آیا سیگار کشیدن یک رفتار اجتماعی است

همین که نیکوتین بدن شما را ترک می کند آن احساس بد ناامنی پایان می یابد و اعتماد به نفس و عزت نفس شما دوباره باز می‌گردد. پس از ترک سیگار قادر خواهید بود که کنترل زندگی خود را نه تنها در غذا خوردن بلکه در دیگر جنبه ها نیز به دست بگیرید. اخیراً به مواردی برمی‌خوریم که سال ها ندیده بودیم مثلاً ریختن خاکستر سیگار توی دست، چون خیلی‌ها از درخواست برای زیرسیگاری احساس شرم می‌کنند. این ها همه نشان از آن دارد که سیگار کشیدن یک رفتار اجتماعی نیست.

انقلاب اجتماعی و سیگار

دلیل اصلی این که چرا از سال ۱۹۶۰ در بریتانیا بیش از ۱۵ میلیون نفر سریال را کنار گذاشتند همین انقلاب اجتماعی است که در حال رخ دادن است. در برهه‌ای از زمان این عمل به عنوان یک عادت اجتماعی پذیرفته شده، تلقی می‌شد. امروزه حتی خود افراد سیگاری هم این عمل را یک عادت مخرب ضد اجتماعی به حساب می‌آورند. سابقاً مردان قوی بنیه به سیگار روی می آوردند.

در گذشته مردان قدرتمند سیگار می کشیدند          

اگر مردی سیگار نمی‌کشید به اصطلاح، بچه ننه خطاب می‌شد و باید تمام تلاش خود را به کار می‌گرفت تا به سیگار عادت کند. در مهمانی ها مردها با غرور دود سیگار را در هوا پخش می کردند و همیشه ابر غلیظی از دود سیگار بالای سر آن ها وجود داشت. حالا دیگر وضع کاملاً برعکس شده است. امروزه یک مرد نیرومند اجتماعی به سیگار کشیدن احتیاجی ندارد. مرد قوی امروزی به مواد مخدر وابسته نیست. با ظهور این انقلاب اجتماعی اکنون تمام افراد سیگاری به فکر ترک دخانیات افتاده اند، چون نگاه جامعه به آن ها نگاهی معترضانه است.

ایامی که دود کردن سیگار برای یک خانم فرهیخته یا یک مرد قوی هیکل نشانه افتخار بود برای همیشه پایان یافته است اکنون همه می‌دانند سیگار کشیدن افراد یا به خاطر آن است که در ترک کردن شکست خورده اند و یا از تلاش کردن برای ترک سیگار وحشت دارند.

آیا سیگار کشیدن یک رفتار اجتماعی است

سیگار کشدن در مکان های عمومی ممنوع است

در زمان‌های قدیم سیگار کشیدن در مکان های عمومی امری شایع بود اما اکنون در رستوران ها هیچ کس سیگار نمی کشد زیرا همه می‌دانند که در رستوران ها و مکان های عمومی نمی توانند سیگار بکشند و استعمال دخانیات در مکان های عمومی کاملاً ممنوع است. اکنون بسیاری از افراد سیگاری در حین غذا خوردن سیگار نمی کشند چون خیلی احساس شرم می کنند.

بسیاری از آن ها نه تنها از کسانی که بر روی میز غذا نشسته اند، عذرخواهی می کنند بلکه نگاهی به اطراف خود می اندازند که مبادا از جانب دیگران مورد انتقاد قرار بگیرند. هر چه تعداد افرادی که این کشتی در حال غرق شدن را ترک می‌کنند بیشتر می‌شود، افراد باقیمانده احساس وحشت بیشتری می کنند که نکند آن ها آخرین افراد جا مانده در این کشتی باشند پس نگذارید شما آخرین نفر باشید.

ترک سیگار باعث اضافه وزن می شود

این حرف توهمی بیش نیست و غالباً توسط کسانی گفته می شود که برای ترک سیگار از روش نیروی اراده استفاده می‌کنند و مجبورند از جایگزین‌هایی چون شیرینی جات استفاده کنند تا از رنج و درد بکاهند. درد و رنج ناشی از ترک نیکوتین شباهت زیادی به درد و رنج ناشی از گرسنگی دارد، ولی درد گرسنگی با خوردن غذا تسکین می یابد اما درد و رنج ناشی از ترک نیکوتین هرگز با مصرف نیکوتین به صورت کامل آرام نمی شود. برای همین است که بسیاری از افراد سیگاری برای پر کردن این خلأ به خوردن بیش از حد و حتی استفاده از مواد مخدر سنگین‌تر روی می‌آورند (اکثر افراد الکلی سیگاری‌های قهاری هستند).

جایگزینی غذا و نیکوتین به جای یکدیگر

فرد سیگاری رفته رفته و به طور طبیعی اشتهایش کم شده، نیکوتین را جایگزین غذا می کند. او در طول سال‌هایی که سیگاری بوده تا مرز قطع کردن کامل صبحانه و ناهار پیش رفته و در طول روز مسلسل وار سیگار کشیده است. سال ها بعد واقعاً چشم به راه عصرها می‌مانده به خاطر این که در آن موقع نمی توانسته سیگار بکشد. با این وجود تمام عصرها را با خوردن غذا سپری می‌کرده. فکر می‌کند علت این امر گرسنگی باشد اما در واقع به خاطر تسکین درد و رنج ناشی از ترک کردن موقت نیکوتین بوده است. به عبارت دیگر او در طول روز نیکوتین را جایگزین غذا و عصرها غذا را جایگزین نیکوتین می کرده است. در آن ایام ممکن است تا حدود ۱۳ کیلو سنگین تر شده باشد اما از دست او کاری ساخته نبوده.