نشانه های ترک و درمان اعتیاد

وقتی کسی به طور مکرر الکل می نوشد یا از مواد مخدر خاصی استفاده می کند، مغز او با وجود این ماده سازگار می شود. آن ها از نظر فیزیولوژیکی به ماده انتخابی خود وابسته می شوند و برای عملکرد و احساس "طبیعی بودن" کاملاً به آن متکی هستند. در افرادی که به میزان قابل توجهی از وابستگی دچار می شوند، ترک اعتیاد به مواد مخدر با علائم و نشانه هایی آزار دهنده همراه است.

تحمل و وابستگی به مواد مخدر معمولاً به سرعت شکل می گیرد. ترک آن ها موجب می شود اضطراب، آبریزش از بینی و چشم ها، خمیازه، تعریق، بی خوابی، احساس سرما و گرما، دردهای ماهیچه ای، دل پیچه، گشادی مردمک ها و سیخ شدن موها، اسهال و افزایش دفعات تنفس، افزایش ضربان قلب و فشار خون به وجود آید.

اغراق معتادان در ابراز علائم ترک اعتیاد

اغلب معتادان در ابراز علائم ترک اعتیاد اغراق می کنند. بنابراین باید بیشتر به نشانه هایی چون سیخ شدن موها، گشادی مردمک ها و افزایش ضربان قلب و فشار خون توجه کرد. ترک مواد تریاکی فوریتی پزشکی نیست و برای فرد سالم خطری ندارد.

دلیریوم نشأت گرفته از مسمومیت با مواد تریاکی اختلالی رون پزشکی است که به دنبال مصرف مقادیر زیاد مواد مخدر یا مصرف همزمان آن با مواد روانگردان دیگر در افراد مبتلا به ضایعه مغزی دیده می شود.

اختلالات روانی در فرد معتاد

علائم روان پریشی، افسردگی و شیدایی، اختلال خواب و مشکلات جنسی مانند ناتوانی جنسی نیز در این افراد شایع است.

پدیده تحمل در اعتیاد به مواد مخدر

پدیده تحمل با مصرف مواد توهم زا به سرعت شکل می گیرد و چند روز پس از ترک اعتیاد، از بین می رود. مواد توهم زا، وابستگی جسمانی یا علائم ترک ندارد ولی ممکن است وابستگی روانی ایجاد شود.

مسمومیت با توهم زاها

گرچه مسمومیت با توهم زاها معمولاً خطر مرگ ندارد، اما اگر با الکل مصرف شوند ممکن است به اغما منجر شود و خطر مرگ یا خودکشی داشته باشد. اختلالات اضطرابی به ویژه حمله پانیک نشأت گرفته از مواد توهم زا طی دوره مسمومیت با این مواد، شایع ترین عوارض این مواد است.

اختلالات خلاقی مانند افسردگی، شیدائی و فکر کردن به خودکشی و نیز نشانه های شدید روان پزشکی مانند توهم و هذیان، دلیریوم و تغییرات شخصیتی نیز وجود دارد. عده ای معتقدند نه تنها با مصرف مکرر، بلکه با یک بار مصرف مواد توهم زا نیز ممکن است تغییرات شخصیتی عارض شود.

نشانه های ترک و درمان اعتیاد

درمان مسمومیت با مواد توهم زا

اصل اساسی در درمان مسمومیت با مواد توهم زا اطمینان بخشی به بیمار و حمایت و نگهداری وی در محیطی ساکت و آرام در کنار افراد خانواده یا افراد حامی است. در صورت اضطراب شدید دارو درمانی ضروری است. همچنین آموزش روانی و روان درمانی برای ایجاد انگیزه و بازگشت وابستگی ضروری است.

مصرف فن سیکلیدین و آثار آن

آثار این ماده به مقدار مصرف وابسته است. مصرف کنندگان شربت سینه های حاوی دکسترومتورفان دچار سرخوشی و توهمات خفیف می شوند اما متاسفانه ممکن است دکسترومتورفان به تهوع، استفراغ، پرفشاری خون و حتی مرگ نیز منجر شود.

به دلیل آثار ضد درد این مواد، ممکن است بیماران در حین مسمومیت به بدن خود توجهی نکنند و خود را به شدت مجروح کنند. اختلالات خلقی و اضطرابی، تهاجم پیش بینی نشده، توهم و هذیان های بدبینی نیز هنگام مسمومیت با این مواد دیده می شود.

نشانه های ترک اسیتروئیدهای آنابولیک

استروئیدهای آنابولیک ابتدا سرخوشی و بیش فعالی ایجاد می کند، اما پس از دوره کوتاهی موجب خشم، تحریک پذیری، رفتار خصمانه، اضطراب، اختلالات جسمانی و افسردگی می شود.

مصرف کنندگان این داروها معمولاً هورمون رشد، هورمون های تیروئیدی و محرک ها را نیز برای کم کردن چربی و آب بدن و تقویت عضلات مصرف می کنند.درمان، شامل آموزش عوارض و روان درمانی شامل کنار آمدن با تصویر خویش است.

کلینیک ترک اعتیاد دی با امکانات بیمارستانی و کادر تخصصی زیر نظر دکتر بختیاری آماده ارائه خدمات به بیماران گرامی می باشد.