مصرف فنتانیل در دوران بارداری

داروهای ضد درد اپیوئیدی می توانند باعث افسردگی نوزادان شوند. با مصرف طولانی مدت فنتانیل در دوران بارداری، خطر سندرم ترک مواد افیونی نوزادان وجود دارد که در صورت عدم شناسایی و درمان ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به مدیریت بر اساس پروتکل های توسعه یافته توسط متخصص نوزادان دارد. فنتانیل نباید در بارداری استفاده شود مگر این که به وضوح ضروری باشد.

آن چه باید در مورد مصرف فنتانیل در دوران بارداری بدانید

فنتانیل یک دارو با نام تجاری اکتیک است و نسخه ای از فنتانیل است. فنتانیل یکی از قوی ترین مواد افیونی است که با نسخه در دسترس است. تخمین زده می شود که صد برابر قوی تر از مورفین باشد. فنتانیل برای درمان دردهای ناگهانی تجویز می شود. این دارو یک مسکن بسیار قوی است و فقط برای بیمارانی طراحی شده است که درد شدید و مداوم را تجربه می کنند. فنتانیل فقط برای افرادی است که نسبت به سایر مواد افیونی تحمل دارند و به طور هم‌زمان تحت درمان شبانه روزی مواد افیونی هستند. فنتانیل نباید برای بیمارانی که قبلاً به مواد افیونی گرفتار نشده اند تجویز شود.

مواد افیونی مانند فنتانیل درد شدید را تا حد زیادی کاهش می دهد، اما مصرف آن‌ها بسیار بحث برانگیز است. اپیدمی مواد افیونی همچنان در سراسر کشور افزایش می یابد و صدها نفر روزانه بیش از حد مصرف می کنند و جان خود را از دست می دهند. حتی با وجود دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه نسخه، فنتانیل و سایر داروهای مشابه آن از کاربرد پزشکی منحرف شده و در بازار سیاه فروخته می‌شوند. همچنین تولیدکنندگان غیرقانونی وجود دارند که نسخه های غیرقانونی داروهایی مانند فنتانیل را برای فروش به افراد معتاد به مواد افیونی تولید می کنند. فنتانیل حتی در دوزهای کم می تواند باعث تضعیف تنفسی و منجر به مرگ شود.

خطر مصرف فنتانیل در دوران بارداری

مصرف فنتانیل در دوران بارداری ایمن نیست. مصرف هر گونه مواد افیونی در دوران بارداری بی خطر نیست، اما خطر قطع ناگهانی نیز وجود دارد. اگر زنی به مواد افیونی مانند فنتانیل وابسته باشد و با اطلاع از بارداری خود ناگهان مصرف آن را متوقف کند، می تواند عوارض جدی ایجاد کند. یکی از عوارضی که ممکن است رخ دهد، جداشدگی جفت نام دارد که می تواند باعث خونریزی شدید و مرگ مادر و نوزاد شود. اگر یک زن باردار از هر نسخه ای از فنتانیل یا هر ماده مخدر دیگری استفاده می کند، باید با پزشک خود برای یافتن بهترین گزینه های موجود مشورت کند.

 

تأثیر فنتانیل بر نقص مادرزادی

راه های زیادی وجود دارد که مصرف فنتانیل می تواند باعث نقص مادرزادی و آسیب به جنین شود. اول این که، اگر مادری از فنتانیل یا سایر مواد افیونی سوء استفاده می کند، احتمال کمتری دارد که در ویزیت های قبل از زایمان شرکت کند و در طول بارداری از خود مراقبت مناسبی انجام دهد. به عنوان مثال، ممکن است که او تغذیه کافی دریافت نکند. مادری که فنتانیل را خارج از دستورالعمل های تجویزی مصرف می کند ممکن است دچار خونریزی یا نارسایی تنفسی شود. احتمال ابتلا به پره اکلامپسی در زنانی که در دوران بارداری استفاده نادرست از مواد افیونی می کنند، بیشتر است. مصرف مواد افیونی در دوران بارداری خطر عوارض دوران بارداری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. فنتانیل می تواند برای جنین مشکلاتی از جمله افزایش خطر زایمان زودرس ایجاد کند.

زایمان زودرس اصطلاحی است که به نوزادانی گفته می شود که قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد شده اند. وزن کم هنگام تولد محتمل است و این با احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن، اختلال در رشد شناختی و همچنین مرگ نوزادی در کودکی مرتبط است. مشکلات جفت ممکن است رخ دهد که می تواند جنین را از اکسیژن و مواد مغذی ضروری در طول رشد محروم کند. نقایص مادرزادی از جمله نقایص لوله عصبی در نوزادانی که از مادرانی که از فنتانیل و سایر مواد افیونی سوء استفاده می کنند، شایع تر است.

مصرف فنتانیل در دوران بارداری

نوزادان معتاد به فنتانیل متولد شدند

این امکان وجود دارد که اگر کودک در دوران بارداری در معرض فنتانیل یا هر ماده افیونی قرار گیرد، نوزاد معتاد به این ماده متولد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، کودک پس از تولد دچار ترک اعتیاد می شود. به این سندرم پرهیز نوزادی می‌گویند. علائم سندرم پرهیز نوزادی می تواند در عرض سه روز پس از تولد ظاهر شود یا برخی ممکن است بلافاصله پس از تولد رخ دهند.

در برخی از نوزادان، علائم ممکن است تا چند هفته ظاهر نشود. علائم سندرم پرهیز نوزادی می تواند شامل لرزش، تشنج و رفلکس های زیاد باشد. سفتی، گریه بیش از حد و تغذیه نامناسب از علائم سندرم پرهیز نوزادی هستند. همچنین مشکلات تنفسی، تب، تعریق، اختلالات خواب و اسهال یا استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. عوارض سندرم پرهیز نوزادی می تواند شامل زردی، وزن کم هنگام تولد و نوزادی باشد که نوزاد باید در بخش مراقبت های ویژه بماند.

اگر نوزادی معتاد به مواد افیونی متولد شود، ممکن است از گزینه های درمانی متفاوتی استفاده شود. گاهی اوقات ممکن است داروهایی مانند متادون و همچنین داروهای مختلف برای درمان علائم خاص تجویز شود. هنگامی که نوزادان از طریق سندرم پرهیز نوزادی به دنیا می آیند، هیدراتاسیون مهم است.

جایگزین های مصرف فنتانیل در دوران بارداری

برای زنی که فنتانیل یا هر ماده مخدر دیگری مصرف می کند، بارداری می تواند ترسناک باشد. بهترین کار این است که فوراً با پزشک خود صحبت کنید. هرگز مصرف فنتانیل یا هر نوع ماده مخدر را بدون راهنمایی یک پزشک متخصص قطع نکنید. ترک ناگهانی مواد مخدر می تواند باعث مرگ مادر یا جنین شود. برای زنانی که در حین مصرف مواد افیونی باردار می شوند، گزینه های درمانی با کمک دارو وجود دارد. اگر دارویی برای یک مشکل سلامتی تجویز شده است، مهم است که با پزشک متخصص خود در این مورد نیز صحبت کنید. می توان تغییراتی ایجاد کرد که جایگزین مطمئن تری برای مادر و نوزادش باشد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مشکل مصرف فنتانیل دست و پنجه نرم می کنید می توانید با کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با سال ها تجربه موفق در زمینه ترک انواع داروهای مخدر تماس بگیرید.