چگونه می توان معتادان را به درمان تشویق نمود

اعتیاد هر یک از اعضای خانواده مشکل بزرگی است که سایر اعضا را از لحاظ احساسی، ذهنی درگیر می کند و آسیب هایی نیز به دنبال دارد. زمانی که متوجه شدید یکی از اعضای خانواده یا دوستان و نزدیکان به اعتیاد دچار شده است، بهتر است به جای نگرانی و آشفتگی، به دنبال این باشیم که چگونه فرد معتاد را راضی به ترک اعتیاد کنیم.

نامزد های اعتیاد به مواد مخدر

کسانی که به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنند. این گروه به نامزدهای اعتیاد معروف هستند. به این دلیل که این افراد تصور می‌کنند که مصرف تفننی گهگاهی برای آن‌ ها خطری ندارد و معتاد نمی شوند، ولی غافل از آن هستند که همه معتادان حرفه ای، اول چنین طرز فکری داشتند و به صورت تفریحی به مصرف مواد مخدر پرداخته ‌اند. این گونه افراد آهسته آهسته به گروه معتادان ملحق می شوند و به معتاد حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. به همین دلیل است که مصرف تفریحی مواد مخدر را دروازه‌ی ورود به اعتیاد نامیده اند. در اینجا رسانه ‌های گروهی وظیفه دارند تا با آگاهی دادن و اقشار مردم از اعتیاد آن ها جلوگیری کنند.

دوست داران اعتیاد به مواد مخدر

باید با کسانی که اعتیاد به مواد مخدر را دوست دارند و در آن غرق شده‌ اند مدارا شود تا به تدریج با افزایش دانش و آگاهی های لازم در مورد اعتیاد زمینه های رشد فکری و اعتقادی آن ‌ها فراهم شود و از انجام رفتارهایی که باعث تحریک آنان می‌شود، جلوگیری شود. چون هر نوع منع و اقدام بازدارنده، سبب تشدید علاقه آنان به اعتیاد می‌شود. زندان کردن، شلاق زدن، تبعید و به شورآباد و جزیره بردن معتادان در هر شرایطی راه مبارزه با اعتیاد نیست و در ترک آن‌ ها تأثیر ناچیزی دارد. افرادی که این گونه وادار به ترک مواد مخدر می شوند به محض آزادی از قید و بند به دنبال اعتیاد و دوستان معتاد می روند و اگر در زندان باشند با یک سرنگ ۳۰۰ نفر به طور مشترک ماده مخدر تزریق می کنند که امکان ابتلای آن‌ ها به ایدز و هپاتیت بسیار است.

علاقه مندان به ترک اعتیاد

گروه سوم معتادان کسانی هستند که به هر دلیل دوست دارند اعتیادشان را ترک کنند. این گروه اغلب بارها با روش های مختلف اقدام به ترک مواد مخدر می کنند ولی موفق نبوده اند. برای این گروه باید اقدامات درمانی صحیح و اصولی انجام گیرد. بر این اساس سازمان بهزیستی کشور برای تشویق معتادان به ترک مواد مخدر برنامه ریزی کرده و طی مطالعاتی راه های زیر را جهت درمان افراد ارائه کرده است.

چگونه می توان معتادان را به درمان تشویق نمود

راه های ترک اعتیاد عبارتند از

  • با تشریح خطرات و عواقب مصرف مواد مخدر، از فرد معتاد خواسته شود هر چه سریع ‌تر برای درمان خود اقدام کند.
  • برای بیمار توضیح داده شود که با ترک اعتیاد، عوارض جسمی به تدریج برطرف می‌شود و سلامتی و توانایی به وی بازگردانده می‌شود.
  • به بیمار اطمینان داده شود تا با کم ترین درد و ناراحتی اعتیاد را کنار بگذارد.
  • به فرد معتاد اطمینان داده شود که در صورت تصمیم قطعی، وی موفق به ترک مواد مخدر می شود. در این جا ذکر نمونه های موفق مفید است.
  • برای بیمار توضیح داده شود که اگر برای درمان اقدام نکند افراد بیشتری از اعتیاد او مطلع می‌شوند و موقعیت وی بیشتر به خطر می‌افتد.
  • از بیمار بخواهیم تا مشکلش را با خانواده و نزدیکانش در میان بگذارد و از نزدیکانش نیز  بخواهیم تا روابط وی را با دوستان معتادش کنترل و قطع کنند.
  • به بیمار اطمینان داده شود در صورت ترک اعتیاد، دوستان جدیدی پیدا می‌کند و خانواده و اطرافیان او را صمیمانه می‌پذیرند.
  • بیان نمونه هایی از افراد معتاد که بارها کوشش کرده و نهایتاً موفق به ترک شده ‌اند.
  • با ادامه و پیشرفت درمان باید حتی درباره موفقیت های جزیی فرد صحبت شود تا وی به ادامه درمان تشویق شود.