عوارض جانبی سیگار الکترونیکی

شواهد حاکی از آن است که استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است با چندین مشکل سلامتی در درازمدت مانند صدمات ریوی، مشکلات تنفسی، حمله قلبی یا سکته مغزی، مشکلات مربوط به تولید مثل و وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط باشد. اثرات مخرب فراوانی در اثر استنشاق بخار سیگارهای الکترونیکی رخ می دهد. بیشتر موارد گزارش شده مربوط به افرادی است که از مایعات ویپ حاوی تی. اچ. سی، ماده فعال ماری جوانا استفاده می کردند.

عوارض جانبی متداول ویپینگ شامل خشکی دهان و سرفه است. در حالی که اثرات جانبی طولانی مدت سیگار کشیدن به خوبی شناخته نشده است، سیگارهای الکترونیکی با مشکلات جدی سلامتی، مانند صدمات شدید ریوی، تشنج، اعتیاد به نیکوتین و مسمومیت و افزایش خطر حملات قلبی و سکته های مغزی همراه است. محبوبیت فزاینده خطرات بالقوه سلامتی سیگارهای الکترونیکی را که زمانی به عنوان ایمن تر از سیگارهای تنباکو به بازار عرضه می شدند، آشکار کرده است. 

محدودیت های سیگارهای الکترونیکی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده از اواسط سال 2016 مقررات مربوط به سیگارهای الکترونیکی را آغاز کرد. قبل از آن، برای ایجاد دستورالعمل‌های مربوط به فروش، بازاریابی و ساخت دستگاه‌های محبوب و همتایان دستگاه‌های مایع الکترونیکی آن‌ها، به طور مختصر انجام شده بود. بنابراین، اطلاعات کمی در مورد خطرات احتمالی، از جمله طراحی معیوب که منجر به انفجار باتری‌های لیتیوم یونی شده بود، وجود داشت. اما با گذشت زمان، تحقیقات این دستگاه ها را با تعدادی از خطرات بالقوه سلامتی مرتبط دانسته است.

عوارض جانبی شدید بخار سیگارهای الکترونیکی

  • اعتیاد به نیکوتین
  • آسیب شدید ریه
  • تشنج
  • برونشیولیت انسدادی که پنومونی را سازماندهی می کند
  • ریه پاپ کورن
  • سکته مغز
  • حمله قلبی

محققان دریافتند که مصرف کنندگان در معرض مجموعه ای از مواد شیمیایی بالقوه مضر از جمله نیکوتین و فرمالدئید و همچنین فلزات سنگین مانند سرب قرار دارند. یکی از مواد شیمیایی موجود در بسیاری از مایعات الکترونیکی طعم‌دار، دی استیل، با یک بیماری غیرقابل درمان ریه به نام ریه پاپ کورن مرتبط است. در سال 2019، بیش از صد و بیست گزارش از مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی که از سال 2010 تشنج یا سایر واکنش های عصبی داشته اند فهرست شده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تحقیقاتی را در مورد یک بیماری کشنده ریه که مستقیماً با بخار مرتبط است و صدها نفر را بیمار کرده و چندین نفر دیگر را کشته است، آغاز کردند. مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی در معرض مواد شیمیایی بالقوه مضر از جمله، نیکوتین، ترکیبات کربونیل و ترکیبات آلی فرار قرار دارند. علاوه بر این، مسمومیت های مایع الکترونیکی به سرعت در حال افزایش است. افزایش مصرف نیکوتین می تواند باعث افزایش ضربان قلب، تعریق زیاد، سرگیجه و حتی تشنج شود.

عوارض جانبی سیگار الکترونیکی

عوارض جانبی متداول ویپینگ

عوارض جانبی بخار می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله این که چند وقت یک بار بخار را استنشاق می کنید و نوع مایع الکترونیکی که انتخاب می کنید. مایع موجود در سیگارهای الکترونیکی معمولاً حاوی نیکوتین، پروپیلن گلیکول و گلیسیرین، به علاوه طعم دهنده های مختلف است. طبق یک مطالعه در سال 2014 در مجله کنترل تنباکو، گلیکول و گلیسیرین هر دو محرک های شناخته شده راه هوایی فوقانی هستند که می توانند باعث تحریک گلو و دهان و تحریک سرفه خشک شوند.

عوارض جانبی متداول ویپینگ

عوارض جانبی متداول ویپینگ شامل سرفه کردن، خشکی دهان و گلو، گلو درد، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، خشکی چشم و حالت تهوع می باشد. مطالعات نشان داده‌اند که این عوارض جانبی رایج در اولین باری که فردی از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کند، آشکارتر می‌شود، اما به نظر می‌رسد با ادامه مصرف کاهش می‌یابد.

اثرات بلند مدت ویپینگ بر سلامتی

در حالی که عوارض جانبی جدی نادر است، اثرات طولانی مدت بر سلامتی کاملاً شناخته شده نیست. اگر چه این دستگاه ها حاوی کمتر از 7000 ماده شیمیایی موجود در سیگارهای سنتی هستند، اما مشخص شده است که آن ها حاوی انواع مختلفی از مواد بالقوه مضر از جمله مواد شیمیایی سرطان زا هستند.