نقش معنویت در ترک اعتیاد

اعتیاد همه چیز را از شما دور می کند، از جمله معنویت را. مهم نیست که هدف شما چیست و چه ارتباطاتی فراتر از خود دارید و این که شما می توانید تمام این عناصر را بدست آورید و موفقیت بیشتر در بهبودی اعتیاد به دست آورید. صحبت در مورد معنویت در درمان اعتیاد می تواند پیچیده باشد. معنویت می تواند پیچیده و روان باشد، اما فرقی نمی کند که به ایمان خود متعهد باشید یا نه، معنویت می تواند نقش بسزایی در روند بهبود اعتیاد داشته باشد. صرف نظر از نحوه بیان معنویت خود، تمرین شما باید همیشه در عشق و شفقت باشد و در عین حال شما را به هدف زندگی سالم و بدون مواد مخدر نزدیک می کند.

انسان موجودی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است و اعتیاد به مواد مخدر به همه این ابعاد انسانی آسیب می‌رساند. وقتی مواد مخدر مصرف می کنید، بدنتان به مواد مخدر وابسته می‌شود، به طوری که وقتی مواد مخدر را کنار می گذارید، بدن با علائمی به ترک اعتیاد و محرومیت واکنش نشان می‌دهد.

روان نیز تحت تأثیر مصرف مواد مخدر قرار می‌گیرد، لذت کاذب، وسوسه و کشش برای مصرف و علائم روان پزشکی مانند افسردگی، اضطراب، بی حوصلگی، کسالت و کاهش انرژی، همگی محصول وابستگی روانی بدن به مواد مخدر است.

بعد اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر

بعد اجتماعی از دیگر ابعاد انسانی است. اما به واسطه این بعد با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم، نقش اجتماعی خود را انجام می‌دهیم و اعتبار اجتماعی کسب می‌کنیم. وابستگی به مواد مخدر سبب می‌شود که اعتبار اجتماعی تان را از دست بدهید، نقش های اجتماعی مان تضعیف شود، پیوندمان با دوستان پاکمان کمرنگ شود، تنها شویم یا فقط با افراد مصرف کننده در ارتباط باشیم.

بعد معنویت و اعتیاد به مواد مخدر

معنویت بعد دیگری از ماست. معنویت ما را با خدا، جهان هستی، موجودات و دیگر انسان‌ها پیوند می‌دهد. به کمک معنویت به زندگی خود معنا می دهیم. معنویت لزوماً در مذهبی بودن خلاصه نمی‌شود، زیرا انسان می‌تواند معنوی باشد، اما مذهبی نباشد.

انسان معنوی به فکر بهبود رفاه و آرامش بشری است. مصرف مواد مخدر انسان را از معنویت دور می سازد. انسان معنوی صلح‌طلب، مدافع حقوق بشر و محیط زیست و حامی موجودات زنده است و برای اصلاحات اجتماعی تلاش می‌کند. انسان معنوی فراتر از دنیای مادی قدم بر می‌دارد و با کل کائنات در ارتباط است.

از بین رفتن معنویت با مصرف مواد مخدر

مواد مخدر بر بعد معنوی انسان پرده می کشد. انسان معتاد جز تهیه مواد مخدر و مصرف آن به چیز دیگری فکر نمی کند و چنین چیزی به اندازه‌ی برایش اهمیت دارد که حتی حاضر است خانواده، عزیزان و دوستانش را زیر پا بگذارد.

انسان معتاد در پیله تنهایی خود اسیر است. او نمی تواند خود را قطعه‌ای از پازل آفرینش و در ارتباط با دیگر موجودات زنده احساس کند و خود را در قبال آن ها مسئول بداند. رابطه بین انسان و خدا نیز به دنبال مصرف مواد مخدر غبار آلود می شود.

نقش معنویت در ترک اعتیاد

معنای زندگی و مصرف مواد مخدر

اندیشیدن به این موضوع که رسالت من در جهان هستی چیست، خدا از آفرینش من چه منظوری داشته است و معنای زندگی ام چیست، یکی از دغدغه‌های انسان هاست که نشان دهنده بعد معنوی انسان است. اعتیاد توان اندیشیدن به این مسائل را از شما می‌گیرد و تنها یار غارتان می‌شود، اما با ترک مواد مخدر ابرهای غفلت کنار می‌رود و فرصتی پیدا می کنید تا دوباره خود را از بیرون تماشا کنید، به رابطه خودتان با خدا بیندیشید و این پرسش باید ذهنتان را گه گاه به خود مشغول کند که:
  • از کجا آمده ام و به کجا میروم؟
  • هدف خداوند از خلقت من چه بوده است؟
  • معنای زندگی ام چیست؟ پاسخ به پرسش هایی که در بالا ذکر شد مسئولیت جدیدی است که باید در دوره ترک آن بپردازید.

پاسخ به این سوالات نمایانگر جهان‌بینی ماست. جهان‌بینی به معنای نگاه شما به جهان هستی، آفرینش و خلقت خودتان است هر انسانی جهان بینی خاص خود را دارد.

هدفمند بودن و مصرف مواد مخدر

اگر معنا و رسالتی برای زندگی تان داشته باشید، هدفمند هستید، و اگر هدفمند باشد انگیزه بیشتری برای زندگی خواهید داشت. کمتر احساس پوچی می کنید، انعطاف پذیر و سازگارتر خواهید بود و بهتر می توانید خود را با مشکلات زندگی سازگار کنید.

افرادی که احساس می‌کنند رسالتی از سوی خدا بر دوش آن ها است مانند مراقبت از والدین معلول، رشد معنوی، تلاش برای کاهش رنج و بهبود رفاه بشری و غیره، شیوه زندگی متفاوتی دارند. شیوه سالم، با برنامه و هدفمند است که نشان‌دهنده تلاش آن ها برای دستیابی به اهداف معنوی شان است.

تحمل درد و رنج در انسان معنوی

انسان های معنوی حتی برای رنج ها و مصیبت های خود نیز معنایی پیدا می‌کنند .آن ها رنج را فرصتی برای رشد معنوی و پخته شدن در کوره حوادث زندگی و مصیبت را آزمایش الهی و به بوته آزمون گذاشته شدن صبر و بردباری می‌دانند. با این دیدگاه آمادگی بیشتری برای رویارویی با حوادث دردناک دارند و توان آن ها در تحمل رنج نیز بیشتر از دیگران خواهد بود.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری اولین و تنها مرکز تخصصی روانپزشکی با مجوز بخش بستری درمان اعتیاد آماده ارائه خدمات به بیماران گرامی می باشد.