پیشگیری از عود در دوران ترک اعتیاد

کاهش احتمال عود مصرف مواد مخدر نه تنها شامل یافتن راه های سالم برای مقابله با مصرف مجدد مواد مخدر است، بلکه می تواند به تشخیص یک موقعیت خطرناک کمک کند تا شما برای گذر از آن کاری انجام دهید. یک درمانگر یا مشاور می تواند به شما در یادگیری گوش دادن به ذهن و بدن خود برای شناسایی زمان های بحرانی و همچنین کمک به شما در ایجاد مکانیزم های مقابله ای سالم کمک کند تا بتوانید دوران ترک اعتیاد را به بهترین شکل پشت سر بگذارید.

لغزش اجتناب ناپذیر است پس باید انتظار داشته باشید اتفاق بیفتد اما چنین چیزی به این معنا نیست که به استقبالش بروید و راه را برای ورودش هموار کنید. تمامی تلاش شما باید در راستای پیشگیری از عود و بازگشت مجدد اعتیاد باشد برای این کار باید:
  • مراقب برانگیزنده های درونی باشید. در صورتی که افکار و هیجان های منفی و حس های بدنی ناخوشایند داشتید، با آن ها مقابله کنید.
  • خواب شبانه کافی، تغذیه مناسب و ورزش منظم را رعایت و از مصرف داروهای بدون نسخه خودداری کنید.
  • از فعالیت زیاد و خستگی جسمانی دوری کنید.
  • بیکاری و تنهایی را جدی بگیرید.
  • از مشاجره و تنش‌های بین فردی خودداری و تلاش کنید مشکلات خود را به شیوه ای مؤثر یعنی با مهارت حل مسئله و حل اختلاف حل کنید.
  • هدفمند باشید. مشغول باشید. کاملاً خویشتن دار باشید.

کنترل تحریف های شناختی در ترک اعتیاد

برای مقابله با تحریف های شناختی فنون تحلیل سود و زیان (چنین فکری به سود من است یا به زیان من؟) بررسی شواهد (آیا شواهد کافی دارم که چنین فکری درست است؟) فن معیار دوگانه (اگر یکی از دوستانم در وضعیت من باشد و همانند من فکر کند به او چه خواهم گفت؟) بررسی پیامد (این گونه اندیشیدن با چه پیامدهایی همراه است؟) و فن دورنما (با این نوع اندیشیدن چه دورنمایی در انتظار ما خواهد بود؟) را به کار گیرید.
  • از فن استعاره بهره بگیرید. لغزش را چیزی شبیه زمین خوردن های متوالی کودکان در فرآیند راه افتادن بدانید. اگر کودکان از زمین خوردن های خود بپرسند و ناامید شوند، هرگز راه رفتن را یاد نمی گیرند.
  • خود را برای مقابله با رویدادهای اضطراب آفرین آماده کنید. بین استرس، لغزش و عود اعتیاد رابطه وجود دارد. از طرفی وقوع رویدادهای استرس زا در زندگی اجتناب ناپذیر است و امکان پیش گیری آن ها به طور کامل وجود ندارد. بنابراین شما باید خود را برای این رویدادها آماده کنید. با یادگیری مهارت مقابله با استرس می‌توانید استرس را مدیریت و نیز از بروز لغزش و عود اعتیاد به مصرف مواد مخدر جلوگیری کنید.
  • تصویرسازی ذهنی کنید. همواره خود را مجسم کنید که در آینده دچار لغزش شده اید. سپس به راه و روش هایی فکر کنید که برای مقابله با لغزش به کار می‌گیرید.
  • با درمانگر خود مشورت کنید. و از او راهکارهایی برای مقابله با لغزش و عود اعتیاد بیاموزید.
  • از افرادی که مصرف مواد مخدر را در گذشته ترک کرده اند، پرسید که چگونه و چطور با لغزش‌های خود مقابله کرده اند.
  • از نو شروع کنید. در صورتی که با رعایت همه این موارد عود مصرف مواد مخدر اتفاق افتاد و اعتیاد بازگشت، مجدداً از نو شروع کنید. از سرزنش کردن خود دست بردارید، زیرا با سرزنش کردن خود را ضعیف و آسیب پذیر می کنید. به جای این کار با درمانگرتان تماس بگیرید و برای مقابله با عود اعتیاد از او راهکار بگیرید.

راه کارهای خودتان برای مقابله با لغزش را یادداشت کنید

پیشگیری از عود در دوران ترک اعتیاد

تغییر باورهای منفی در دوران ترک اعتیاد

باورهای منفی درباره خود از قبیل من ضعیف و ناتوان هستم و من از عهده مقابله با خطر برنمی‌آیم و اضطراب را شناسایی و اصلاح کنید. این باورها به کمک فنون بررسی سود و زیان و بررسی شواهد در حمایت و رد این باورها امکان پذیر است. از این به بعد هر گاه دچار اضطراب می شوید به ذهن تان توجه کنید.

افکار منفی تحریف های شناختی و باورهای منفی خود را شناسایی کنید و به کمک فن پیشنهادی آن ها را به چالش بکشید.

کلینیک ترک اعتیاد دی به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل آماده ارائه خدمات مشاوره و بستری ترک اعتیاد و روانشناسی به بیماران می باشد.