آموزش تاب آوری بر پیشگیری از بازگشت مجدد اعتیاد

بسیاری از بیمارانی که موفق به ترک اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر می شوند بعد از مدت کوتاهی و یا با بروز کوچک ترین مشکلی مجدداً گرفتار مصرف مواد مخدر می شوند و دچار عود اعتیاد می گردند. آموزش مهارت های مورد نیاز در جلوگیری از بازگشت معتادان مؤثر است و مسبب کاهش بازگشت به اعتیاد در افراد می شود.

راه های پیشگیری از بازگشت مجدد اعتیاد

آموزش تاب آوری بر پیشگیری از بازگشت مجدد اعتیاد معتادان بهبود یافته مؤثر است. این برنامه ها برای درمان و کاهش علائم سوء مصرف مواد مخدر توصیه می شود. تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است. در فرهنگ لغت، این کلمه، خاصیت کشسانی، بازگشت پذیری و ارتجاعی معنا شده است، تاب آور بودن به این معنا نیست که از این طریق بتوانید زندگی بدون تجربه استرس و درد را داشته باشید. ارتقاء تاب آوری منجر به رشد افراد در به دست آوردن تفکر و مهارت های خود مدیریتی بهتر و دانش بیشتر می شود. در واقع افراد تاب آور قادر هستند به عقب بجهند. آن ها توانایی زنده ماندن و حتی غلبه بر ناملایمات را دارند. تاب آوری به عنوان قدرت یا توانایی برگشتن به زندگی اولیه و شروع وضعیت جدید از طریق کاهش فشار عصبی یا تحریف آن و جایگزینی نشاط تعریف می گردد. تاب آوری می تواند باعث شود که فرد پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد و علیرغم قرار گرفتن در معرض تنش های شدید، شایستگی اجتماعی، تحصیلی و شغلی او ارتقا یابد.

آموزش تاب آوری بر پیشگیری از بازگشت مجدد اعتیاد

مفهوم تاب آوری در ترک اعتیاد

تاب آوری نوعی ویژگی است که از فردی به فردی متفاوت است و می تواند به مرور زمان رشد کند یا کاستی یابد. تاب آوری به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیر به فشارهای زندگی روزانه است. تاب آوری، استرس را محدود نمی کند، مشکلات زندگی را پاک نمی کند، بلکه به افراد قدرت می دهد تا با مشکلات پیشرو مقابله سالم داشته باشند، بر سختی ها فائق آیند و با جریان زندگی حرکت کنند. برخی افراد به طور طبیعی دارای این ویژگی هستند، اما خبر خوب این است که این ویژگی در انحصار عده ای معدود نیست و به نظر متخصصان، سایر افراد نیز قادرند تاب آوری را بیآموزند و آن را ارتقاء دهند. تاب آوری توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط استرس زا و چالش برانگیز است. افراد تاب آور آگاهانه و هشیار عمل می کنند، می پذیرند که، موانع بخشی از زندگی هر انسان است، دارای منبع کنترل درونی هستند و خود را مسئول شرایط خویش می دانند و برای هر مشکل، شکست و مسئله، منابع بیرونی را سرزنش نمی کنند. این افراد، در ضمن تشخیص علت مسائل، قادرند با پیدا کردن راه حل مؤثر بر موقعیت و آینده خود تأثیر مثبت بگذارند.

قدرت تاب آوری در ترک اعتیاد

افراد تاب آور خود را قربانی و ناتوان تصور نمی کنند، ارتباطات محکم اجتماعی دارند. چنین ارتباطاتی به آن ها کمک می کند، درباره نگرانی ها و چالش های خود با کسی صحبت کنند، از مشورت، همدلی و همراهی آن ها بهره مند شوند، راه حل های جدید راکشف کنند و در مجموع از لحاظ روانی احساس قدرت و آرامش کنند. می توان گفت فرد تاب آور، نحوه استدلال و نگرش متفاوتی در مواجهه با شرایط ناگوار اتخاذ می کند، به جای فاجعه ساختن از مشکل و گرفتار شدن در تبعات آن به خود و توانایی هایش توجه بیشتری می کند. مثلاً چنین شخصی ممکن است یک موقعیت پر مخاطره را یک فرصت در نظر بگیرد نه یک تهدید و در دشواری ها به جای اضطراب موفقیت را تجربه کند. بنابراین تاب آوری موجب سازگاری مناسب در مواجهه با مشکلات می شود و این چیزی بیش از اجتناب ساده از پیامدهای منفی است. افرادی که تاب آوری بالایی دارند درصد موفقیت در ترک اعتیاد و پیشگیری از عود مجدد اعتیاد بیشتری دارند.