خطر الکل برای بدن

الکل به طرق مختلف بر بدن شما تأثیر می گذارد و می تواند بر سلامت کوتاه مدت و بلند مدت شما تأثیر بگذارد. مصرف نوشیدنی های الکلی بر کارکرد قلب، کبد، افزایش وزن، اختلالات جنسی و سلامت روان تأثیر مخرب دارد. هر چه بیشتر الکل بنوشید، احتمال ابتلا به مشکلات مربوط به الکل بیشتر می شود. نوشیدن بیش از حد الکل خطر ابتلا به طیف گسترده ای از بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی و کبدی و هفت نوع سرطان را افزایش می دهد.

الکل به طرق مختلف بر بدن شما تأثیر می گذارد، به خصوص زمانی که مقدار زیادی از آن مصرف می کنید.

اثرات فیزیکی الکل

در دوزهای کوچک، الکل آرام بخش است و ممکن است بر هماهنگی حرکات شما تأثیر بگذارد. هر چه بیشتر مشروبات الکلی می نوشید، گفتارتان به هم می ریزد. بدن شما کندتر پاسخ می دهد. بسیاری از افراد استفراغ می کنند، سرگیجه می گیرند یا تاری دید را تجربه می کنند.

اثرات ذهنی الکل

علاوه بر اثرات فیزیکی الکل که سایر افراد می توانند آن را ببینند، اثرات روحی الکل نیز مشکل آفرین است. شخصیت افراد هنگام نوشیدن الکل تغییر می کند. برخی خوشحال و با اعتماد به نفس می شوند، در حالی که برخی دیگر پرخاشگر یا تکانشی می شوند. احساسات آن ها تشدید می شود و ممکن است بیش از حد محبت آمیز باشند یا شروع به گریه کنند.

علیرغم اثرات محرک الکل، آن را یک افسردگی تلقی می کنند. این به این دلیل است که سیستم عصبی مرکزی  را کند می کند. این ناحیه از مغز و نخاع مسئول کنترل عملکرد حرکتی، تنظیم احساسات و استدلال است.

الکل همچنین بر سیستم لیمبیک، که مرکز عاطفی مغز است، تأثیر می گذارد. رفتار و احساسات ما را کنترل می کند و به شکل گیری خاطرات بلند مدت کمک می کند. الکل بعید است بر سیستم لیمبیک شما تأثیر بگذارد مگر این که مقدار قابل توجهی مصرف کرده باشید.

اثرات الکل بر سلامتی

کلینیک ترک اعتیاد مناسبی را برای خود پیدا کنید. توانبخشی می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

الکل چگونه رفتار شما را تغییر می دهد

هرکسی که مست بوده می‌داند که الکل بر رفتار آن ها تأثیر می‌گذارد. بسیاری از مردم چیزهایی را می گویند یا انجام می دهند که بعید است بدون الکل زیاد در سیستم خود بگویند یا انجام دهند.

الکل بر نحوه واکنش شما به محیط اطراف تأثیر می گذارد. شما را تکانشی می کند و بازداری های شما را کاهش می دهد. به همین دلیل است که نوشیدن بیش از حد الکل با خطرات زیادی همراه است. مصرف الکل همچنین کوتاه بینی را کاهش می دهد، به این معنی که شما کمتر متوجه علائم و اطلاعات در مورد خطرات اطراف خود می شوید.

خماری الکل چگونه رخ می دهد

خماری ناشی از اثرات ثانویه الکل است. به عنوان مثال، الکل باعث کم آبی بدن می شود که باعث علائم خماری مانند سردرد و خستگی می شود. پس از مصرف مقدار متوسط تا زیاد الکل، در روز بعد علائم ناخوشایند مختلفی را احساس خواهید کرد.

خطر الکل برای بدن

سایر علائم خماری الکل

  • ناراحتی گوارشی
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • عدم تعادل الکترولیت
  • قند خون پایین
  • رگ های خونی گشاد شده
  • مشکلات خواب
علائم خماری از فردی به فرد دیگر، صرف نظر از میزان مصرف الکل متفاوت است. همچنین با افزایش سن افراد، خماری شدت بیشتری پیدا می کند. زمان تنها راه برای درمان خماری الکل است. 

موارد زیر به کاهش علائم خماری الکل کمک می کند

  • درمان خماری الکل
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • یک وعده غذایی سالم بخورید
  • از یک آنتی اسید استفاده کنید
  • خواب
  • مکمل های معمول روزانه خود را مصرف کنید

درمان سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل

اگر مصرف الکل در زندگی شما اختلال ایجاد می کند یا الکل را بر سایر چیزهای زندگی خود ترجیح می دهید، درمان می تواند کمک کننده باشد. استفاده نادرست از الکل و گزینه ها منابع درمان اعتیاد به اشکال مختلف در دسترس هستند، مانندگروه های دوازده مرحله ای، درمان بستری، درمان سرپایی، مشاوره فردی و خانوادگی و درمان با کمک دارو.