علم درک اعتیاد به مواد مخدر

تحقیقات نشان داده است که اعتیاد به مواد مخدر یک اختلال مغزی است. این بیماری به اندازه بیماری قلبی، دیابت یا آمفیزم تهدید کننده زندگی است. بیماری اعتیاد به مواد مخدر حتی می‌تواند تهدیدکننده‌تر از این شرایط باشد. مانند سایر بیماری های طولانی مدت و مزمن، افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر ممکن است دوره های عود اعتیاد و بهبودی داشته باشند. رفتار و علائم اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر می تواند به خانواده، دوستان یا همکاران آسیب برساند. میل به دریافت بیشتر دارو می تواند بر فرد غلبه کند.

چگونه علم در درک اعتیاد به مواد مخدر انقلاب ایجاد کرده است

در بیشتر قرن گذشته، دانشمندانی که در مورد مواد مخدر و مصرف مواد مخدر مطالعه می‌کردند، در سایه افسانه‌ها و تصورات نادرست قوی درباره ماهیت اعتیاد به مواد مخدر کار کرده اند. هنگامی که دانشمندان شروع به مطالعه رفتار اعتیاد آور کردند، تصور می شد که افراد معتاد به مواد مخدر از نظر اخلاقی دارای نقص هستند و قدرت اراده ندارند. این دیدگاه‌ها واکنش‌های جامعه به مصرف مواد مخدر را شکل دادند و آن را به‌ عنوان یک نقص اخلاقی و نه یک مشکل سلامتی تلقی کردند، که منجر به تأکید بر مجازات به جای پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد مخدر شد.

تغییر دیدگاه ها نسبت به اعتیاد به مواد مخدر

امروزه به لطف علم، دیدگاه‌ها و پاسخ‌های ما به اعتیاد و طیف گسترده‌تر اختلالات مصرف مواد مخدر به ‌طور چشمگیری تغییر کرده است. اکتشافات پیشگامانه در مورد مغز، درک ما را از مصرف اجباری مواد مخدر متحول کرده است و ما را قادر می سازد تا به طور مؤثر به این مشکل پاسخ دهیم.

نتیجه تحقیقات علمی در مورد اعتیاد به مواد مخدر

در نتیجه تحقیقات علمی می دانیم که اعتیاد به مواد مخدر یک اختلال پزشکی است که بر مغز تأثیر می گذارد و رفتار را تغییر می دهد. ما بسیاری از عوامل خطر بیولوژیکی و محیطی را شناسایی کرده‌ایم و شروع به جستجوی تغییرات ژنتیکی کرده‌ایم که در ایجاد و پیشرفت این اختلال نقش دارند. دانشمندان از این دانش برای توسعه رویکردهای پیشگیری و درمان مؤثر بیماری اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌کنند که عوارض مصرف مواد مخدر را برای افراد، خانواده‌ها و جوامع کاهش می‌دهد.

علم درک اعتیاد به مواد مخدر

باور مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر در مورد اعتیاد 

  • با وجود این پیشرفت‌ها، ما هنوز به طور کامل نمی‌دانیم که چرا برخی افراد به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند یا چگونه مواد مخدر مغز را برای تقویت مصرف اجباری مواد مخدر تغییر می‌دهد.
  • مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر بر این باور است که درک بیشتر از اصول اولیه اعتیاد به مواد مخدر، افراد را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های آگاهانه در زندگی خود داشته باشند، سیاست‌ها و برنامه‌های مبتنی بر علم را اتخاذ کنند تا مصرف مواد مخدر و اعتیاد را در جوامع خود کاهش دهند و از تحقیقات علمی که رفاه کشور را بهبود می بخشد حمایت کند.
  • وقتی فردی علائم سوء مصرف الکل یا سایر مواد مخدر را نشان می دهد، سخت است بدانیم چه کاری باید انجام دهیم. اعتیاد به مواد مخدر را می توان «اختلال مصرف مواد مخدر» نیز نامید.
  • سوء مصرف مواد مخدر به تصمیم عمدی برای استفاده از الکل، یک ماده مخدر یا یک دارو به روشی ناامن اشاره دارد. سوء مصرف مواد مخدر می تواند منجر به اعتیاد شود. 
  • اعتیاد یعنی از دست دادن کنترل بر مصرف مواد مخدر یا از دست دادن بینش نسبت به دانستن چگونگی یا زمان توقف مصرف مواد مخدر. 
  • اعتیاد با مصرف الکل یا مواد مخدر شروع می شود. مواد مخدر و الکل در عملکرد طبیعی مغز اختلال ایجاد می کند اما آن ها همچنین تأثیر طولانی مدت بر روی مغز دارند. در برخی موارد، تغییراتی در مغز اتفاق می افتد که می تواند سوء مصرف مواد مخدر و الکل را به اعتیاد تبدیل کند.  
  • اعتیاد می تواند جسمی، روانی یا هر دو باشد، خوشبختانه با توجه به این که علم به درک اعتیاد به مواد مخدر کمک کرده است و همه می دانیم که اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری است، درمان های قدرتمندی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر در دسترس است.