کنترل اعتیاد فرزند

فرزندانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، اغلب بدون در نظر گرفتن نتایج منفی برای خود یا دیگران، از روش های فریبکارانه برای ایمن سازی و استفاده بیشتر از مواد استفاده می کنند. این اقدامات به رابطه ای که برای ایجاد آن با آن ها کار کرده اید، به میزان قابل توجهی آسیب می رساند. با تلاش برای تقویت و بازسازی رابطه می توان با این مسئله مبارزه کرد.

ثبات ناشی از وارد شدن اعتیاد فرزند به دوره کنترل می تواند آرامش روانی بیشتری در برای والدین به همراه آورد، زیرا روال امور را به حالت سابق برمی گرداند. مع هذا توجه دادن اینان به این که مثلاً درمان متادون هم می تواند اعتیادآور باشد، لازم است تا این درمان مجدداً تمام وقت و فکر و ذکر و نیرو و هم و غم آنان را نگیرد.

دسترسی فرزندان به مواد مخدر

وابستگی به مواد مخدر سخت است و روالی اساساً غیرقابل پیش بینی دارد. تأمین هزینه آن چه از راه اشتغال یا دزدی یا اخاذی خصوصاً از والدین اغلب دشوار است و ممکن است ماده مخدری که امروز در دسترس نباشد، غیرقانونی بودن مواد مخدر، تأمین و دسترسی به آن ها را همواره به واسطه نظارت های رسمی دردسر زا می کند.

چرخه تکرار جستجوی پول مواد مخدر

چرخه تکرار جستجوی پول مواد مخدر بی توجه به تغذیه و وضعیت آب و هوا و امثالهم کاملاً دور باطلی را نشان می دهد. اگر والدین برای کسب رضایت فرزند معتاد بخواهند گوشه کار را هم بگیرند، آنگاه ناخواسته وارد تأمین شرایط تداوم اعتیاد وی شده اند.

باید و نباد والدین برای فرزندان معتاد

والدین برای فرزند، زمینه ساز حصول اطمینان از حضور منظمش در مدرسه باشند تا از این بابت به اعتیاد وی ظن نرود. انتخاب سخت پدر و مادر از این میان دغدغه ایشان را بر نگرانی های فرزند معتاد می افزاید و هراسش را بیشتر می کند و امنیت لازم برای ترک اعتیاد را می ستاند، خصوصاً که اینک آنان را همدست دیگران در تداوم اعتیادش نیز می انگارد.

کنترل اعتیاد فرزند

خطراتی که پدر و مادر فرزند معتاد را تهدید می کند

این امر تا آن جا پیش می رود که ممکن است پدر و مادر مزبور در معرض جرم هم برای این کار واقع شوند. آن ها ممکن است برای تأمین مواد مخدر و جلوگیری از مسائل ناشی از مواجهه فرزندانشان با قاچاقچیان و فروشندگان مواد، از خانه خارج شده و آنان را بدون نظارت رها کنند که خود زمینه ساز خطرات دیگری می شود، خصوصاً که هیچ تضمینی وجود ندارد مواد مخدر به راحتی در دسترس باشند و گاه زمان می برد تا آن ها مواد را تهیه کنند.

تهیه مواد مخدر برای فرزندان

اگر والدین نتوانند مواد مخدر تهیه کنند ممکن است نگرانی شان را به فرزند معتاد منتقل کرده و برای جلوگیری از این وضع لازم می آید با دوستان وی یا فروشندگان و قاچاقچیان دوستی ورزند که این هم لااقل به لحاظ افزایش فاصله آنان با اعضای سالم جامعه و خصوصاً دوستان غیر معتاد آنان، خلاف جریان تلاش برای رفع اعتیاد ایشان است.

دغدغه های نظارت بر فرزندان معتاد

بدین سان نظارت دقیق به همان اندازه غفلت از نظارت می تواند دغدغه آمیز باشد. با وجود مواد مخدر در منزل، مراحل مصرف نیز می تواند حاوی مخاطراتی برای فرزندان معتاد باشد.

عوارض مصرف آزادانه مواد مخدر

گاه پدر و مادر، فرزندان را در حمام یا آشپزخانه برای این کار آزاد می گذارند که ممکن است این به معنای آن باشد که ایشان بدون نظارت رها شده اند یا نمی توانند آن ها را در قبال مخاطراتی چون سقوط، سوختگی و مواردی از این دست یاری دهند.

جرائم تهدید کننده تأمین مواد مخدر

اگر مواد مخدر غیرقانونی باشند، معتادانشان در معرض جرم قرار می گیرند. یافتن این مواد مخدر مشکل است و صعوبت تأمین آن ها از طرق مشروع بر قیمتش می افزاید. دزدی از مغازه ها، فحشا و قاچاق مواد مخدر از جمله جرائم توأم با این عرصه اعتیاد به شمار می روند. مرکز ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری به عنوان اولین و برترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران گرامی می باشد.