دشواری ترک سیگار به روش اراده ای

در ترک دخانیات اصلاً درد جسمی وجود ندارد در این وضعیت تمام آن چه که یک فرد سیگاری می‌داند این است که باید سیگار بکشد اما نمی داند چرا این موضوع تا این حد برایش مهم است. سپس هیولای کوچک باعث می‌شود هیولای بزرگ درون ذهن بیدار شده حالا کسی که چند ساعت یا چند روز قبل تمام دلایل ترک سیگار را لیست می کرد به شدت به دنبال بهانه می گردد تا دوباره شروع به کشیدن سیگار کند.

ترک سیگار با قدرت اراده

واقعاً چرا روش اراده‌ای ترک سیگار تا این حد دشوار است. اکثر مواقع در زندگیمان خود را به نادانی می زنیم و می گوییم فردا سیگار را ترک می کنم. گاهی اوقات عاملی باعث برانگیخته شدن فرد برای کنار گذاشتن سیگار می‌شود که می‌تواند در ارتباط با سلامت فرد، پول و یا رسوایی اجتماعی سیگار کشیدن باشد و یا زمانی که دوره عصبی بسیار سختی را پشت سر می‌گذاریم احساس می‌کنیم که واقعاً از سیگار کشیدن لذت نمی بریم. دلیلش هر چه که باشد، در این مواقع سرمان را از زیر برف بیرون می آوریم و جنبه های خوب و بد سیگار کشیدن را سبک و سنگین می‌کنیم سپس به همان چیزی می رسیم که در تمام زندگی مان می‌دانستیم. در یک ارزیابی منطقی، حتی اگر صد بار هم صورت گیرد، نتیجه این خواهد بود، سیگار را ترک کنید.

مزایای ترک سیگار

اگر بخواهیم به تمام مزایای ترک سیگار امتیاز بدهید و سپس همین کار را در مورد مزایای سیگار کشیدن انجام دهید خواهید دید که مزایای ترک سیگار بسیار بیشتر از مصرف آن است. به هر حال با وجودی که فرد سیگاری می داند که اگر سیگار را ترک کند حال و روز بهتری خواهد داشت، اما احساس می کند برای این کار باید از خود گذشتگی کند. اگر چه این فکر تصور غلطی بیش نیست اما بسیار قدرتمند و تأثیرگذار است.

دشواری ترک سیگار به روش اراده ای

سیگار همدم خوبی در زندگی است

فرد سیگاری نمی‌داند چرا ولی معتقد است که در زندگی سیگار همدم خوبی است. به تمام این افکار باید این شستشوی مغزی قدرتمند را اضافه کرد که ترک سیگار خیلی سخت است. او از افراد سیگاری دیگر شنیده است که چندین ماه ترک کردند اما هنوز به شدت در آرزوی کشیدن یک نخ سیگار روزها را سپری می‌کنند. نیز کسانی هستند که می‌گویند سیگار را ترک کرده اند اما از این موضوع زیاد راضی نیستند همچنین شنیده است که بعضی از افراد برای چندین سال ترک کرده اند اما ناگهان با کشیدن یک نخ سیگار دوباره به دام افتاده اند. احتمالاً سیگاری های زیادی را هم می شناسید که در مراحل پیشرفته بیماری هستند و به طرز آشکاری خودشان را نابود می‌کنند و از استعمال دخانیات لذت نمی‌برند اما مجبورند به این کار ادامه دهند.

تلاش های ناموفق برای ترک سیگار

با توجه به شستشو های مغزی بدیهی است که فرد سیگاری به جای شروع کردن با این احساس که عالی است که من دیگر سیگار نمی کشم، با احساس بدبختی و بیچارگی شروع می‌کند انگار می‌خواهد به قله اورست صعود کند. بسیاری از سیگاری‌ها حتی با معذرت خواهی از دوستان و آشنایان شروع می‌کنند، ببین من سعی دارم سیگار را ترک کنم احتمالاً تا چند هفته عصبی هستم پس لطفاً در این مدت با من مدارا کنید. بیشتر این تلاش ها قبل از آن که آغاز شوند پایان می‌یابند. فرض کنید یک فرد سیگاری چند روزی را بدون سیگار دوام بیاورد این باعث می‌شود به ‌سرعت گرفتگی ریه هایش برطرف شود و از آن جایی که سیگار نخریده است مقداری پول نیز پس انداز کرده باشد. با کمال تأسف کم کم دلایلی که در ابتدا او را وادار به کنار گذاشتن سیگار کرده بود به سرعت از ذهنش پاک می شوند و از طرف دیگر آن هیولای کوچک غذایش را می‌خواهد.