توصیه‌های مختصر در مورد ترک دخانیات

آماده بودن، می تواند به شما در ترک سیگار و سایر مواد دخانی کمک کند. از استراتژی های اثبات شده برای کمک به پایان دادن به وابستگی خود به دخانیات استفاده کنید. می دانید که وقتی سیگار را ترک می کنید، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. همچنین می دانید که ترک سیگار می تواند چالش برانگیز باشد و اغلب سیگاری ها قبل از موفقیت چندین بار تلاش می کنند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان دخانیات کــه تــا حــدودی از خطرات استعمال دخانیات آگاهند مایـل بـه تـرک آن هستند و ممکـن اسـت تلاش‌های ناموفقـی نیـز برای ترک دخانیات انجام داده باشند. ترک دخانیات نیـاز بـه زمان دارد.

قدم اول برای ترک دخانیات

ابتــدا باید خواست، تــا بعــد توانست. در بهتریــن روش بایــد ابتــدا بــه آن فکــر کـرد، تصمیـم گرفـت، اراده را تقویـت نمود، ضررهای دخانیات و فواید ترک آن را دانست و نهایتاً یـک روز را بـرای تـرک دخانیات انتخـاب کـرد.

آمادگی تا روز ترک دخانیات

تحقیقات نشان داده اسـت کـه در صورت کاهـش تعداد سیگار یـا وعده‌های مصـرف مـواد دخانی در روز، فـرد دخانی کمترین علائم سندرم ترک نیکوتین را پــس از قطع کامل استعمال دخانیات تجربه می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اجزاء موفقیـت در تـرک، کاهـش سـیگار مواد دخانی مصرفی تـا زمـان روز تـرک اسـت.

بـرای کاهـش تدریجـی مصـرف دخانیـات بـه دسـتورات زیـر عمـل کنیـد

1- دلایـل خـود را برای ترک دخانیات فهرسـت کنیـد و روزانـه چنـد مرتبـه آن‌ها را بخوانیـد.

2- بسته سیگار خود را با کاغذ و کش ببندید.

3- بـا خـود کبریت حمـل نکنید و مواد دخانی را خارج از دسترس خود قرار دهید.

4- سعی کنید نسبت به‌ روز قبل سیگار و مواد دخانی کمتری بکشید.

5- تاریخی را برای ترک کامل انتخاب کنید.

6- از جایگزین‌هایی مانند تسبیح یــا خودکار در دســت خــود استفاده کنید. هر وقـت بـرای کشیدن سیگار یا مصرف مواد دخانی وسوسه شدید از آن استفاده کنید.

7- دستی که با آن دخانیات مصرف می‌کنید را عوض کنید.

8- هر روز روشـن کـردن اولیـن سـیگار یـا اولیـن وعـده مصـرف مـواد دخانـی روز را به تأخیر بیندازید.

9- تــا زمانــی کــه پاکــت ســیگار یــا تنباکــوی خــود را تمــام نکرده‌اید پاکت جدیدی نخرید.

10- از کشیدن سیگار و مصـرف مـواد دخانی در مکان‌هایی کـه زمان بیشتری در آن جا هستید مانند محل کار یـا خانـه و ... اجتناب کنیـد.

توصیه‌های مختصر در مورد ترک دخانیات

11- بدون سیگار از منزل یا محل کار خارج شوید.

12- مشـکلات حین ترک را پیش‌بینی و راهکارهای جایگزین برای آن پیدا کنید.

13- نـوع سـیگار یـا تنباکـوی خـود را به ‌نوعی کـه مطلـوب ذائقـه شـما نیسـت عـوض کنیـد.

14- سیگارها را نصفه بکشید و زمان مصرف مواد دخانی را کاهش دهید.

15- بـه هرکدام از سـیگارها و مـواد دخانـی کـه روشـن می‌کنید فکـر کنیـد. هر بار از خودتـان بپرسـید «آیـا واقعـاً کشـیدن آن ضـروری اسـت؟»

16- آب بنوشید. هر وقت هــوس ســیگار یــا انــواع مــواد دخانــی کردیــد به‌ جای روشن کردن آن ‌یک لیوان آب را جرعه‌ جرعه بنوشید.

17- زیر سیگاری‌ها را خالی نکنید. بسیاری از سیگاری‌ها، بــا استفاده از روش‌های فـوق و راهکارهای دیگری که خودشان پیدا کرده‌اند، توانسته‌اند در همیـن زمـان به ‌ظاهر کوتـاه هفت تا ده روزه تعـداد سیگارهای خـود را بـه کمتر از پنج نــخ در روز، حتــی یک یا دو نــخ در روز برسانند.

18- در تاریخ تعیین ‌شده بــرای ترک، دخانیات را به‌ طور کامـل تـرک کنیـد و کبریت، فندک، تنباکو، قلیان سیگارها و هــر مــاده دخانــی کــه مصــرف می‌کردید را دور بریزید.

19- این تاریخ را با خانواده خود مطرح و جشن بگیرید.

20- بـا شرکت در برنامه‌های ورزشی، سینما، پیاده‌روی و دوچرخه ‌سواری خـود را مشغول کنید.

21- جایگزین سالم مانند آدامس‌های نعنایی و بدون شکر را استفاده کنید.

22- از میوه و سبزی مانند کرفس و هویج استفاده کنید.

23- بـا تغییراتی در سبک زندگی فشار روانی را کـم کـرده و کیفیت زندگی را بـا ایجاد لذت بالا ببرید. مانند فعالیت بدنی و ورزش.