عوامل و انگیزه های مصرف مواد مخدر

تحقیقاتی در دو دهه گذشته انجام شده است تا مشخص شود که مصرف مواد مخدر چگونه شروع می شوند و چگونه می توانند ادامه پیدا کنند. عوامل بسیاری در مصرف مواد مخدر نقش دارند. عوامل خطرزا می‌توانند شانس فرد را برای مصرف مواد مخدر افزایش‌ دهند. با این حال ممکن است افرادی که در معرض خطر اعتیاد هستند ممکن است شروع به مصرف مواد مخدر نکنند یا معتاد نشوند. همچنین، یک عامل خطر برای یک فرد ممکن است برای دیگری نباشد.

سبب شناسی اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر پدیده ای چند علتی و معلول عوامل گوناگونی است. در شکل گیری این مشکل عوامل زیستی و روانی و اجتماعی دخالت دارند و در واقع اعتیاد به مواد مخدر یک پدیده زیستی اجتماعی است. در سراسر جهان بررسی ها و تحقیقات زیادی در جهت تبیین علل سوء مصرف مواد مخدر صورت گرفته است. عده‌ای بر ویژگی‌های شخصیتی فرد معتاد، گروهی بر عوامل ژنتیکی و گروهی دیگر بر عوامل اجتماعی و فرهنگی آن تأکید داشته اند و بنا به اظهار بسیاری از محققین طیف گسترده ای از متغیرها در افراد یا بعضی از گروه های اجتماعی وجود دارد که باید مشترک در مدل های مصرف مواد مخدر باشد.

عوامل مهم در شروع تجربه اعتیاد به مواد مخدر

۱: دسترسی به مواد مخدر

۲: قیمت مواد مخدر

۳: پذیرش اجتماعی

۴: فشار همسالان

۵: قوانین

عوامل مهم در تلقی از مواد مخدر

۱: شخصیت

۲: زیست شناسی فرد

عوامل و انگیزه های مصرف مواد مخدر

عوامل تداوم مصرف مواد مخدر

۱: اثر اعتیاد آوری ماده مخدر

۲: آسیب پذیری فردی

۳: عوامل محیطی و اجتماعی

چرا افراد مواد مخدر مصرف می کنند

در مجموع، شروع مصرف مواد مخدر در بین مردم دلایل مختلفی دارد.

  • احساس خوشی: بیشتر مواد مخدر به طور ناگهانی احساس خوشی و لذت می دهند. به دنبال احساس سرخوشی اولیه، بسته به نوع ماده مخدر، آثار دیگری هم ظاهر می شود. به عنوان مثال انسان با مصرف محرک هایی مثل کوکائین، به دنبال احساس سرخوشی، احساس قدرتمندی، اعتماد به نفس و افزایش انرژی پیدا می کنند. در حالی که پس از سرخوشی ناشی از مصرف مواد مخدر مشتقات تریاک، احساس رضایتمندی و آرامش به وجود می آید.
  • احساس بهتر بودن: برخی از افرادی که از اضطراب اجتماعی و اختلالات مرتبط با تنش های عاطفی و افسردگی رنج می برند برای کاهش احساس ناخوشی به مصرف مواد مخدر روی می آورند. فشارهای روانی، در شروع سوء مصرف مواد مخدر و یا تداوم و عود بسیاری از افراد در حال درمان، نقش عمده ای دارد.
  • بهبود عملکرد: فشار فزاینده ای که برخی افراد برای ارتقای شیمیایی یا عملکرد ورزشی یا شناختی خود احساس می کنند، می تواند نقش عمده ای در شروع تجربه سوء مصرف مواد مخدر و تداوم آن داشته باشد.
  • کنجکاوی و هم رنگ جماعت شدن: نوجوانان در این زمینه آسیب پذیرتر و تحت تأثیر فشار هم سالانند و لذا احتمال بروز رفتارهای خطرناک و جسورانه در آن ها بیشتر است.
  • عوامل مصرف مواد مخدر: همانند سایر بیماری ها میزان آسیب پذیری افراد مختلف در برابر بیماری اعتیاد نیز تفاوت دارد. در مجموع هر چه عوامل آسیب پذیری در فرد زیادتر باشد امکان این که وی با مصرف مواد مخدر به این گونه مواد معتاد شود بیشتر خواهد بود. عوامل دفاعی سبب می شود تا میزان خطر و آسیب پذیری فرد در مقابل اعتیاد به مواد مخدر کاهش پیدا کند.
  • عوامل سرشتی اعتیاد به مواد مخدر: یکی از مهم ترین کشف ها، شناخت مکان هایی در مغز است که به ویژه در پدیده اشتیاق دخالت دارند. خیلی از درمانگران باور دارند که این اشتیاق یک فاکتور مرکزی در بسیاری از موارد بازگشت به مواد مخدر است. کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی با ده ها سال تجربه موفق در زمینه ترک انواع مواد مخدر با جدیدترین روش های روز دنیا آماده ارائه خدمات شبانه روزی به بیماران گرامی می باشد.