مزایای ترک الکل

اگر برای ترک خود به تنهایی تلاش می کنید، علائم ترک را با قطع نوشیدن تجربه می کنید، شرکت در یک برنامه توانبخشی الکل ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد نیز می تواند راه آخر برای ترک الکل و بازیابی سلامتی است. از آن جایی که یک مدل یکسان برای بهبودی وجود ندارد، درمان باید متناسب با نیازهای شما باشد. با ترک الکل بخش بزرگی از آسیب هایی که به بدن شما وارد شده است جبران می شود.

تصمیم گیری آگاهانه برای ترک نوشیدن الکل مستلزم ایجاد برخی تغییرات عمده در زندگی شما است. اگر فعالیت‌های اجتماعی و سرگرمی‌هایی که اغلب در آن ها شرکت می‌کنید متمرکز هستند یا معمولاً شامل الکل می‌شوند، ممکن است مجبور شوید آن ها را کنار بگذارید یا سرگرمی‌های غیرمرتبط با الکل را جایگزین آن ها کنید.

به طور کلی، یک زندگی هوشیار دارای طیف گسترده ای از مزایا، از جمله بهبود سلامت جسمی و روانی است. ترک الکل حتی ممکن است برخی از آسیب هایی که الکل می تواند بر بدن شما وارد کند را معکوس کند. ترک الکل یک فرآیند است و نیاز به استراتژی های عمدی برای حذف آن از زندگی شما دارد.

اثرات منفی الکل

الکل می تواند اثرات مضری بر بسیاری از اندام ها و سیستم های بدن از جمله آسیب بر مغز، قلب، سیستم ایمنی، کبد، پانکراس و معده داشته باشد.

اثرات الکل بر مغز

الکل می تواند نحوه عملکرد و ظاهر مغز را تغییر دهد و خلق و خو، رفتار، هماهنگی و حافظه را تغییر دهد. الکل با افسردگی، اضطراب، از دست دادن حافظه و افزایش خطر زوال عقل مرتبط است. همچنین می تواند باعث آسیب دائمی شود که بر عملکرد مغز و بینایی تأثیر می گذارد. 

اثرات الکل بر قلب

هم مصرف مزمن الکل و هم مصرف زیاد الکل می تواند بر قلب تأثیر بگذارد و منجر به کاردیومیوپاتی (کشش و افتادگی عضله قلب)، ضربان قلب نامنظم (آریتمی)، افزایش خطر سکته مغزی و فشار خون بالا شود. 

اثرات الکل بر سیستم ایمنی

الکل توانایی بدن برای مبارزه با بیماری ها را مختل می کند و افراد را مستعد ابتلا به بیماری می کند. مصرف کنندگان مزمن الکل بیشتر احتمال دارد به ذات الریه و سل (عفونت ریه) مبتلا شوند و نوشیدن زیاد الکل توانایی بدن برای دفع عفونت‌ها را کاهش می‌دهد.

اثرات الکل بر کبد

با گذشت زمان، الکل می تواند باعث التهاب و بیماری های کبدی از جمله کبد چرب، هپاتیت الکلی، سیروز و سرطان کبد شود.

اثرات الکل بر پانکراس

الکل باعث می شود که لوزالمعده مواد سمی تولید کند که می تواند باعث پانکراتیت شود، وضعیتی که شامل التهاب و رگ های خونی متورم می شود که هضم را مختل می کند. 

مزایای ترک الکل

اثرات الکل و خطر ابتلا به سرطان

شواهد نشان می‌دهد که هر چه فرد به مرور زمان به طور منظم مشروبات الکلی بیشتری بنوشد، احتمال ابتلا به سرطان‌های مرتبط با الکل مانند سینه، دهان و گلو، مری، جعبه صدا، کبد و روده بزرگ و راست روده بیشتر می‌شود.

اثرات الکل بر معده

سوء استفاده از الکل می تواند به خونریزی معده کمک کند. 

ترک الکل

پس از یک دوره طولانی نوشیدن زیاد مشروبات الکلی، ممکن است که علائم ترک الکل برای روزها یا هفته ها ادامه داشته باشد. ترک الکل مستقیماً با وابستگی به الکل مرتبط است، به این معنی که با گذشت زمان، بدن شما از نظر فیزیکی برای عملکرد طبیعی به الکل وابسته می شود و هنگامی که نوشیدن الکل را کاهش می دهید یا آن را ترک می کنید، بدن شما احتمال بالایی برای تجربه علائم ترک الکل دارد.

مزایای ترک الکل

در حالی که مشروبات الکلی به سلامت جسمی و روانی آسیب می رساند، خبر خوب این است که ترک نوشیدن الکل ممکن است برخی از اثرات منفی الکل را بهبود بخشد یا معکوس کند. هوشیاری همچنین می تواند فواید دراز مدت عمده ای برای سلامتی داشته باشد.

فرآیند ترک الکل

ترک الکل یک فرآیند است و قدم به قدم آن می تواند مفید باشد. سفر به هوشیاری ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، اما رعایت برخی نکات مفید می تواند به شما کمک کند که الکل را ترک کنید.

دلایل خود را برای ترک نوشیدن الکل بنویسید. فهرست کردن تأثیرات مثبتی که می تواند بر بدن، سلامت روان، امور مالی، روابط و سایر زمینه های زندگی شما داشته باشد، می تواند به شما کمک کند انگیزه داشته باشید.

نکاتی برای ترک الکل

اگر تصمیم گرفته اید که الکل را ترک کنید، چند نکته و استراتژی مؤثر می تواند به شما کمک کند. 

یاد بگیرید چگونه نه بگویید. اگر نوشیدن الکل بخش بزرگی از زندگی شما بوده است، احتمالاً با موقعیت هایی مواجه می شوید که الکل وجود دارد و ممکن است به شما پیشنهاد شود. برای این موارد برنامه ریزی کنید از یک دوست بخواهید که به شما کند و به جای آن یک نوشیدنی غیر الکلی درخواست کنید.