جایگاه اجتماعی فرد سیگاری

آمار افراد سیگاری در میان گروه‌های اجتماعی اقتصادی پایین، بالاتر است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نابرابری در مصرف سیگار در طول زمان در بسیاری از کشورها افزایش می‌یابد. افراد سیگاری با جایگاه اجتماعی پایین ممکن است بیشتر سیگار بکشند و کمتر احتمال دارد که سیگار را ترک کنند، زیرا سیگار کشیدن به شدت در زمینه های اجتماعی آن ها متمرکز است.

نیمی از افراد جامعه با فرد سیگاری مانند انسان ترد شده رفتار می کنند و در تمام عمر به انسانی که عاقل و باهوش است و فقط سیگار می کشد به دیده حقارت می نگرند. هر بار که یک فرد سیگاری برچسب هشدار دهنده سلامت و خطر ابتلا به سرطان را روی پاکت های سیگار می خواند، هر زمان که به دلیل سیگار کشیدن دچار گرفتگی عروق می شود یا دردی در قفسه سینه احساس می کند نیز هر وقت خود را در میان جماعتی تنها فرد سیگاری آن جمع می بیند نسبت به خود احساس تنفر می کند آیا زندگی در سیاه چال های تاریک ذهن همراه با وحشت و هراس ارزش زیستن دارد. در این بین چه چیزی نصیب فرد سیگاری می شود، مسلماً هیچ چیز.

توهمات افراد سیگاری

احساس شادی، لذت، آرامش خیال و تقویت روحی همه این ها توهماتی بیش نیست. ترک سیگار مانند در آوردن کفش های تنگ از پاست که با درآوردن آن آدم احساس راحتی می کند. مشکل اصلی پاسخ دادن به این سوال است که چرا افراد سیگاری فکر می کنند ترک سیگار سخت است و اصولاً به چه علت سیگار می کشند. شاید جوابتان این باشد که بله کاملاً درست است من همه این ها را می دانم اما وقتی به سیگار معتاد شدید دیگر ترک کردن آن مشکل است.

جایگاه اجتماعی فرد سیگاری

ترک سیگار

سوال دیگر این است که چرا ترک سیگار سخت و مشکل است. این سوالی است که افراد سیگاری در تمام مدت عمر به دنبال جواب آن ها می گردند. بعضی می گویند این مسئله به خاطر وجود ترس از عوارض شدید ترک سیگار است اما در حقیقت عوارض ترک نیکوتین آن قدر نامحسوس است که بسیاری از افراد سیگاری حتی بدون آن که بدانند به نیکوتین معتاد هستند زندگی کردند و در نهایت مردند.

بعضی دیگر می گویند، سیگار کشیدن بسیار لذت بخش است. اما تجربه نشان داده است که نه تنها این طور نیست بلکه سیگار بسیار کثیف و تهوع آور است. برای اثبات آن کافی است از هر فرد سیگاری که فکر می کند از سیگار کشیدن لذت می برد بپرسید که اگر آن سیگاری که همیشه مصرف می کنید موجود نباشد و به جای آن نوع دیگری که طعم بسیار بدی هم دارد موجود باشد آیا از سیگار کشدن خوداری می کند، جواب این سوال منفی خواهد بود. افراد سیگاری ترجیح می دهند که حتی یک طناب کهنه یا چای خشک را به جای سیگار دود کنند اما حاضر نیستند از سیگار کشیدن دست بکشند، پس در اینجا سیگار کشیدن هیچ لذتی ندارد.

دلیل شایع سیگار کشیدن

در حقیقت کارهای زیادی وجود دارد که ما از انجام آن ها لذت می بریم اما انجام ندادنشان باعث نمی شود که ما احساس محرومیت کنیم. بعضی دیگر دنبال دلایل روانی سیگار کشیدن می گردندو در مورد عوامل روانی سیگار کشیدن تحقیق می کنند. ما معمولاً در دوران جوانی سیگار می کشیم تا نشان دهیم که بزرگ و بالغ شده ایم. بعضی فکر می کنند سیگار کشیدن و بیرون دادن دود آن از سوراخ بینی نشانه مرد بودن است، این هم دلیل درستی نیست.