باورهای اشتباهی در مورد اعتیاد و مواد مخدر

اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر معضلی است که با داشتن اطلاعات و آگاهی های درست و مورد نیاز می توان در زمینه پیشگیری و درمان آن گام های بلندی برداشت و داشتن اطلاعات و باورهای غلط در این زمینه می تواند عواقب ناگواری داشته باشد و حتی به فاجعه تبدیل شود.

معضل اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد یکی از مهمترین مشکلات و آسیب های روانی قرن حاضر در کشورهای جهان است. با آن که در مورد این بیماری یا آسیب روانی مطالب و دانسته های زیادی وجود دارد و بسیاری از جنبه های مختلف آن به صورت دقیق شناخته شده است، ولی هنوز عده ای از مردم همچنان باورهای اشتباهی در مورد اعتیاد، مواد مخدر و همچنین نحوه درمان آن دارند، با توجه به نقش مهمی که دانشجویان کشور در مبارزه با آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد دارند، ضروری است آنان نیز با چنین باورهای اشتباه و غلط آشنا شوند و از آن ها آگاه باشند تا بتوانند به یاری افراد جامعه شتافته و آنان را از اشتباهات خود آگاه سازند.

اهمیت آگاه سازی جامعه در مورد اعتیاد و مواد مخدر

هدف آگاه سازی از اشتباهات و باورهای غلط در خصوص اعتیاد و مواد مخدر است. همچنین سعی شده است تا مطالب علمی و واقعی در خصوص مصرف مواد مخدر، اعتیاد و ابعاد مختلف مرتبط با اشتباهات ارائه شود. امید است، که در زمینه آگاه سازی جامعه از اعتیاد و روشن سازی مردم در این زمینه گام های بلندی برداشته شود. سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد یکی از مهمترین آسیب های روانی اجتماعی است که گریبانگیر خانواده ها و جوانان در سراسر جهان است. ابتدایی ترین موضوع در زمینه پیشگیری از این آسیب مهلک دسترسی به اطلاعات صحیح در زمینه مواد مخدر و اعتیاد است. متأسفانه اطلاعات موجود و در دسترس مردم بسیار اندک و در بسیاری از موارد اشتباه است که خود باعث مشکلات متعدد دیگری می شود.

باورهای اشتباهی در مورد اعتیاد و مواد مخدر

اطلاعات صحیح و دقیق از مواد مخدر و اعتیاد

در کشورهای پیشرفته جهان، جوانان و به خصوص دانشجویان نه تنها اطلاعات صحیح و دقیقی از مواد مخدر و پدیده اعتیاد دارند بلکه در زمینه آگاه سازی مردم و جامعه خود مشارکت فعالی دارند. بسیاری از دانشجویان جهان به خصوص کشورهای پیشرفته در انجمن ها و گروه های مختلف به مبارزه با اعتیاد پرداخته و از طریق آگاه سازی جوانان جامعه خود، به کاهش این پدیده مخرب می پردازند. این در حالی است که درصد بالایی از جوانان توانا و مستعد کشور در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند و بسیاری از آنان مایلند که در کنار فعالیت های تحصیلی خود به فعالیت های اجتماعی و از جمله مبارزه با اعتیاد و آسیب هایی این چنین نیز بپردازند.

به این دلیل شایسته است که دانشجویان کشور به عنوان جوانان برگزیده، تحصیل کرده، سالم و توانا از باورهای غلط آگاه باشند و اطلاعات و دانش مناسبی در مورد پدیده اعتیاد داشته باشند تا بتوانند به یاری جوانان دیگر و مردم جامعه شتافته و اطرافیان خود را در این زمینه آگاه و ارشاد نمایند. از یک سو، متأسفانه باورهای غلطی که در مورد مواد مخدر و پدیده اعتیاد وجود دارد بسیار شایع هستند و از سوی دیگر اطلاعات معتبر و صحیح در مورد این پدیده به صورتی است که مردم عادی کمتر به آن دسترسی دارند. این باورهای معمولاً غلط در حوزه های مختلفی از جمله پدیده اعتیاد، اثرات و عوارض مواد مخدر، درمان اعتیاد و موارد دیگر هستند.