زمان مناسب برای ترک دخانیات

زمانی که تصمیم به ترک دخانیات می گیرید، هوس خواهید کرد همان لحظه سیگار بکشید، احتمالاً دست کم برای چند روز نیز احساس تنبلی خواهید داشت. این کاملاً طبیعی است. شما می توانید با آماده شدن برای ترک اعتیاد خود به مواد دخانی به آسانتر کردن مرحله خروج کمک کنید. مثلاً شرکت در کلاس های تمرینی یا فعالیت های دیگر را برنامه ریزی کنید تا ذهن خود را از هوس های خود دور نگه دارید. با دوستان و خانواده برنامه ریزی کنید. هر چه حمایت بیشتر باشد بهتر است.

چرا اکنون زمان مناسبی برای ترک مصرف دخانیات است

مصرف دخانیات خطر ابتلا بـه بسیاری از مشکلات جدی سلامتی، از جمله هـر دو مشـکل تنفسـی (ماننـد سـرطان ریـه و سـل) و بیماری‌های قلبی عروقی را به‌ طور چشـمگیری افزایـش می‌دهد و زمینـه را بـرای ابتلای فـرد و افـراد در معــرض ابتلا بــه عوامل بیماری‌زا فراهم می‌کند. درحالی‌که همیشــه ترک دخانیات اقدام به‌ جا و مناسـبی بـرای حفـظ سلامتی اسـت، امـا ایـن اقـدام در ایـن زمـان بـرای کاهـش آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا ویروس از اهمیـت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. احتمال ابتلا به عفونت کرونایی در مصرف‌کنندگان دخانیات کـه تــرک کرده‌اند کمتر اسـت زیـرا عدم مصرف دخانیات بـه کاهـش لمس دهـان توسـط انگشتان کمـک می‌کند.

ترک دخانیات و کرونا

همچنین، این امکان وجـود دارد که آن‌ها در صورت آلوده شدن شـرایط را بهتـر مدیریـت کننـد زیـرا ترک مصرف دخانیات تأثیر مثبت فــوری بر افزایش عملکـرد ریــه و قلــب و عــروق دارد و ایــن پیشرفت‌ها تنهــا با گذشت زمــان افزایــش می‌یابد. چنین بهبودی توانایی بیماران کرونایی را در پاسـخ بـه کاهـش عفونـت و خطـر مـرگ افزایـش می‌دهد.

ناقلین بیماری کرونا

از سوی دیگر بـا توجـه بـه این کـه مصرف‌کنندگان دخانیات می‌توانند ناقلین بالقوه بیماری کرونا باشند و بعضاً تشخیص بیماری کرونـا ویـروس در ایـن افـراد به دلیل توجـه نکـردن فـرد بـه علائم بیمـاری از جمله سـرفه، به دلیـل ارتبـاط دادن آن بـه عـوارض مصـرف دخانیـات، اقدام بـه تـرک مصرف دخانیات کمک بزرگی به‌ سلامت فرد و جامعه خواهد نمود. 

بهترین زمان برای ترک دخانیات

همیشه زمان مناسب برای ترک سیگار است، زیرا حتی دقیقه هایی هم که سیگار نمی کشید به سلامتی شما کمک می کند. پس هر چه زودتر مصرف مواد دخانی را ترک کنید سود بیشتری خواهید برد.

زمان مناسب برای ترک دخانیات

ترک سیگار سخت است

سیگار عامل بیش از پانصد هزار مرگ در سال است یا تقریباً یک مورد از هر پنج مرگ. میلیون ها نفر در جهان با بیماری های مرتبط با سیگار زندگی می کنند. با این حال، با وجود این تأثیرات شدید بر زندگی و سلامتی، افراد زیادی هنوز سیگار می کشند.      

چرا ترک دخانیات سخت است

دخانیات هم اعتیاد جسمی و هم اعتیاد روانی دارد. در واقع، انجمن سرطان می گوید اعتیاد به نیکوتین یکی از قوی ترین و کشنده ترین اعتیادهایی است که یک فرد می تواند داشته باشد. بیمار سیگاری که آماده ترک سیگار است نیاز به برنامه و حمایت زیادی دارد. ترک سیگار تقریباً بلافاصله سلامت فرد را بدون توجه به سن او بهبود می بخشد.

بعد از کشیدن آخرین سیگار چه اتفاقی می افتد

بیست دقیقه: ضربان قلب و فشار خون به سطوح سالم تری کاهش می یابد دوازده ساعت: سطح مونوکسید کربن به سطح یک فرد غیر سیگاری کاهش می یابد دو تا دوازده هفته: گردش خون و عملکرد ریه بهبود می یابد یک تا نه ماهگی: سرفه و تنگی نفس کاهش می یابد یک سال: خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر به نصف زمانی که فرد سیگار می کشید می رسد ده سال: خطر مرگ ناشی از سرطان ریه نصف خطر یک سیگاری است پانزده سال: خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر مانند فردی است که هرگز سیگار نکشیده است گر چه ترک سیگار آسان نیست، اما مهم ترین قدمی است که یک فرد سیگاری می تواند برای عمر طولانی تر و تجربه کیفیت زندگی بهتر انجام دهد. برای ترک دخانیات هیچ وقت دیر نیست.