سم زدایی مواد مخدر چیست و چگونه است

سم زدایی تحت نظارت پزشکی از عوارض خطرناک ترک مواد مخدر و الکل جلوگیری می کند. اگر چه سم زدایی پزشکی علائم ترک را محدود می کند، برخی از آن ها اجتناب ناپذیر است. برخی از شایع ترین عوارض جانبی سم زدایی مواد مخدر بی خوابی، حالت تهوع، اضطراب، دردهای عضلانی، مشکل در تمرکز و نوسانات خلقی می باشد.

سم زدایی مواد مخدر فرآیند پاکسازی بدن از مواد مخدر یا الکلی است که بیمار مصرف کرده است. هدف از سم زدایی مدیریت ایمن علائم ترک اعتیاد است زمانی که فردی مصرف مواد مخدر یا الکل را ترک می کند.

تجربه سم زدایی مواد مخدر

هرکسی تجربه متفاوتی از سم زدایی مواد مخدر دارد. نوع دارو و مدت زمانی که از آن استفاده شده، بر نحوه سم زدایی تأثیر می گذارد. داروهای مورد استفاده در سم زدایی مواد مخدر کمک می کند تا مصرف کنندگان سابق در حالی که مواد مخدر از بدن آن ها خارج می شود، احساس بدی نداشته نباشند.

مراکز ویژه ارائه سم زدایی از مواد مخدر و الکل

ممکن است روزها یا ماه ها طول بکشد تا علائم ترک اعتیاد برای اکثر مواد مخدر برطرف شود. مدت زمان سم زدایی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عوامل مؤثر در سم دایی مواد مخدر

نوع ماده ای که مصرف کننده به آن معتاد است

مدت زمان مصرف مواد مخدر

روش سوء استفاده (استنشاق کردن، سیگار کشیدن، تزریق، یا بلعیدن) 

مقدار ماده مصرفی

سابقه خانوادگی

شرایط پزشکی زمینه ای

سم زدایی مواد مخدر چیست و چگونه است

سم زدایی مواد مخدر چقدر طول می کشد

همان طور که قبلاً ذکر شد، طول سم زدایی می تواند بر اساس عوامل مختلفی متفاوت باشد. به طور کلی، علائم ترک الکل ممکن است در عرض یک هفته کاهش یابد (اگر مصرف کنندگان بخواهند به تنهایی نوشیدن الکل را ترک کنند، به خصوص پس از مصرف زیاد، ممکن است در طول هفته اول سم زدایی با خطرات جدی سلامتی و حتی مرگ مواجه شوند). سایر داروها، مانند بنزودیازپین ها، ممکن است نیاز به جدول زمانی طولانی تری برای سم زدایی داشته باشند. 

با این حال، تقریباً در هر موردی، مدت زمانی که برای خارج کردن مواد مضر از بدن طول می‌کشد، عموماً کمتر از ایجاد تغییرات طولانی ‌مدت برای اطمینان از عدم عود مجدد مصرف‌کننده مهم است و این که محرک‌های مکرر را می‌توان به طور مؤثر مدیریت کرد.

هم توانبخشی بستری و هم سرپایی می تواند به افرادی که با مصرف مشکل ساز مواد مخدر یا الکل دست و پنجه نرم می کنند کمک کند نه تنها سم زدایی را در اسرع وقت و راحت تر انجام دهند، بلکه راهبردهای مقابله ای جدیدی را نیز به دست آورند که آن ها را قادر می سازد تا هر گونه علائم ناخوشایند ذهنی یا جسمی ترک اعتیاد را که ممکن است در پایین خط رخ می دهد، از بین ببرند.

در بدترین حالت، یک کاربر به تنهایی اقدام به سم زدایی می کند و یا تسلیم عوارض سلامتی خود می شود یا در نهایت مدت کوتاهی بعد عود می کند. این باعث می شود که کل چرخه دوباره شروع شود. یکی از بهترین راه‌ها برای شکستن این چرخه، درمان است.

سم زدایی مواد مخدر در منزل

سم زدایی مواد مخدر در منزل می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. سم زدایی مواد مخدر باید حتماً در محیطی این و تحت نظارت پزشک متخصص انجام شود. زیرا در سم زدایی مواد مخدر در حقیقت بیمار ممکن است علائمی داشته باشد که نیاز به نظارت پزشکی دارد. کلینیک های ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی بهترین انتخاب برای انجام سم زدایی است.