کاهش انرژی در فرد در حال ترک

در حالی که به دنبال لذت لحظه ای بودن، بسیاری از افراد معتاد به احتمال زیاد نمی فهمیدند که این اعتیاد چه تأثیر جسمی بر روی بدن آن ها می گذارد. اکنون که آن ها برخاسته اند و از خود کمک گرفته اند، اطلاعات بیشتری در مورد پیامدهای اعتیاد لازم دارند که یکی از آن ها مقابله با کاهش انرژی در دوران ترک اعتیاد است.

کاهش انرژی، احساس خستگی و ضعف بدنی یکی از مشکلات شایع در حال ترک اعتیاد به مواد مخدر است. البته احساس ضعف و خستگی به دنبال ترک مواد مخدر بسیار طبیعی است و دلیل آن هم این است که با مصرف مواد محرک شما موقتاً پر انرژی و پر تحرک می شوید اما دیری نمی پاید که انرژی کاذب تخلیه می شود و خستگی و ضعف بر شما غلبه می کند و احساس می کنید انرژی کافی را برای انجام دادن فعالیت های روزانه ندارید.

عواقب کاهش انرژی در دوران ترک اعتیاد

بی انرژی بودن سبب می شود که ساعت های طولانی از روز را بدون فعالیت در رختخواب بگذرانید یا در گوشه ای بنشینید و کاری انجام ندهید. بسیاری از بیماران در توصیف این حالت می گویند: احساس ضعف می کنم، توان انجام دادن هیچ کاری ندارم، بی انرژی و ناتوان هستم، احساس می کنم کم آورده ام و غیره . . .

رابطه کاهش انرژی و لغزش در ترک اعتیاد

بی حوصلگی و کسالت نیز بر عدم تحرک و فقدان انرژی اضافه می کند و سبب می شود که تحمل این حالت های ناخوشایند برای شما دشوارتر شود. به ویژه اگر اعضای خانواده نیز درکتان نکنند و شما را به دلیل اهمال کاری و عدم فعالیت سرزنش کنند در این مواقع احساس می کنید برای رهایی از وضعیت دشوار و ناخوشایندی که در آن گیر افتاده اید راهی جز مصرف مواد مخدر ندارید. در بسیاری از موارد، لغزش ها و در نهایت عود اعتیاد در این حالت رخ می دهد.

با کاهش انرژی در دوران ترک اعتیاد چه باید کرد

قبل از هر چیز باید بدانید که بسیاری از افرادی که به مواد محرک وابسته اند، به دنبال ترک مواد مخدر بی انرژی هستند و ضعف و خستگی شدید دارند، پس شما تنها نیستید. احساس ضعف، سستی و خستگی شدید در دوره ترک مواد محرک بسیار طبیعی و نشانه ای است از روند بهبودی. پس آن را طبیعی بدانید و منتظر باشید تا با گذر زمان بهتر شوید. باید بپذیرید و تحمل کنید.

کاهش انرژی در فرد در حال ترک

راهکارهای کاهش انرژی در ترک اعتیاد

خود را فعال نگه دارید. بین فعال بودن و احساس مثبت درباره خود رابطه وجود دارد. اگر فعال باشید احساس بهتری درباره خود خواهید داشت. احساس سوار بودن بر زندگی تان و تسلط و کارآمد بودن می کنید. با این احساسات هرگز احساس درماندگی و بی خاصیت بودن نخواهید کرد. از آن جا که فعال بودن در این وضعیت تا اندازه ای دشوار است، بهتر است فعالیت ها را گام به گام و تدریجی انجام دهید.

انجام کارها به صورت مرحله به مرحله در دوران ترک اعتیاد

برای مثال: اگر تصمیم گرفته اید اتاقتان را تمیز کنید، این کار را به چند قسمت تقسیم کنید و هر بار بخشی از آن را انجام دهید، در یک زمان (یک روز یا نیمی از روز) اتاق را مرتب کنید، در فرصت دیگر آن را جارو بکشید، در فرصت دیگر گردگیری کنید.

اهمیت فعال نگه داشتن خود در دوران ترک اعتیاد

با گام به گام انجام دادن فعالیت ها می توانید خود را فعال نگه دارید. توجه کنید که اعتیاد به مواد مخدر به علایق و توانایی لذت بردن شما صدمه می زند و سبب می شود نتوانید مانند گذشته از بسیاری از فعالیت ها لذت ببرید، اما توجه کنید که این نشانه گذراست و به مرور زمان تغییر می کند و بسیاری از فعالیت هایی که در گذشته از آن ها لذت می بردید، بعد از درمان بیماری اعتیاد دوباره لذت بخش می شود. زنده شدن علایق و توانایی لذت بردن زمان می برد.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی دارای مجوز درمان بستری اعتیاد از وزارت بهداشت و درمان، با بهره‌گیری از کادر پزشکی آموزش دیده و ده ها سال تجربه درمانی در زمینه ترک اعتیاد مواد مخدر و اختلالات ناشی از اعتیاد با روش‌های نوین درمانی آماده ارائه خدمات به بیماران آقا و خانم می باشد.