نماییم. نوجوانان در آغاز دوره نوجوانی با چالش های اجتماعی و موقعیت های تحصیلی جدیدی مواجه می شوند. غالباً در این دوره، کودکان برای اولین بار در معرض مواد اعتیاد آور نظیر سیگار قرار می گیرند و ممکن است با ورود به دبیرستان دسترسی بیشتری به مواد مخدر پیدا کنند و با نوجوانانی که سوء مصرف مواد مخدر دارند مواجه شوند، هم زمان، بیشتر رفتارهایی که جزء جنبه های طبیعی رشد آن ها به شمار می روند، مثل تمایل به انجام کار جدید یا پر خطر باعث می شود تمایل نوجوانان به تجربه مواد مخدر افزایش یابد.

دلایل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر

بعضی از نوجوانان تسلیم فشارهای دوستان سوء مصرف کننده می شوند تا در این تجربه هم با یکدیگر شریک شوند، بعضی دیگر ممکن است فکر کنند که مصرف مواد مخدر (نظیر استروئیدها) باعث بهبود ظاهر یا عملکرد ورزشی آن ها می شود یا این که سوء مصرف موادی مثل اکستازی، تنش و اضطراب آنان را در موقعیت های اجتماعی کاهش می دهد. این نکته که مهارت، قضاوت و قدرت تصمیم گیری نوجوانان در حال رشد است، توانایی آن ها را در ارزیابی دقیق مخاطرات و تصمیم گیری های منطقی درباره مصرف مواد مخدر محدود می کند. کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی با مدیریت دکتر شهرام حسام بختیاری به عنوان اولین و بهترین کلینیک ترک اعتیاد در کشور به صورت شبانه روزی پذیرای هموطنان گرامی می باشد.