برخورد صحیح با فرد معتاد

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مزمن است که با جستجوی اجباری یا غیر قابل کنترل و استفاده از مواد مخدر با وجود پیامدهای مضر و تغییرات در مغز مشخص می شود که می تواند طولانی مدت باشد. این تغییرات در مغز می تواند منجر به رفتارهای مضری شود که در افراد مصرف کننده مواد مخدر مشاهده می شود. اولین گام برای درمان اعتیاد گفتگو و برقراری ارتباط با فرد معتاد است. تکنیک هایی وجود دارد که به شما کمک می کند که بتوانید با بیمار معتاد ارتباط برقرار کنید.

در چهار مرحله یاد می گیرید که اعتماد یک معتاد را به دست آورید. حمایت شما می تواند به او کمک کند تا اعتیاد خود را درمان کند.

چگونه با یک معتاد رفتار کنم

برخورد با فرد معتاد به خصوص در ابتدا، بسیار دشوار است. شما می خواهید به او کمک کنید، اما اغلب فرد معتاد اعتیاد خود را انکار می کند. با این حال علائم زیادی را می‌بینید که نشان می‌دهد چیزی اشتباه است.

ممکن است قبلاً متوجه شده باشید که بیمار شما به چه موادی معتاد است. در آن صورت باید کاری انجام دهیم. در این جا یک طرح گام به گام ارائه شده است.

مرحله 1: اعتیاد به مواد مخدر را ادامه ندهید

مهم این است که سعی کنید اطمینان حاصل کنید که یکی از اعضای خانواده معتاد زندگی بقیه اعضای خانواده را با رفتار خود تعیین نمی کند. مطمئناً شما از فرزند، همسر یا سایر اعضای خانواده خود بهترین کمک را می خواهید، اما عواقب اعتیاد به مواد مخدر را نیز حل نمی کنید.

مرحله 2: گفتگو را شروع کنید

اولین قدم برای درمان اعتیاد، شروع گفتگو است، چگونگی انجام این کار مهم است. ممکن است برای شما دشوار باشد که موضوع را مطرح کنید، اما شما باید استقامت کنید.

صحبت کردن کمک می کند

زمان مناسب برای شروع گفتگو زمانی است که مشکلی به تازگی به دلیل اعتیاد به مواد مخدر ایجاد شده باشد.

1-سعی کنید این کار را در زمانی انجام دهید که فرد معتاد تحت تأثیر قرار نگرفته است.

2-مطمئن شوید که واضح عمل می کنید و وضعیتی را که فرد در آن قرار دارد درک می کنید. فریاد زدن و بحث های بی فایده با بازی های بله-نه، هیچ کمکی نمی کند، بنابراین سعی کنید از این کار اجتناب کنید.

3-پیشنهاد دهید که با هم به دنبال کمک باشیم. بگذارید فرد معتاد بداند که شما در کنار او خواهید بود. با هم به صفحات اینترنتی کلینیک های توانبخشی نگاهی بیندازید یا پیشنهاد ملاقات با مشاور را بدهید.  

برخورد صحیح با فرد معتاد

بعد از اولین مرحله، مرحله بعدی می آید

اعتماد به نفس خود را که به آرامی به دست آورده اید بسازید. اولین مکالمه اغلب ناراحت کننده است و ممکن است فرد معتاد در مرحله انکار باشد. گام به گام به سمت کمک درست حرکت کنید.

مرحله 3: محدودیت های خود را تعیین کنید 

گاهی اوقات فرد معتاد به انکار و امتناع از پذیرش هر کمکی ادامه می دهد. در چنین شرایطی گاهی باید تصمیمات سختی گرفت. مهم است که به تعیین محدودیت های خود ادامه دهید. 

اگر این کار را انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که شما نیز به سمت مارپیچ رو به پایین کشیده شوید. زندگی خود شما شروع می کند به شدت از اعتیاد رنج می برد و به مرور زمان شما هستید که با اعتیاد دیگری زندگی می کنید، این را قبول نکنید.

به صحبت کردن ادامه دهید و حد و مرزهای خود را تعیین کنید. سعی کنید برای کمک به شریک زندگی، فرزند، عضو خانواده، دوست یا همکار خود تلاش کنید. با این حال، از گرفتن تصمیمات سخت نترسید. شما همچنین باید به فکر زندگی خود باشید.

مرحله 4: برای درمان مناسب اعتیاد تلاش کنید

آیا برای برخورد با فرزند معتاد، شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده خود به کمک نیاز دارید. از این مشکل خجالت نکشید. افراد زیادی قبل از شما این راه را رفته اند. باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که در چنین موقعیتی قرار گرفته اید.

گفتگو کنید

با بیمار مصرف کننده مواد مخدر صحبت کنید و برای زندگی بدون مواد مخدر و الکل تلاش کنید. اگر احساس می کنید تنها هستید یا به کمک نیاز دارید، کلینیک های معتبر ترک اعتیاد به شما کمک می کنند.