کالری الکل

نوشیدنی های الکلی مختلف مقدار کالری متفاوتی دارند و بسیاری از آن ها قند زیادی دارند. نوشیدن الکل همچنین میزان چربی بدن ما را برای مصرف انرژی کاهش می دهد. در حالی که ما می توانیم مواد مغذی، پروتئین، کربوهیدرات و چربی را در بدن خود ذخیره کنیم، اما نمی توانیم الکل را ذخیره کنیم، بنابراین بدن ما می خواهد از شر آن خلاص شود و این اولویت است. تمام فرآیندهای دیگری که باید انجام شوند (از جمله جذب مواد مغذی و سوزاندن چربی) قطع می شوند.

با توجه به این که مشروبات الکلی از طریق تخمیر و تقطیر نشاسته طبیعی و قندها به دست می آیند، موادی پرکالری قلمداد می شوند. به طوری که هر گرم الکل حدود ۷ کالری دارد که این مقدار تقریباً دو برابر کالری موجود در یک گرم کربوهیدرات است. (هر یک گرم کربوهیدرات دارای ۴ کالری است). ۱۷۵ میلی لیتر شراب ۱۳ درصد که معادل ۲.۳ واحد الکل خالص است ۱۵۹ کالری‌ دارد.

جالب است دانسته شود که ۱۵۹ کالری برابر با کالری نصف یک همبرگر است و برای سوزاندن این مقدار از کالری شخص می بایست ۱۶ دقیقه بدود. ۱۲۵ میلی‌لیتر لیکور سنگین ۴۰ درصد که معادل یک واحد الکل خالص است که دارای ۶۰ کالری الکل خالص است یعنی برابر با کالری دو درصد یک همبرگر و برای سوزاندن آن نیاز به ۶ دقیقه دویدن است. همچنین ۵۶۸ میلی لیتر آبجو ۰.۴ که معادل ۲.۳ واحد الکل خالص است ۱۸۲ کالری دارد این مقدار کالری برابر با کالری ۰.۶ یک همبرگر است و برای سوزاندن آن نیاز به ۱۸ دقیقه دویدن است.

کالری بی ارزش الکل

لازم به ذکر است که الکل ماده‌ای است که نه تنها پرکالری، بلکه اصطلاحاً با کالری بی ارزش! یعنی کالری حاصل از مصرف آن هیچ ارزش غذایی برای بدن ندارد. پس نهایتاً می‌توان نتیجه گرفت که الکل ماده ای چاق کننده بدون هیچ گونه خاص مغذی است که سبب افزایش چربی و کاهش بافت عضلانی در بدن می شود.

کالری الکل

کاهش جذب مواد مغذی و سوزاندن چربی ها با مصرف الکل

پژوهش ها نشان می دهند که نوشیدن الکل جذب مواد مغذی و سوزاندن چربی ها را در بدن کاهش می دهد. چرا که بدن ما بر خلاف آن که قادر است پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها را برای روز مبادا ذخیره کند، الکل را به عنوان یک ماده سمی در خود نگاه نمی دارد و سعی دارد هر چه سریع تر آن را از خود دور کرده و دفع کند.

بدین ترتیب اولویت بدن در متابولیزه کردن و دفع الکل است و در این پروسه همه فرآیندهای دیگر از جمله جذب مواد مغذی و سوزاندن چربی ها مختل شده به تعویق می افتد و چربی ها به جای شکسته شدن، در بافت ها ذخیره می شوند.

خاصیت اشتها آور الکل

بسیاری از مطالعات حاکی از خاصیت اشتها آور الکل هستند برخی از محققان بر این باورند که مصرف الکل میزان هورمون گرلین را که سبب افزایش اشتها به ویژه نسبت به غذاهای پرچرب می شود، بالا می برد. هچنین پژوهش‌های اخیر نشان داده اند که طی نوشیدن الکل یاخته های عصبی در مغز به نام ای. جی. آر. پی فعال می شوند که نتیجه آن افزایش حس گرسنگی است.

انجام آزمایش پر اشتهایی با الکل بر روی موش ها

طی مطالعه‌ای که تیم محققان موسسه فرانسیس کریک انجام دادند مقدار زیادی الکل برای سه روز به موش ها داده شد که موش ها پس از مصرف این مقدار الکل بیش از میزان معمول غذا خوردند. و وقتی این محققان همین آزمایش را تکرار اما نورون های ای. جی. آر. پی را با کمک دارو مسدود کردند، موش ها به اندازه قبلی نخوردند.

محققان بریتانیایی معتقدند که همین مسئله در مورد انسان هم صدق می کند. الکل مسئول بیش از 60 نوع بیماری است و اگر نوشیدن الکل در افراد با خوردن بیشتری همراه باشد در معرض خطر به مراتب بیشتر قرار می گیرند.

رابطه الکل و تغذیه

به علاوه الکل ادرارآور است و دفع آب، بدن را از املاحی چون نمک محروم می سازد و این می‌تواند عاملی برای افزایش اشتها به ویژه نسبت به غذاهای پرنمک باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که مصرف مقادیر زیاد الکل به ویژه در افراد الکلی می‌تواند حس طبیعی گرسنگی و اشتیاق به صرف غذا خصوصاً غذاهای سالم را مختل کند.

بسیاری از این افراد از غذا خوردن صرف‌نظر می‌کنند یا غافل می‌مانند و یا تمایل بیشتری به صرف غذاهای ناسالم و پرچرب از خود نشان می‌دهند. بدین ترتیب سوء تغذیه و کاهش وزن در میان افراد الکلی به وفور مشاهده می شود که خود می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها در این افراد باشد.

کلینیک ترک اعتیاد دی به عنوان بهترین کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد با سال ها سابقه درخشان در خدمت هموطنان عزیز می باشد.