مشکلات مالی در ترک اعتیاد

مصرف کنندگان مواد مخدر به روش های مختلف دیگران را مقصر مشکلات مالی خود می دانند. فرد معتاد بیش از حد ممکن است شریک زندگی اش را به خاطر مدیریت ضعیف مالی مقصر بداند. آن ها ممکن است فرزندان خود را به دلیل داشتن نیازهای مادر مقصر بدانند. ممکن است کارفرمای خود را به خاطر داشتن کار خوب و درآمد بالا مقصر بدانند. ولی به صورت منطقی همه می دانند که فرد معتاد فقط خودش مقصر مشکلات مالی اش می باشد.

یکی از مشکلات برخی از خانواده های بیماران بهبود یافته بیکاری همسرانشان است در نتیجه خانواده از نظر مالی دچار مشکلات زیادی می شود.

نقش اعضای خانواده در رابطه با بیکاری همسر معتاد

بیکاری بیماران وابسته به مواد مخدر در زمان مصرف و هنگام درمان یکی از مشکلات اساسی است که در نتیجه خانواده از نظر مالی دچار مشکلات زیادی می‌شود. چنین اتفاقی چالش‌های زیادی را برای خانواده ایجاد می‌کند. برخی از همسران به دلیل ترس و نگرانی از بازگشت بیمارانشان مسئولیت امور مالی خانواده را برعهده می‌گیرند در حالی که بیمارشان ممکن است ماه ها بیکار و در منزل زندگی نمایند.

بروز مشکلات مالی در اعتیاد

در چنین شرایطی اعضای خانواده چنانچه اقدام مناسبی انجام ندهند باعث بروز مشکلاتی می‌شود از جمله رفتارهای نامناسب بیمار همچنان باقی خواهد ماند و ممکن است مدت ها تغییری در وضعیت رفتار بیمارتان ایجاد نشود. در چنین شرایطی اعضای خانواده نیز در رنج خواهند بود.

مشکلات مالی در ترک اعتیاد

راهکار های مناسب برای کاهش مشکلات بیکاری در اعتیاد

  • با بیمارتان صحبت کنید. سعی نمایید ارتباط مثبتی با او برقرار نموده و از مهارت حل مسئله برای حل مشکل فوق استفاده نمایید.
  • سعی کنید قاطع باشید. بهتر است احساسات و نگرانی‌های خود را ابراز نمایید.
  • مسئولیت های بیمار را به او یادآوری کنید.
  • مسئولیت های بیمار را بر عهده نگیرید. تقسیم کار نموده و مسئولیت‌های بیمار را به خودش واگذار نمایید.
  • از پرداختن بدهی‌ها، قبوض آب، برق، گاز و غیره خودداری نمایید. مسئولیت‌ها را به بیمار دهید.
  • با انجام مسئولیت های بیمار از او سلب مسئولیت نکنید بگذارید پیامد عدم انجام مسئولیت هایش را تحمل نماید.
  • شجاع باشید. ترس و نگرانی شما فقط مشکلات را تشدید خواهد نمود.
  • در جلسات آموزش گروهی خانواده شرکت نموده و با راهنمایتان حرف بزنید.
  • در صورتی که بیمارستان تحت درمان است با مشاور مرکز درمانی گفتگو کنید تا اقدامات لازم را در جلسات مشاوره فردی به انجام برسانند.
  • سعی کنید پس انداز داشته باشید تا نیازهای ضروری و فوری خود و فرزندانتان را از طریق آن تأمین نمایید.
  • جلسات خانوادگی ترتیب دهید و سعی کنید در این جلسات همه اعضای خانواده نظراتشان را عنوان نمایند.

بحران های موقتی مالی در اعتیاد

در اعتیاد مشکلات مالی بیشتر از هر زمانی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. حضور در شغلی قبلی خود، مواجه شدن با بیکاری و حوادث غیر منتظره زندگی که هزینه های غیرمنتظره ای را به همراه دارد، مانند بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده، همه مواردی است که باعث مشکلات مالی موقتی می شود. اما گاهی اوقات مشکلات مالی طولانی مدت است، دلایل آن عمیق تر است و راه حل ها چشمگیرتر هستند زیرا به تغییر سبک زندگی نیاز دارند.   

تنها فایده بی پولی بر اعتیاد

بیشتر اعتیاد ها تأثیر جدی بر امور مالی دارند. در حقیقت، حتی در راهنمای تشخیصی و آماری که توسط کارکنان بهداشت روان برای تشخیص مشکلات بهداشت روان استفاده می شود، از مشکلات مالی به عنوان یکی از علائم احتمالی بیماری اعتیاد نام برده می شود زیرا اختلالات مصرف مواد مخدر و الکل هزینه های مالی به همراه دارد. بدون پول هیچ موادی خریداری نمی شود و بدون پول هیچ اعتیادی وجود ندارد.