اطلاعات مورد نیاز در مورد مواد مخدر

داشتن اطلاعات در زمینه های مختلف همیشه مفید بوده است. ممکن است شرایطی ایجاد شود که در زمینه اعتیاد به مواد مخدر و ترک آن با یکسری واژه ها و اصطلاحات رو به رو شوید که نیاز است معانی آن ها را بدانید. ما در این مقاله اصطلاحات پر کاربرد را به همراه معنی آن ها گردآوری نموده ایم.

واژه نامه اصطلاحات اعتیاد به مواد مخدر

در اینجا تعاریفی از اصطلاحاتی در مورد اعتیاد و ترک اعتیاد به مواد مخدر که ممکن است با آن ها برخورد کنید را توضیح می دهیم.

آگونیست های مواد مخدر

ماده یا دارویی که به گیرنده های مغز متصل می شود و اثری ایجاد می کند که دیگر مصرف مواد مخدر لذتی ایجاد نکند. آگونیست های اپیوئیدی شامل اکسی کانتین و متادون هستند.

اعتیاد به مواد مخدر

یک بیماری مغزی مزمن و عودکننده که با وجود عواقب مضر، جستجوی اجباری و مصرف مواد مخدر مشخص می شود. این یک بیماری مغزی محسوب می شود زیرا داروها ساختار مغز و نحوه عملکرد آن را تغییر می دهند. این تغییرات مغزی می تواند طولانی باشد، ماندگار است و می تواند منجر به بسیاری از رفتارهای مضر و اغلب خود ویرانگر شود.

آنتاگونیست های مواد مخدر

ماده یا دارویی که به گیرنده های مغز متصل می شود، اما نه با تولید یک اثر، جلوه ها را مسدود می کند. پتانسیل سوء استفاده ندارد. آنتاگونیست های اپیوئیدی عبارتند از نالترکسون.

بیماری مزمن

یک وضعیت پزشکی مادام العمر است که نمی توان آن را درمان کرد، اما می توان آن را مدیریت کرد. به عنوان مثال بیماری قلبی، دیابت و اعتیاد.

مشاوره ترک اعتیاد

یک فرآیند تعاملی با راهنمایی یک متخصص دارای مجوز (به عنوان مثال مشاور، مددکار اجتماعی، روانشناس) با تمرکز بر نیازها، مشکلات و احساسات فرد برای تقویت یا حمایت از مقابله، حل مسئله و روابط بین فردی است.

ولع مصرف مواد مخدر

یک میل قوی و به ظاهر غیرقابل کنترل به مواد مخدر یا الکل است. البته بعد از درمان با کمک روان پزشک و مشاور با استفاده از تکنیک های علمی قابل مدیریت است.

وابستگی به مواد مخدر

وضعیتی که زمانی ایجاد می شود که نورون های مغز با تکرار تطبیق می یابند و قرار گرفتن در معرض دارو و فقط با حضور دارو به طور طبیعی عمل می کنند. پس از کناره گیری و قطع مصرف، چندین واکنش فیزیولوژیک رخ می دهد که می تواند خفیف باشد مانند کافئین، یا تهدید کننده زندگی مانند مصرف الکل باشد.

سم زدایی مواد مخدر

فرآیندی که به بدن اجازه می دهد تا خود را از شر یک ماده مخدر پاکسازی کند.

مدیریت علائم ترک اعتیاد

اغلب اولین قدم در ترک اعتیاد است زیرا بروز علائم ترک مواد مخدر معمولاً موجب ناراحتی بیمار می شود.

دوپامین

یک ماده شیمیایی مغز، طبقه بندی شده به عنوان یک انتقال دهنده عصبی، که در مناطقی از مغز یافت می شود که حرکت، احساسات، انگیزه و لذت را تنظیم می کند.

انحراف دارویی

انتقال دارو از فردی که برای او تجویز شده است به شخص دیگری برای هرگونه استفاده غیرقانونی.

اطلاعات مورد نیاز در مورد مواد مخدر

درمان بستری اعتیاد

نوعی درمان است که در واحدهای تخصصی بیمارستان ها یا کلینیک های ترک اعتیاد می باشد که خدماتی را برای رسیدگی و در جهت ترک مصرف مواد مخدر ارائه می دهند.

درمان سرپایی ترک اعتیاد

نوعی از درمان که به آن درمان سرپایی فشرده نیز گفته می شود.

مهارت های زندگی پس از ترک اعتیاد

ابزارهای رفتاری طراحی شده برای کمک به نوجوان یا بزرگسال برای مقابله با استرس ها و چالش های زندگی روزمره و ایجاد عزت نفس بیشتر به منظور مدیریت بهتر بهبودی بیماران بعد از ترک اعتیاد.

درمان اعتیاد با کمک دارو

استفاده از دارو برای کمک به رفع مشکلات مرتبط به وابستگی به مواد افیونی، از جمله ترک اعتیاد، جلوگیری از هوس و پیشگیری از عود مجدد اعتیاد است. در داروهای مورد استفاده برای درمان وابستگی به مواد افیونی معمولاً از بوپرنورفین (با و بدون نالوکسان)، متادون و نالترکسون استفاده می شود.

استفاده نادرست از داروها

مصرف عمدی یا غیرعمدی دارو بدون نسخه، به نوعی غیر از تجویز یا برای تجربه یا احساسی که ایجاد می کند.

داروی ترک اعتیاد نالوکسون

نالوکسون (با نام تجاری نارکان) دارویی است که می تواند در صورت استفاده به موقع، پس از مصرف بیش از حد مواد مخدر استفاده شود و به صورت اسپری بینی یا تزریقی تجویز می شود.

انتقال دهنده عصبی

یک ترکیب شیمیایی که به عنوان یک پیام رسان برای حمل سیگنال یا محرک از یک سلول عصبی به سلول دیگر است. داروهای تجویزی مخدر و هروئین می توانند اثراتی را ایجاد کنند که مشابه (اما بارزتر از) آن هایی هستند که توسط انتقال دهنده های عصبی تولید می شوند. اندورفین و انکفالین، مانند افزایش تسکین درد، کاهش هوشیاری و کاهش سرعت تنفس.

مواد افیونی

دسته ای از مواد مخدر که شامل هروئین، مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل و مسکن های تجویزی مانند هیدروکودون (به عنوان مثال، ویکودین)، اکسی کدون (به عنوان مثال، اکسی کانتین) اکسی مورفون، مورفین، کدئین و غیره. کلمه «افیون» از تریاک گرفته شده است، دارویی که از گیاه خشخاش تهیه می شود.

ایجاد تحمل در اعتیاد

زمانی رخ می دهد که فرد دیگر به میزان دوز مصرفی مواد مخدر در داخل بدن پاسخ نمی دهد، دوز مصرفی او در ابتدا پاسخ داده و کافی بوده ولی اکنون برای دستیابی به همان اثرات، به مقدار بیشتری مواد مخدر نیاز دارد.

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد، همچنین به آن مراقبت مداوم نیز می گویند

فعالیت های پس از درمان اعتیاد که می تواند شامل ارتباط با برنامه درمانی پس از ترک بیمار، درمان سرپایی، جلسات مشاوره (گروهی یا فردی)، پیگیری تلفنی، مشاوره یا خانواده درمانی و آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی باشد.