آیا در خطر الکلی شدن هستید

نشانه ها و علائمی وجود دارد که به شما هشدار می دهد که آیا در معرض خطر اعتیاد به الکل هستید. مثلاً شما یک نوشیدنی را به جای دیگر تعهدات یا نیازها انتخاب می کنید. اگر رژیم غذایی سالمی نداشته باشید، اثرات شناختی ناشی از الکل می تواند ترکیب شود. اگر متوجه می‌شوید که اول صبح به سراغ نوشیدنی می‌روید و غذاهای تازه مانند میوه‌ها و سبزیجات زیاد نمی‌خورید، مغز و سایر اندام‌های شما پشتیبانی لازم برای عملکرد را ندارند، شما در معرض خطر هستید. یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به الکل، در واقع کاهش وزن سریع و ناخواسته است.

وقتی نوبت به مغز و سایر اندام‌های شما می‌رسد، الکل در واقع یک سم است و اعتیاد به الکل شوخی نیست. در کلینیک های ترک اعتیاد، مشاوران متخصص به شما کمک می‌کنند تشخیص دهید که آیا رابطه سالمی با الکل دارید یا خیر. همچنین اختلالات مصرف مواد مخدر، از جمله اعتیاد به الکل را با درمان فردی و گروهی درمان می کنند. 

آیا در خطر اعتیاد به الکل هستید

در زیر برخی از نشانه هایی که ممکن است شما به الکل اعتیاد داشته باشید آورده شده است. برای احساس طبیعی به الکل نیاز دارید. به الکل بیشتر و بیشتر نیاز دارید. استرس ناشی از همه گیری و قرنطینه باعث افزایش مصرف الکل شده با این حال، هر نوع استرس مزمن می تواند باعث افزایش وابستگی به الکل شود. اگر روش اصلی شما برای مقابله با استرس نوشیدن مشروبات الکلی است، در معرض خطر ابتلا به الکلیسم هستید. 

به عنوان بخشی از درمان شما، ممکن است تکنیک‌های کاهش استرس، از جمله تنفس عمیق و مدیتیشن به شما آموزش داده شود تا به شما در مدیریت استرس بدون الکل کمک کند. اگر چه الکل ممکن است بلافاصله احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما الکل یک ماده افسرده کننده است که در عملکرد بدن شما اختلال ایجاد می کند. استفاده طولانی مدت و مزمن از الکل مشکلاتی را که باعث استرس شما می شود حل نمی کند و می تواند مشکلات جدی تری، حتی تهدید کننده زندگی، در مسیر ایجاد کند. 

شما در به خاطر سپردن مشکل دارید 

حتی مقادیر اندک الکل می تواند بلافاصله بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. الکل در نحوه ارتباط سلول‌های عصبی (یعنی نورون‌ها) در مغز شما با یکدیگر تداخل می‌کند که منجر به علائمی مانند حافظه ضعیف، لکنت زبان، رفلکس های آهسته و خاموشی ها. قرار گرفتن نورون ها در دراز مدت در معرض الکل حتی می تواند آن ها را بکشد و منجر به کوچک شدن مغز شود. حتی نوعی زوال عقل وجود دارد که به نام زوال عقل مرتبط با الکل شناخته می شود که ده درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می دهد. الکل تقریباً سی درصد از انواع زوال عقل را تشکیل می دهد. 

آیا در خطر الکلی شدن هستید

سابقه اعتیاد به الکل در خانواده

کسانی که در خانواده خود سابقه اعتیاد به الکل دارند بیشترین خطر الکلی شدن را دارند. اگر چندین خویشاوند دارید که اعتیاد به الکل یا سایر اختلالات مصرف مواد مخدر دارند، ممکن است ژن هایی را به ارث برده باشید که شما را در معرض خطر قرار می دهد. هر چه تعداد اعضای خانواده (مرتبط با تولد) با مشکل الکل بیشتر باشد، خطر شما بیشتر است.

فقط به این دلیل که فردی ممکن است مستعد ابتلا به الکلیسم باشد، به این معنی نیست که او به این سرنوشت تسلیم شده است. هیچ کس نمی تواند ساختار ژنتیکی خود را کنترل کند، اما همه می توانند اقداماتی را برای جلوگیری از اعتیاد انجام دهند. بر اساس تحقیقات، برخی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از یک استعداد ژنتیکی از تبدیل شدن به یک اعتیاد کامل به الکل عبارتند از دانستن سابقه خانوادگی سوء مصرف مواد مخدر، حفظ دوستی های سالم، برقراری روابط قوی خانوادگی، به دنبال مشاوره رابطه، مدیریت استرس و شناخت علائم اعتیاد به مواد مخدر

عوامل خطر الکلی شدن

  • رفتار پرخاشگرانه در دوران کودکی
  • عدم نظارت والدین
  • مهارت های اجتماعی ضعیف
  • آزمایش الکل و مواد مخدر
  • فقر
  • در دسترس بودن الکل

عوامل حفاظتی الکلی شدن

  • خودکنترلی خوب
  • نظارت و حمایت والدین
  • نمرات خوب
  • سیاست های ضد الکل
  • منابع محله