عود اعتیاد به معنای شکست نیست

عود اعتیاد بخش فوق العاده رایج بهبودی است و درک این نکته مهم است که بازگشت به مصرف مواد مخدر به معنای شکست درمان یا بهبودی نیست. بهبود اعتیاد به مخواد مخدر سفری برای رسیدن به اهداف جدید، حفظ هوشیاری طولانی مدت و نزدیک شدن به زندگی با استراتژی های جدید و سالم تر است. یک اشتباه به این معنی نیست که تمام تلاش های سخت بیهوده بوده است.

ابهام زدایی از حقیقت در مورد میزان موفقیت در ترک اعتیاد الکل و مواد مخدر

بسیاری از مردم معتقدند موفقیت در توان ‌بخشی به معنای هوشیاری کامل است. با این حال، موفقیت در توان ‌بخشی از طریق بسیار بیشتر از پرهیز از مواد مخدر و الکل سنجیده می شود. بر خلاف تصور برخی افراد، درمان اعتیاد به مواد مخدر به این معنا نیست که فردی از اختلال مصرف مواد مخدر درمان شده است. بهبود اعتیاد یک سفر مادام العمر است که می تواند شامل برخی گام های اشتباه باشد، اما هدف نهایی غلبه بر اعتیاد و داشتن یک زندگی سالم و سازنده است. به این ترتیب، موفقیت با پایان مصرف مواد مخدر سنجیده نمی شود. در عوض، با پیشرفت های قابل توجه در بسیاری از زمینه های زندگی اندازه گیری می شود.

حقیقت سخت در مورد چگونگی اندازه گیری نتایج درمان اعتیاد

در حالی که اعتیاد به مواد مخدر ممکن است از نظر بالینی به عنوان یک اختلال مصرف مواد مخدر شناخته شود، در واقع یک بیماری مزمن است. این بدان معنی است که این بیماری مشابه سایر بیماری های مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا است، که برای آن درمان وجود دارد. بیماری مانند فشار خون را می توان به راحتی از طریق آزمایش فشار خون کنترل کرد. با این حال، اعتیاد به مواد مخدر به جای فرآیندهای فیزیکی بر مغز تأثیر می گذارد، به این معنی که تعیین کمیت پیشرفت ها دشوار است. بسیاری از اوقات، نظارت بر درمان اعتیاد به این معناست که از بیمار بپرسید چه احساسی دارد و به چه فکر می‌کند.

هیچ معیار پذیرفته شده جهانی برای اثر بخشی درمان اعتیاد وجود ندارد، بنابراین بسیاری از مراکز توان ‌بخشی موفقیت را هر طور که بخواهند تعریف می کنند. برای مثال، ممکن است یک بیمار مصرف مواد مخدر را متوقف کند اما پس از درمان همچنان رفتارهای مخرب و الگوهای فکری خود را نشان دهد. برای نتایج بهتر، مهم است که از یک کلینیک معتبر و قابل اعتماد ترک اعتیاد که با فرد به عنوان یک کل رفتار کند نه فقط مصرف مواد مخدر، کمک بگیرید.

عود اعتیاد به معنای شکست نیست

معیارهای اندازه گیری اثر بخشی درمان اعتیاد

در حالی که تعریف موفقیت ممکن است از یک بازتوانی به دیگری متفاوت باشد، دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر یک نمای کلی خوب از آن چه درمان قرار است انجام دهد ارائه می دهد. فردی که درمان مؤثر اعتیاد را دریافت می کند باید برخی موارد را نشان دهد.

نشانه های درمان مؤثر اعتیاد یه مواد مخدر

  • کاهش میزان و دفعات مصرف مواد مخدر، همراه با فاصله بیشتر بین عود اعتیاد
  • بهبود وضعیت اشتغال یا تحصیل و حضور و غیاب
  • بهبود سلامت جسمانی که با مراجعه‌های پزشکی کمتر مشخص می‌شود
  • بهبود سلامت روان که با بهبود خلق و خو، ویژگی های شخصیتی و رفتارها نشان داده می شود
  • بهبود روابط با دوستان، خانواده، عزیزان و دیگران
  • وضعیت حقوقی بهبود یافته، مانند دنبال کردن مشروط یا ارتکاب جرایم کمتر
  • ایمنی بهبود یافته، مانند تصادفات یا جراحات رانندگی کمتر

نرخ عود اعتیاد در مقابل شرایط مزمن

اعتیاد به مواد مخدر ممکن است در واقع میزان عود کمی کمتر از فشار خون بالا داشته باشد. هر شخصی که در حال ترک اعتیاد است و یا اعتیاد خود را به طور کامل ترک کرده است،ً حداقل یک بار عود اعتیاد را تجربه کرده است. مهم است که بدانیم عود اعتیاد به معنای شکست در ترک اعتیاد نیست و موفقیت در ترک مواد مخدر به میزان عودهای بیمار مربوط نمی باشد.