اعتیاد به تریاک و درمان آن

ماده مخدر تریاک از شیره نارس گیاه خشخاش بدست می آید و معمولاً به رنگ قهواای تیره یا روشن می باشد. حجم بسیار بالایی از تریاک جهان در کشور افغانستان تولید و به کشورهای دیگر قاچاق می شود. با توجه به همسایگی ایران با کشور افغانستان، متاسفانه سالانه حجم زیادی از این ماده مخدر به کشور ما وارد شده و توسط اقشار مختلف استفاده می شود.

تریاک یکی از پرمصرف ترین مواد مخدر در ایران است که در سنین مختلف مورد سوءمصرف قرار می گیرد. متاسفانه باورهای غلط بسیاری در مورد این ماده مخدر در بین مردم شکل گرفته است که ریشه های علمی ندارند و برای توجیه اعتیاد و عدم قبول آن شکل گرفته اند.

شخص معتاد به تریاک :

  • معمولاً مرد یا زن 30-16 ساله
  • سابقه خانوادگی : معمولاً خانواده از هم پاشیده به مانند اختلافات والدین، مرگ والدین، جدایی والدین، سوء مصرف الکل و مواد مخدر در خانواده، سوء استفاده جنسی، بیماری ذهنی، عدم محبت
  • سابقه شخصی : آستانه تحمل پائین، احساسات ناخوشایند، سابقه تحصیلی پائین، ناتوانی در کسب اهداف، اعتماد به نفس پائین
  • اولین تجربه به مواد معمولا به دلیل کنجکاوی می باشد، سپس مصرف مداوم منجر به از دست دادن شغل، غریبه شدن با خانواده و در نهایت غرق شدن در زندگی آلوده به مواد مخدر می گردد.

روش های مصرف تریاک :

  • خوردن، استنشاق از طریق بینی وتدخین ، زیر جلد ، داخل عضله

علایم ترک تریاک :

پس از 12 ساعت از قطع مصرف علایم بروز می نماید. حداکثر علایم محرومیت پس از 36 تا 72 ساعت به شدت می رسد و طی 10-15 روز از بین می رود.

  • اضطراب و ترس مفرط – تحریک پذیری – لرز – تعریق فراوان – سرما و رنگ پریدگی پوست
  • از دست رفتن اشتها، تهوع و گاها استفراغ – اشک ریزش و آبریزش بینی – خستگی و بی خوابی – درد عضلانی – درد شکمی – اسهال

دومین مرحله علایم محرومیت طی دو تا سه ماه پس از قطع مصرف بروز می نماید که شامل تحریک پذیری، افسردگی و بی خوابی می باشد.

عوارض وابستگی به مواد مخدر :

الف) طبی :

  • واکنش حاد به مواد بصورت اختلال تنفسی که می تواند منجر به مرگ شود.
  • واکنش محل تزریق : شامل جای زخم ، تیرگی پوست، ایجاد لخته، ایجاد آب، زخم
  • عوارض عفونی : عفونت خون (سپتی سمی)، عفونت قلب (اندوکاردیت)، آب ریه، عفونت استخوان، عفونت چشم
  • عفونت ویروسی : هپاتیت B، هپاتیت C، ایدز
  • آسیب بافت عصبی : Transverse myelitis، آسیب مستقیم عصب
  • آسیب جسمی : سوء تغذیه

ب ) اجتماعی :

غریبه شدن با خانواده، از دست دادن شغل، از دست دادن دارائی، رفتارهای مجرمانه (دزدی، سرقت، فاحشگی، قاچاق مواد)

ترک تریاک

درمان اعتیاد به تریاک :

درمان وابستگی به مواد مخدر و تریاک پیچیده می باشد زیرا علاوه بر درمان وابستگی جسمی مشکلات روحی و روانی بیمار نیز باید مد نظر گرفته شده و درمان گردد. همچنین سایر نکات مانند مشکلات کبدی و سایر ارگانها.... کنار خطر ابتلا به هپاتیت و ایدز نیز می بایست لحاظ گردد.

بیماران جهت درمان می بایست به کلینیک ترک اعتیاد معتبر ارجاع شوند تا درمان بصورت تیمی صورت گیرد. درمان شامل مراحل قطع ناگهانی با کمک و حمایت دارویی و سپس استفاده از داروی ضدمخدر و پیگیری درمان روانپزشکی در دوره رهایی می باشد. تداوم درمان شامل جلسات متعدد مشاوره جهت رهایی از گرایش به برگشت می باشد.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با بیش از 20 سال سابقه در ترک تریاک و ترک انواع مواد مخدر به سرپرستی دکتر شهرام حسام بختیاری، از روش های نوین و کارآمد برای درمان انواع اعتیاد استفاده کرده و توانسته است رضایت بیماران را در طی مدت فعالیت جلب نماید.

این مرکز با در نظر گرفتن جنبه های روانی بیماری اعتیاد و عوارض جسمی آن، به درمان بیماری های ریشه ای و اختلالات روانی بیمار پرداخته و همزمان از روش های سم زدایی سریع مواد مخدر برای بازگشت فرد به زندگی سالم تلاش می کند.