افسردگی در دوران ترک اعتیاد

سوء مصرف مواد مخدر در میان افرادی که به اختلال افسردگی رنج می برند مشترک است. نوشیدن الکل می تواند به علائم افسردگی مانند بی حالی، غم و ناامیدی منجر شود زیرا الکل سیستم عصبی را افسرده می کند. بیشتر این افراد که از افسردگی شدید رنج می برند، برای محافظت از افکار دردناک یا رهایی از افسردگی شدید، به سوء مصرف مواد مخدر روی می آورند. در نتیجه، افسردگی و سوء مصرف مواد غالباً یکدیگر را تغذیه می کنند و این امر منجر به بروز اشکال فزاینده ای از این بیماری ها می شود.

افسردگی با خلق افسرده و ناتوانی در لذت بردن مشخص می‌شود که دو علامت محوری افسردگی است. علائم دیگر نیز با افسردگی همراه است مانند: افزایش و کاهش اشتها، تحریک پذیری، کاهش انرژی، کاهش و افزایش تمرکز. افسردگی ممکن است علت مصرف مواد مخدر و الکل در بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر باشد.

رابطه افسردگی با ترک اعتیاد

همچنین ترک مواد مخدر و ترک الکل ممکن است افسردگی به بار آورد. افسردگی یکی از پیامدهای ترک مواد مخدر در مصرف کنندگان مواد محرک است که در صورت شدید بودن باعث افت عملکرد فرد در زمینه های مختلف می شود.

علائم و نشانه های افسردگی در ترک اعتیاد

خلق افسرده، ناتوانی در لذت بردن، احساس بی‌ارزشی، احساس تقصیر و گناه، کاهش یا افزایش اشتها و وزن، کاهش میل جنسی، آزوی مرگ و افکار خودکشی، کاهش توجه و تمرکز، بی‌حوصلگی و کسالت و کاهش انرژی. علائم و نشانه های ذکر شده ممکن است در حد خفیف متوسط یا شدید باشد هرچقدر این نشانه ها شدیدتر باشد تأثیر بیشتری بر عملکرد می‌گذارد و باعث می‌شود عملکرد افت پیدا کند.

شناسایی قواعد ناکارآمد در ترک اعتیاد

بایدها و نبایدهایی که برای خودمان و دیگران داریم، قواعد ما را تشکیل می‌دهد. قواعد، قوانین شخصی هستند که ممکن است چندان هم منطقی نباشند. قواعد منفی، ناکارآمد و مطلق در تشدید افسردگی مؤثر است.

قواعد ناکارآمدی که در ترک اعتیاد تأثیر دارد

  • من باید همه را از خود راضی نگه دارم (تأیید طلبی).
  • من نباید اشتباه کنم (کمال‌گرایی).
  • همه باید به من احترام بگذارند (انتظار از دیگران).
  • هیچ کس نباید از من انتقاد کند (قواعد مربوط به دیگران).
  • مردم همیشه باید درست رفتار کنند (قواعد مربوط به دیگران).

بایدها و نبایدهای خود را یادداشت کنید. باید هایی را که مربوط به خودتان و باید هایی را که مربوط به دیگران است از هم جدا کنید.

افسردگی در دوران ترک اعتیاد

فنون برای ارزیابی قواعد ناکارآمد

  • آیا این قاعده با فطرت انسانی هماهنگ است و آیا رعایت آن در توان شماست؟
  • از خود بپرسید که آیا این قاعده با عقل سلیم جور در می آید؟
  • سود و زیان و پیامدهای اعتقاد به قاعده ای را بررسی کنید.

ارزیابی قواعد در ترک اعتیاد

در بررسی سود و زیان شما از خود می پرسید که آیا این قاعده به نفع من است یا به زیان من. آیا اعتقاد به این قاعده در پیشرفت من تأثیر دارد یا خیر. برای مثال آیا «قاعده من باید همه را از خود راضی نگه دارم» در پیشرفت من مؤثر است؟ سود و زیان این قاعده کدام است؟ در بررسی‌ پیامدهای اعتقاد به قاعده ای بررسی کنید که اعتقاد به آن چه پیامدهایی به بار می‌آورد؟

باورهای منفی در ترک اعتیاد

همه ما درباره خود و دیگران باورهایی داریم. این باورها بر احساسات و رفتار ما تأثیر می گذارد. اگر باورهای ما منفی باشد، در این صورت مستعد تجربه هیجان های منفی هستیم. به چند مورد از این باورها توجه کنید.

باور درباره خود در ترک اعتیاد

  • من بی عرضه هستم؟
  • من خواستنی نیستم؟
  • من نمی توانم ترک کنم؟

باور درباره دیگران در ترک اعتیاد

دیگران از من باهوش ترند، دیگران من را دوست ندارند، باورهای منفی ممکن است لزوماً بر واقعیت منطبق نباشد. آن ها صرفاً باور هستند اما اعتقاد به این باورها ممکن است بر احساسات و رفتار ما تأثیر بگذارد و باعث شود عزت نفس و مشکلات بین فردی ما کاهش یابد. دست‌کم به ده باور درباره خود و دیگران اشاره کنید.

فنون اصلاح باور در ترک اعتیاد

ابتدا باید میزان اعتقاد خود را به آن ها از صفر تا صد درجه بندی کنید. هر چقدر اعتقاد بیشتری به باوری داشته باشید، آن باور قوی تر است. سپس با دو فن زیر آن ها را به چالش بکشید:
  • آیا شواهد کافی دارم که این باور درست است؟
  • سود و زیان اعتقاد به این باور کدام است؟ آیا حفظ چنین باوری به نفع من است یا به ضرر من.
کلینیک ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری با امکانات بیمارستانی منحصر بفرد درمانی به صورت شبانه روزی پذیرای بیماران عزیز می باشد.