عوارض و اختلالات نوشیدن الکل

عوارض و اختلالات نوشیدن الکل
چند لحظه بعد از نوشیدن اولین جرعه از نوشیدنی الکلی، تأثیرش بر بدن شروع می‌شود. نوشیدن گاه‌ به‌گاه و اندک نوشیدنی‌های الکلی همراه وعده‌های غذایی در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم است و برای سلامتی هم چندان مضر نیست. اما همانند هر عادت اشتیاه دیگری، کسانی هستند که در نوشیدن آن زیاده‌روی می‌کنند و این مسئله، در بلند‌مدت می‌تواند عوارض جدی به‌دنبال داشته باشد. نوشیدن مقادیر بالایی از مشروبات الکلی و مصرف بیش از حد الکل می‌تواند بخش‌های مختلف بدن را تحت‌تأثیر قرار بدهد.

اختلال مصرف الکل در دراز مدت سبب اختلالات عمده در بدن، روان و رفتار می‌شود.

از اختلالات عمده جسمانی می‌توان به آسیب به غدد داخلی بخصوص تیروئید و تخمدان، قلب و عروق، فشار خون، خونریزی زیر جلدی - تحریک‌پذیری جدار معده، لرزش دستان و یا سایر قسمت های بدن، بیماری های کبدی، اختلال در دستگاه اعصاب و غیره اشاره کرد، بررسی های انجام شده در آمریکا حاکی از این بوده که اعتیاد مادران به الکل عامل عقب ماندگی ذهنی کودکان در آمریکا است.

به طور کلی اختلالات روانی وابستگی به الکل را می توان به چهار دسته مجزا تقسیم کرد

1. پدیده مسمومیت با الکل

الف) مسمومیت الکلی:

در مسمومیت الکلی دلالت بر تغییر رفتار ناسازگارانه قابل توجه (مانند ظهور پرخاشگری در عرض چند دقیقه بعد از نوشیدن مقدار ناکافی الکل برای مسمومیت) دارد.

در گذشته این تغییر رفتار ناگهانی را آسیب مستی می گفتند و منظور بیان یک نوع حالت انفجاری در نشان دادن پرخاشگری بوده است.

ب) فراموشی کامل:

فراموشی در حافظه کوتاه مدت به کرات بعد از می گساری به میزان زیاد گزارش شده است. شخص حتی ممکن است حوادث شب قبل را نیز فراموش کند و حتی اگر در آن زمان در هوشیاری به سر می‌برده است. اگر نوشیدن مدام و زیاد الکل ادامه پیدا کند، فراموشی فرد وخامت بیشتری پیدا کرده، به طوری که نهایتاً هیچ چیزی را در طول روز به خاطر نمی آورد.

2. پدیده ترک اعتیاد

اینجا به شرح یکی از جدید ترین سندروم های روانی به نام «حمله الکلی» می پردازیم. «حمله الکلی» در افرادی رخ می‌دهد که سابقه می گساری مدام برای چندین سال را داشته اند. علت به وقوع پیوستن این حملات می‌تواند یک مشروب خوری سنگین و یا در برخی از موارد عفونت های ثانویه مانند ذات الریه و یا ترک الکل به طور یکباره باشد.

علائم این حملات به طور اختصار بیان می گردد:تغییر ناگهانی و بارز در فعالیت های روانی فرد، ابرگرفتگی شعور یا گیجی و گنگی و در نتیجه تشخیص ندادن زمان و مکان، اختلالات ادراکی، توهم (به خصوص توهم بصری)، اشتباهات حسی، ناآرامی، بیقراری، ناله و فریاد، ترس، بی خوابی مدام، تعرق شدید، تب، بالا رفتن فشار خون، تلقین پذیری زیاد. 

در این شرایط برای کمک به این افراد می توان از تلقینات آرام بخش و آرام کننده و نیز داروهایی مانند کلرو دی آز پوکساید استفاده نمود.

حملات الکلی برای سه الی چهار روز به طول می انجامد و در شب ها شدت می گیرد. حملات الکلی معمولاً با یک خواب عمیق پایان می پذیرد. فرد بعد از این خواب، این دوره را به یاد نمی آورد و یا خیلی کم به یاد می آورد.

عوارض و اختلالات نوشیدن الکل

3. اثرات تغذیه ای

این عوارض معمولاً به دنبال کمبود مواد غذایی و ویتامین ها، مخصوصاً ویتامین B1 و بر اثر نقصان در تیامین یا ویتامین ب- کمپلکس برای سوخت و ساز طبیعی و فعالیت اعصاب حادث می گردند.

به دلیل تورم تعداد زیادی از سلول‌های اعصاب محیطی که با پیشرفت بیماری، علائمی چون از دست دادن حس و از بین رفتن تدریجی نیروی عضلات و فلجی ظاهر می شود. فراموشی یا اختلال در حافظه کوتاه مدت، افسانه سازی ، بی تعادلی در ایستادن یا راه رفتن، تیرگی شعور، کاهش هوشیاری خفیف، بی خوابی و حتی اغما و ...

زوال عقلی الکلی

زوال عقل ممکن است بر اثر استفاده طولانی مدت و مصرف زیاد الکل ایجاد شده باشد.

عوارض آن عبارتند از، خرابی سلول‌های مغزی و تحلیل رفتگی نسوج مغزی و گشاد شدن بطن های مغز. این زوال با اختلال در قضاوت، ادراک، قدرت یادگیری و حافظه همراه است و باعث از دست دادن غرور می شود.

عصبانیت، بی تفاوتی و ... از دیگر پیامدهای آن است. این عوارض، اختلال در شرایط فردی اجتماعی، شغلی و اقتصادی به وجود می‌آورد و فرد را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد که پایان آن فنا و نابودی است.

4. اختلالات روانی وابسته

هر چه وابستگی فرد به الکل بیشتر می شود و نیاز به مصرف بیشتر آن پیدا می کند، بر میزان خودخواهی، خود محوری، بی صداقتی، بی نزاکتی، بی ملاحظگی و رعایت نکردن وظایف در منزل و اجتماع افزایش می یابد. به تعدادی از این اختلالات اشاره میکنیم:

الف) انحطاط یا زوال شخصیت

ب) اختلال عاطفی

ج) اقدام به خودکشی

د) اختلالات جنسی 

ه) حسادت مرضی

و) توهمات الکلی