علل افسردگی در دوران ترک اعتیاد

درمان بیماران معتاد با تشخیص افسردگی بسیار پیچیده است. کاملاً واضح است که افراد مبتلا به افسردگی اغلب در بسیاری از برنامه های توانبخشی نمی توانند به طور صحیح درمان شوند و در نتیجه بهبودی از افسردگی شدید نتیجه ای نا مطلوب است. این همان قسمت از ترک اعتیاد است که نیاز به روان پزشک، روان درمانگر و کلینیک های معتبر احساس می شود. بهترین روش ترک اعتیاد کمک گرفتن از تیم تخصصی با سابقه موفق در درمان اعتیاد می باشد.

عوامل ژنتیکی، ارثی، عوامل استرس زای زندگی، از دست دادن عزیزان، شغل و موقعیت اجتماعی و سوء مصرف مواد محرک و ترک آن در بروز افسردگی مؤثر است. 

ناامیدی و افکار خودکشی در دوران ترک اعتیاد

ناامیدی نشانه ای مهم در افسردگی است که باید به آن توجه کرد، زیرا احساس ناامیدی شدید با افکار خودکشی در ارتباط است. احساس ناامیدی ممکن است با احساس درماندگی همراه باشد درماندگی یعنی فرد به این نتیجه می رسد که برای تغییر اوضاع نمی‌تواند کاری انجام دهد. در صورتی که ناامید و درمانده هستید، باید با روان پزشک خود مشورت کنید. دارو درمانی در مواردی که از افسردگی شدید و احساس ناامیدی شکایت دارید گزینه‌های منطقی است. 

بین افسردگی و بازگشت مجدد اعتیاد رابطه نزدیکی وجود دارد، بنابراین باید افسردگی را دست کم بگیرید. 

درمان افسردگی در دوران ترک اعتیاد

  • دارو درمانی نخستین گزینه برای بیمارانی است که در دوران ترک اعتیاد افسردگی شدید و ناامیدی دارند. 
  • بستری شدن در بیمارستان برای افراد ناامیدی که در دوران ترک اعتیاد قصد جدی برای، خودکشی دارند ضروری است.
  • روان درمانی یکی دیگر از گزینه های درمانی برای افسردگی به شمار می‌رود. روان شناسان به شما کمک می کنند تا در دوران ترک اعتیاد با خلق افسرده و افکار منفی بر انگیزاننده خودکشی مقابله کنید.

فنون و راهبردهای درمانی در دوران ترک اعتیاد

روان شناسان این فنون را برای کاهش افسردگی در دوران ترک اعتیاد به بیماران توصیه می‌کنند. 

فعال بودن در دوران ترک اعتیاد

بیماران افسرده اغلب بر این باورند که بی خاصیت، ضعیف و ناتوان هستند و هیچ کنترلی بر زندگی شان ندارند. برای مقابله با این باورها و نیز افسردگی در دوران ترک اعتیاد باید خود را فعال نگه دارید. هر چقدر بیشتر فعال باشید، افسردگی کمتری خواهید داشت. شما می توانید از قبل برای روز بعد برنامه ریزی و تلاش کنید. فعالیت هایی ساده انجام دهید. فعال بودن به شما احساس مفید بودن و توانمند بودن می‌دهد. به مواردی از فعالیت‌های سازنده توجه کنید:

مرتب کردن کتابخانه، نظافت منزل، آبیاری باغچه، مرتب کردن فایل های کامپیوتری، مرتب کردن کشو لباس ها، خرید، پرداخت قسط ماهیانه، واکس زدن کفش ها، پیاده روی و غیره.

علل افسردگی در دوران ترک اعتیاد

فعالیت های گام به گام در دوران ترک اعتیاد

در صورتی که انرژی کافی ندارید، می توانید فعالیت ها را گام به گام انجام دهید. برای مثال، ابتدا اتاقتان را مرتب کنید، روز بعد نظافت و گردگیری کنید.

در صورتی که شما در دوران ترک اعتیاد از کاهش انرژی رنج می برید، پس از هر فعالیتی استراحت کنید. 

فعالیت های لذت بخش در دوران ترک اعتیاد

پرداختن به فعالیت های لذت بخش در بهبود خلق افسرده مؤثرند. مصرف کنندگان موادی از قبیل سیگار، تریاک، حشیش، شیشه و ... به تدریج از منابع لذت بخش طبیعی فاصله می‌گیرند و مواد مخدر یگانه منبع کسب لذت آن ها محسوب می‌شود. خلق افسرده نیز وضع را پیچیده می‌کند و سبب می‌شود آن ها از چیزی لذت نبرند.

یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش خلق افسرده در دوران ترک اعتیاد پرداختن به فعالیت‌های لذت‌بخش است. شما می توانید این فعالیت‌ها را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام دهید.

به مواردی از فعالیت‌های لذت‌بخش توجه کنید: گوش کردن به موسیقی، پیاده روی و ورزش، ملاقات با دوستان و شرکت در مهمانی، خرید، تماشای فیلم و کارتون. البته نباید انتظار داشته باشید که در شروع همانند گذشته از این فعالیت ها لذت ببرید. برای به دست آوردن توانایی لذت بردن به زمان احتیاج دارید. 

پذیرش خلق افسرده در دوران ترک اعتیاد

خلق افسرده را به منزله یکی از نشانه های ترک و محرومیت از مواد مخدر بپذیرید. برای رهایی از این نشانه به زمان نیازمندید. اگر به خودتان فرصت دهید به مرور بهتر خواهید شد. 

شناسایی افکار منفی و اصلاح آن ها در دوران ترک اعتیاد

بدون تردید بین افکار منفی و خلق افسرده رابطه وجود دارد. در این خصوص شناسایی این افکار و اصلاح آن ها ممکن است به بهبود خلق افسرده منجر شود. برای شناسایی افکار منفی هرگاه احساس افسردگیف اضطراب و خشم کردید، به ذهنتان توجه و این افکار را شناسایی و یادداشت کنید. پس از شناسایی افکار منفی به کمک فنون بررسی سود و زیان، بررسی شواهد، فن دورنما، فن معیارهای دیگر و غیره با این افکار مقابله کنید. 

پاسخ‌های منطقی به افکار منفی در دوران ترک اعتیاد

به افکار منفی پاسخ منطقی دهید. ارائه پاسخ‌های منطقی به افکار منفی در کاهش خلق افسرده مؤثر است. برای مثال:

زندگی ام سراسر دردسر و عذاب بوده است (فکر منفی).

این طور نیست. من دستاوردهای زیادی داشته ام و از زندگی لذت هم برده ام (پاسخ منطقی).

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی به عنوان مجهزترین و تخصصی ترین کلینیک ترک اعتیاد با مجوز رسمی بستری درمان و ترک اعتیاد در حال خدمت رسانی به هموطنان گرامی می باشد.