باورهای اشتباه در مورد درمان اعتیاد

در درمان اعتیاد باید انواع مختلفی از درمان های دارویی و روانشناختی ارائه شود. در داخل درمان های دارویی و غیردارویی نیز باید انواع مختلفی از داروها و خدمات به بیماران ارائه شوند. متأسفانه در سال های گذشته چنین خدماتی در داخل کشور مهیا نبود. معتاد مجرم تلقی می شد و به همین دلیل کمتر بیمارستان یا مرکز درمانی حاضر می شد خدمات درمانی به معتادان ارائه دهد.

اطلاعات مردم در مورد درمان اعتیاد به مواد مخدر نه تنها اندک است بلکه معمولاً با اطلاعات متناقضی در این زمینه رو به رو هستیم. چنین باورهایی هم می توانند عاملی برای تشدید مصرف مواد مخدر باشند و همچنیـن عاملی برای عدم مراجعه برای درمان اعتیاد. در بسیاری از موارد باورهایی که حاکی از نامؤثر بودن درمان ها است باعث ناامیدی بیماران از درمان بیماری اعتیاد می شود که خود عواقب منفی زیادی گریبانگیر بیمار و خانواده وی می کند.

ترک مواد مخدر یعنی بیمار شدن و مردن

بعضی از مردم اعتقاد دارند که ترک مواد مخدر امکانپذیر نیست و معمولاً افرادی که مواد مخدر را کنار می گذارند یا بیمار می شوند یا می میرند. این باور غلط است. ترک مواد مخدر امکانپذیر است بدون آن که فرد بیمار شود یا فوت کند. این باور غلط معمولاً از آن جا ناشی می شود که به هنگام مصرف مواد مخدر به خصوص تریاک و مشتقات آن به علت از کار افتادن گیرنده های درد و سایر عوارض ناشی از مصرف، معتاد درد و در نتیجه بیماری خود را متوجه نمی شود و فکر می کند که مشکلی ندارد و سالم است.

از سوی دیگر سبک زندگی یک فرد معتاد به گونه ای است که کمتر به سلامت و تغذیه خود اهمیت می دهد به همین دلیل دچار بیماری های مختلفی می شود که از آن ها آگاه نیست. به دنبال ترک اعتیاد و از بین رفتن اثرات ضد درد، به تدریج بیماری هایی که قبلاً وجود داشت ولی فرد متوجه آن ها نبود خود را نشان می دهد و فرد به غلط تصور می کند که به تازگی و به دنبال قطع مصرف مواد مخدر دچار این بیماری هـا شده است. در حالی که این بیماری ها از قبل وجود داشته و در اثر مصرف مواد مخدر فرد متوجه آن ها نشده تا به مراحل پیشرفته ای رسیده است. اعتیاد غیرقابل درمان است. بسیاری از مردم معتقدند که اعتیاد درد بی درمانی است و هر کسی که به این بیماری مبتلا شد دیگر قادر نخواهد بود به زندگی طبیعی و بدون مصرف مواد مخدر بازگردد.

باورهای اشتباه در مورد درمان اعتیاد

مصرف مجدد مواد مخدر بعد از ترک اعتیاد

اکثر بیماران بارها ترک می کنند و این نگرش غلط از آن جا ناشی می شود که معمولاً دوباره مصرف مواد مخدر را شروع می کنند. از سوی دیگر، از آن جایی که پدیده اعتیاد بسیار معتادان و خانواده های آنان سعی می کنند این بیماری را مخفی نگهدارند و به همین دلیل در مواردی که درمان شدند نیز کسی از بهبود آنان مطلع نمی شود. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته سعی می شود معتادانی که در درمان خود موفق بودند را به جامعه نشان دهند تا افراد باور کنند که اعتیاد درمان دارد. بسیاری از مسئولان و کارکنان انجمن های مبارزه با اعتیاد و انجمن های مربوط به درمان اعتیاد از معتادانی می باشند که ترک کرده اند و حال به کمک سایر انسان های دچار اعتیادهای سنگین می آیند. بسیاری از افراد موفق و سرشناس سابقه اعتیاد به مواد مخدر به خصوص اعتیاد به هروئین را داشته اند.

چگونگی درمان اعتیاد

درمان اعتیاد سخت است. همان طور که گفته شد اعتیاد پدیده پیچیده و چندین عاملی است و مسلماً درمان آن نیز مشکل تر از سایر بیماری هاست. ماهیت درمان اعتیاد به گونه ای است که با عودها و شکست های مکرر همراه است. امروزه مفهوم درمان اعتیاد تغییر یافته است. قبلاً درمان اعتیاد به معنی ترک کامل مصرف مواد مخدر بود. مفهوم درمان اعتیاد تغییر یافته است و در حال حاضر رویکرد کاهش آسیب در کنار رویکرد ترک کامل پذیرفته شده است. در رویکرد کاهـش آسیب تغییر شکل مصرف، روش مصرف و میزان مصرف از داروهای پرخطرتر به داروها و مواد کم خطرتر نیز به عنوان یک موفقیت درمانی پذیرفته شده است. یعنی چنان چه معتادی شکل مصرف مواد را از تزریقی تبدیل به تدخینی نماید هم به نوعی در درمان خود موفق بوده است.