اعتیاد به مواد مخدر چگونه ایجاد می‌شود

فقط به این دلیل که شما یک ویژگی شخصیتی خاص دارید، به این معنی نیست که شما محکوم به مبارزه با این ویژگی تا آخر عمر هستید. البته، برای غلبه بر هر مانعی در زندگی، باید تلاش کافی را انجام دهید. اگر با عزت نفس پایین، ناتوانی در کنترل استرس، الگوهای رفتار اجباری یا هر ویژگی دیگری که خود را شکست می دهید، دست و پنجه نرم می کنید، کمک برای شما در دسترس است. در بسیاری از موارد فرد می تواند با کمک یک درمانگر بر این ویژگی های شخصیتی و بسیاری دیگر غلبه کند. در برخی موارد، درمان کافی نیست این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فردی با یک بیماری روانی زمینه‌ای و تشخیص داده نشده دست و پنجه نرم کند. در مواردی مانند این داروها ممکن است لازم باشد.

درک بهتر این که اعتیاد به مواد مخدر چگونه ایجاد می‌شود و چگونه بر فرد مبتلا تأثیر می‌گذارد، بهتر شما را برای مقابله با این مشکل مجهز می‌کند. اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری پزشکی قابل درمان و مزمن شامل فعل و انفعالات پیچیده بین مدارهای مغز، ژنتیک، محیط و تجربیات زندگی یک فرد است.

اعتیاد به مواد مخدر چگونه پدید می آید

افراد مبتلا به اعتیاد از مواد مخدر استفاده می کنند یا رفتارهایی انجام می دهند که اجباری می شود و اغلب با وجود پیامدهای مضر ادامه می یابد. هنگامی که یک فرد از مصرف مشکل دار به اعتیاد تبدیل می شود، تمام انتخاب خود را در مورد تعداد دفعات یا میزان مصرف مواد مخدر از دست می دهد. آن ها مجموعه خاصی از معیارهای تشخیصی را نشان می دهند و زمان بسیار دشواری برای متوقف کردن مصرف مواد مخدر به تنهایی دارند. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، درمان حرفه ای برای دستیابی به هوشیاری پایدار ضروری می شود. 

اعتیاد به مواد مخدر چگونه ایجاد می‌شود

مبارزه با اختلال اعتیاد به مواد مخدر

برای این که بدانید که شما یا بیمارتان با اختلال مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید و نیاز به درمان اعتیاد دارید، فهرستی از معیارهای تشخیصی وجود دارد که توسط راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، مشخص شده است.

برای این که اعتیاد به طور حرفه ای تشخیص داده شود، باید دو یا چند مورد از علائم زیر وجود داشته باشد. 

شما مشکلات بین فردی و اجتماعی را در نتیجه مستقیم مصرف مواد مخدر تجربه کرده اید. 

روابط شخصی شما تیره شده است. در نتیجه مصرف مواد مخدر، مسئولیت ها و تعهدات شخصی خود را نادیده گرفته اید. 

شما از ماده مخدر انتخابی خود برای مدت طولانی تر از آن چه در نظر گرفته شده و در مقادیر بیشتر از آن چه در نظر گرفته شده استفاده کرده اید.

شما اغلب بیش از آن چه در نظر دارید استفاده می کنید و پس از شروع کار برای متوقف کردن تلاش می کنید. 

رفتارهای پرخطری مانند رانندگی در حالت مستی یا ترکیب چند ماده شیمیایی در یک زمان افزایش یافته است. شما بارها و بارها تلاش کرده اید که این کار را کاهش دهید یا به طور کامل مصرف مواد مخدر را ترک کنید، اما برای مدت زمان قابل توجهی نتوانسته اید این کار را انجام دهید. 

شما زمان نامتناسبی را صرف به دست آوردن ماده انتخابی خود، استفاده از این ماده و بهبودی از اثرات آن می کنید.   

شما از فعالیت هایی که قبلاً به جای مصرف مواد مخدر از آن ها لذت می بردید غافل شده اید. سرگرمی ها از بین رفته اند و اکثر اوقات فراغت شما صرف به دست آوردن و استفاده از مواد مخدر انتخابی شما می شود. 

شما یک تحمل فیزیکی ایجاد کرده اید، به این معنی که مقدار بیشتری از ماده مخدر مورد نیاز است تا اثرات مورد نظر ایجاد شود.    

هنگامی که به طور ناگهانی مصرف ماده مخدر انتخابی خود را متوقف می کنید، علائم ترک اعتیاد را تجربه می کنید، هم فیزیکی و هم روانی. 

شما هوس شدید مواد مخدر یا الکل را تجربه می کنید، که می تواند بسیار زیاد باشد و اغلب منجر به ادامه مصرف شود.  

شما پیامدهای جسمی و روانی را در نتیجه مستقیم مصرف مواد مخدر تجربه کرده اید. مسائل مربوط به سلامت جسمانی به طور قابل توجهی متفاوت است و می تواند شامل بیماری کبد، مشکلات قلبی، انواع خاصی از سرطان و صدمات جسمی ناشی از حوادثی باشد که در هنگام مستی رخ داده اند.    

پیامدهای روانی می تواند شامل مسائل روانپزشکی جدید و بدتر مانند اضطراب و یا افسردگی باشد.