تسکین درد ناشی از سیگار

اکثر افراد سیگاری احساس می کنند که از کشیدن سیگار لذت می برند و هر گاه بخواهند می توانند آن را ترک کنند. همان طور که گفته شد، افراد سیگاری میل دارند به هنگام استرس، خستگی و بی حوصلگی، تمرکز حواس، آرامش یا ترکیبی از این عوامل درد و رنج سیگار نکشیدن را با روشن کردن سیگار تسکین بدهند.

خیال واهی کشیدن سیگار

افراد سیگاری تصور می کنند به خاطر کسب لذت، رسیدن به آرامش و تقویت روحی سیگار می کشند. در حقیقت این تصور یک خیال واهی می باشد. زیرا دلیل اصلی استعمال دخانیات به خاطر تسکین دادن به درد ناشی از نکشیدن آن می باشد در روزهای نخست سیگار را به عنوان وسیله ای تفریحی در نظر می گیریم و کشیدن یا نکشیدن آن برای ما زیاد فرقی ندارد. گاهی سیگار می کشیم و گاهی هم آن را کنار می گذاریم تا این که به تدریج به آن عادت می کنیم و ذهن نا آگاه ما کم کم متوجه می شود که سیگار کشیدن در بعضی وقت ها لذت خاصی دارد.

افزایش وابستگی به سیگار

هر چه اعتیاد ما به سیگار بیشتر می شود به همان اندازه نیاز ما برای برطرف کردن درد ترک موقت (فاصله بین دو سیگار) افزایش می یابد. از طرفی هر چه تأثیر منفی سیگار در ما افزایش می یابد وابستگی ما به سیگار بیشتر می شود. این اتفاقات آن قدر آرام و آهسته رخ می دهد که تصورش را نمی توان کرد. هر روز در مقایسه با روز قبل هیچ تفاوتی را در خود حس نمی کنید. در حقیقت بیشتر افراد سیگاری تا زمانی که واقعاً تصمیم به ترک سیگار ندارند نمی دانند که معتاد شده اند و یا برخی از این افراد سعی می کنند دیگران را متقاعد کنند که از سیگار کشیدن لذت می برند.

تسکین درد ناشی از سیگار

فشار روانی و سیگار

منظور از فشار روانی فقط فشارها و مشکلات بزرگ زندگی نیست، بلکه مسائل جزئی تری از قبیل سر و کله زدن با مردم، تماس های تلفنی، دغدغه های خانم خانه با بچه های قد و نیم قد و غیره نیز می تواند عاملی برای کشیده شدن به سمت سیگار باشد.

برای اکثر مردم، به خصوص یک تاجر، تلفن یک وسیله تنش زا می باشد. اکثر تماس های تلفنی از سوی مشتریانی که از کار شما راضی هستند و یا از طرف کسی که می خواهد به شما تبریک بگوید نیست. بعضی از این تماس ها باعث عصبانیت فرد می شود. در چنین مواقعی حتی اگر فرد سیگاری قصد کشیدن سیگار را نداشته باشد، بلافاصله سیگارش را روشن می کند. فکر می کند که در این موقعیت سیگار به نوعی به او کمک می کند.

در واقع آن چه که اتفاق می افتد این است که فرد سیگاری بدون آن که خود بداند از احساس بد ناشی از نکشیدن سیگار عصبی است. با کشیدن سیگار تا اندازه ای این حس عصبانیت کم می شود و آن تماس تلفنی که در او تنش ایجاد کرده بود به یک استرس معمولی تبدیل می شود به خاطر این، فرد سیگاری تصور می کند سیگار او را آرام کرده است.

به هر حال، حتی وقتی او سیگار می کشد عصبی تر از زمانی است که فردی غیر سیگاری بود. چون شما هر چه بیشتر به سیگار عادت کنید، تأثیر منفی آن بر شما بیشتر می شود و در نتیجه تأثیر کمتری در بهبود وضعیت روحی شما دارد.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی به عنوان مجهزترین و موفق ترین مرکز ترک اعتیاد به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران گرامی می باشد.