اهمیت مهارت های پیشگیری از عود اعتیاد

یک تصور غلط رایج وجود دارد که مهارت های پیشگیری از عود اعتیاد را تنها زمانی باید به کار برد که فردی تمایل به استفاده از آن داشته باشد با این حال، مهارت‌های پیشگیری از عود اعتیاد مواد مخدر باید در برنامه و روال روزانه هر فرد در حال بهبود اعتیاد برای پیشگیری یا کاهش خطر ولع مصرف مواد مخدر اعمال شود.

چرا مهارت های پیشگیری از عود اعتیاد مهم هستند

مهارت ها و تکنیک های ترک اعتیاد به این جهت از اهمیت بالایی برخوردار هستند که بعد از ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر، اکثر بیماران درگیر وسوسه و هوس مصرف مواد مخدر می شوند و متاسفانه دچار عود و بازگشت مجدد اعتیاد می شوند و تمام زحماتشان هدر می رود.

عوامل مؤثر در عود اعتیاد

کسالت فشار روانی مشکلات مالی مسائل مربوط به رابطه مناظر و بوهای خاص افراد یا مکان های خاص افتادن به یاد عادات قدیمی خشم

چند مهارت اصلی پیشگیری از عود اعتیاد را با هم بررسی می کنیم. 

1-مراقبت از خود

علائم رایج پس از ترک اعتیاد حاد شامل بی خوابی و خستگی است. این‌ها محرک های بالقوه رایج برای عود اعتیاد هستند. با انجام تمرینات بدنی و رژیم غذایی متعادل می توان کیفیت خواب خود را بهبود بخشید. این را می توان با تنظیم و پیروی از یک برنامه منظم خواب، ورزش و غذا خوردن انجام داد. با انجام این کار، می توان بدن را برای خواب بهتر آموزش داد و همچنین به کاهش خطر عود اعتیاد کمک می کند.

اهمیت مهارت های پیشگیری از عود اعتیاد

2-کنترل هوس مصرف مواد مخدر

زمانی که هوس مصرف مواد مخدر دارید یا به طور کلی احساس اضطرب می کنید، از خود بپرسید که آیا هر یک از این علائم را واقعاً احساس می کنید. رایج ترین محرک برای بسیاری از الکلی ها و معتادان در حال بهبود اعتیاد گرسنگی، خشم، تنهایی و احساس خستگی است که می توان با کنترل آن ها، از خطر عود اعتیاد جلوگیری کرد.   

3-مدیتیشن ذهن آگاهی

مدیتیشن ذهن آگاهی مفهومی است که به افراد می آموزد تا خودآگاه‌تر شوند. زمانی که خودآگاه‌تر باشیم، بهتر می توانیم با محرک های احتمالی عود اعتیاد مقابله کنیم. نتایجی یافت شد که حاکی از بهبود قابل توجه در بیمارانی است که از برنامه پیشگیری از عود اعتیاد و مراقبه ذهن آگاهی پیروی می کنند، در مقایسه با افرادی که از مراقبه ذهن آگاهی استفاده نمی کنند. 

افرادی که از مدیتیشن ذهن آگاهی استفاده می کردند مدت طولانی تری پاک و هوشیار ماندند و ولع کمتری داشتند و آگاهی و پذیرش بیشتری داشتند. با مدیتیشن ذهن‌آگاهی، شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند به جای مبارزه با هوس‌هایشان، یاد بگیرند که بر هوس‌های خود غلبه کنند. پذیرش این که هوس ها از راه می رسند، مهارتی است که از طریق این تمرین آموخته می شود، در حالی که مهارت های پیشگیری از عود را اجرا می کند. مفاهیمی مانند پذیرش، رها کردن کنترل شخصی و استفاده از دعا و مراقبه از ویژگی های بارز مراقبه ذهن آگاهی هستند. 

مفهوم اصلی ذهن آگاهی، توجه، آگاهی یا تمرکز بر کاری است که انجام می دهید، کجا هستید، با چه کسی هستید و موارد دیگر. برای شروع فرآیند هوشیارتر شدن، به سادگی به کاری که بدون قضاوت انجام می دهید توجه کنید. یادداشت کردن فعالیت‌های روزانه خود یا پیگیری آن‌ها با گوشی هوشمند می‌تواند مفید باشد تا آگاهی بیشتری نسبت به آن چه انجام می‌دهید، فکر می‌کنید و احساس می‌کنید. این می تواند به بینش و توانمندی فوق العاده ای در مورد هوس ها منجر شود.

4- محرک های خود را بشناسید

محرک ها می توانند درونی (اضطراب، تحریک پذیری، استرس، عصبانیت، عزت نفس پایین) یا بیرونی (افراد، مکان ها یا چیزهایی که فرد را به یاد استفاده های گذشته خود می اندازند) باشند. تهیه فهرستی از محرک های داخلی و خارجی راهی کارآمد برای به دست آوردن آگاهی از محرک های خود و کاهش خطر عود اعتیاد است.