مبانی سوء مصرف الکل

اعتیاد یک بیماری مزمن است که علیرغم هرگونه عواقب مضر، مستلزم پیگیری و مصرف مداوم و کنترل نشده مواد مخدر است. افرادی که از اعتیاد به الکل رنج می برند اغلب با اختلال مصرف الکل تشخیص داده می شوند و همچنین ممکن است وابستگی به الکل داشته باشند. اثرات الکل می تواند بین افراد متفاوت باشد و عواملی وجود دارند که بر این اثرات تأثیر می گذارند، از جمله سن، وضعیت سلامتی، سابقه خانوادگی و میزان و تعداد دفعات مصرف الکل.

درک اختلال مصرف الکل

اختلال مصرف الکل می تواند باعث مشکلات عمده سلامتی شود، شما را از خانواده خود دور کند و در کار شما اختلال ایجاد کند. خوشبختانه، درمان زود هنگام اعتیاد به الکل می تواند به شما و عزیزانتان کمک کند تا از عواقب ناخوشایند این بیماری جلوگیری کنید.

مصرف زیاد الکل سمی است و سوء مصرف مواد مخدر محسوب می شود. میلیون ها انسان در جهان الکل مصرف می کنند یا الکلی مزمن هستند.

سالانه هزاران نفر در اثر سوء مصرف الکل جان خود را از دست می دهند. مشروبات الکلی عاملی در بیش از نیمی از قتل ها، خودکشی ها و تصادفات رانندگی در جهان است. سوء مصرف الکل همچنین در بسیاری از مشکلات اجتماعی و خانگی از قبیل غیبت در محل کار تا همسرآزاری و کودک آزاری نقش دارد.

اثرات فیزیکی فوری نوشیدن الکل

اثرات فیزیکی فوری نوشیدن الکل از تغییرات خفیف خلق و خو گرفته تا از دست دادن کامل هماهنگی، بینایی، تعادل و گفتار متغیر است، هر کدام از این موارد می تواند نشانه هایی از مسمومیت حاد الکلی یا مستی باشد. این اثرات معمولاً در عرض چند ساعت پس از قطع نوشیدن الکل از بین می روند. مقادیر زیاد الکل خون می تواند عملکرد مغز را مختل کند و در نهایت باعث بیهوشی شود. مصرف بیش از حد، مسمومیت با الکل، می تواند کشنده باشد.

اختلال مصرف الکل

اختلال مصرف الکل یک بیماری بالقوه کشنده است که با هوس، تحمل (نیاز به بیشتر)، وابستگی فیزیکی و از دست دادن کنترل بر مصرف الکل مشخص می شود. مسمومیت با الکل ممکن است برای ناظران آشکار باشد. حتی در افراد الکلی، الکلیسم مزمن می تواند منجر به مشکلات جسمانی شود. شایع ترین آسیب به کبد است که به مرور زمان می تواند منجر به سیروز (کبد زخم) شود.  

مبانی سوء مصرف الکل

بیماری های مرتبط با مصرف الکل

اعتیاد به الکل همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت هایی از جمله ذات الریه و سل را افزایش دهد. اعتیاد به الکل همچنین می تواند منجر به ناتوانی جنسی در مردان، آسیب به جنین در زنان باردار و افزایش خطر ابتلا به سرطان حنجره، مری، کبد، سینه، معده، پانکراس و دستگاه گوارش فوقانی شود.

از آن جایی که مصرف کنندگان زیاد الکل به ندرت رژیم غذایی کافی دارند، ممکن است کمبودهای تغذیه ای داشته باشند. افرادی که مشروبات الکلی زیاد مصرف می کنند معمولاً عملکرد کبد را مختل می کنند و از هر پنج نفر یک نفر به سیروز کبد مبتلا می شود.  

رایج ترین موانع ترک الکل

ولع مداوم الکلی ها به الکل، پرهیز از مصرف را (هدف مهم درمان) بسیار دشوار می کند. این وضعیت با انکار نیز پیچیده می شود. الکلی ها ممکن است به دلیل انکار یا احساس گناه تمایلی به اعتراف به نوشیدن بیش از حد خود نداشته باشند.

از نظر تاریخی، رفتار الکلی به دلیل نقص شخصیت یا ضعف اراده مقصر شناخته می شد. کارشناسان اکنون اعتیاد به الکل و به طور کلی تر اعتیاد را یک بیماری پزشکی می دانند.  

در جوانان، زیاده روی در الکل قابل قبول تر است و نوجوانان تمایل به نوشیدن الکل با دوستان دارند. افراد مسن بیشتر احتمال دارد که به تنهایی الکل بنوشند و مواد مخدر مصرف کنند و یا ممکن است بیماری هایی داشته باشند که نوشیدن الکل آن را خطرناک تر می کند.

چه چیزی باعث الکلیسم می شود

به نظر می رسد علت اعتیاد به الکل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، فیزیکی، روانی، محیطی و اجتماعی باشد. اگر والدین فرد الکلی باشند، خطر الکلی شدن یک فرد سه تا چهار برابر بیشتر است.