سیگار عامل ایجاد ترس و وحشت است

همانند اکثر افرادی که ماشین دارند ما هم دوست نداریم روغن و فیلتر ماشین مان کثیف باشد. آیا امکان دارد کسی ماشین گران قیمتی بخرد ولی اصلاً روغن و فیلتر آن را عوض نکند، باید بگوییم این دقیقاً همان بلایی است که ما با سیگار کشیدن بر سر بدنمان می آوریم.

ترس از سیگار کشیدن

افراد سیگاری باید دست از فریب دادن خود بردارند. هنوز فرصت هست. سیگار کشیدن یک عمل زنجیره وار است. اگر سیگار بعدی را بکشیم این سیگار به سیگار های بعدی منتهی می شود. هم اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است. چنان که از قبل تصمیم گرفته اید که سیگار کشیدن را کنار بگذارید پس هیچ واهمه ای نداشته باشید. تا کنون کتاب های آماری فراوانی در مورد مضرات سیگار به چاپ رسیده است، اما مشکل اینجاست که فرد سیگاری تا زمانی که تصمیم به ترک سیگار نگیرد هیچ میلی به دانستن آن ها ندارد. حتی هشدارهای دولت در این راستا اتلاف وقت محسوب می‌شود. چرا که فرد سیگاری چشمان خود را روی آن ها می بندد و اگر هم به طور اتفاقی چشمش به آن ها بیفتد، اولین کاری که می کند روشن کردن یک نخ سیگار است.

خطرات تهدید کننده سیگار

افراد سیگاری به خطراتی که سلامت آن ها را تهدید می‌کند به عنوان امری شانسی و تصادفی نگاه می‌کنند، همانند پا نهادن در یک میدان مین. این را در مغز خود فرو کنید که حادثه در حال وقوع است. در واقع با روشن کردن هر نخ سیگار شما جرم های مولد سرطان را به ریه های خود وارد می‌کنید، حتماً می‌دانید که سرطان مهلک ترین بیماری که سیگار باعث آن می شود نیست بلکه سیگار در تولید بیماری قلبی، تصلب شراین، آمفیزم، آنژین، خون لختگی (ترمبوز)، برونشیت مزمن و خس خس کردن سینه نیز نقش مهمی دارد.

سیگار عامل ایجاد ترس و وحشت است

بیماری های مربوط به سیگار

وقتی سیگار می کشیم بیماری هایی مثل تصلب شراین و آمفیزم به گوشمان آشنا نیست، البته می‌دانیم خس خس و سرفه های مکرر و نیز زیاد شدن حملات آسمی و برونشیت همگی نتیجه مستقیم استعمال دخانیات است. اگر چه آن ها باعث ناراحتی های فراوانی در مورد ما می‌شوند ولی چون درد فیزیکی در کار نیست کنار آمدن با آن ها برای ما آسان است. اعتراف کنید که حتی تصور مبتلا شدن به سرطان ریه شما را به وحشت می‌اندازد و به همین خاطر از فکر کردن به آن خودداری می کنید اما بسیار جالب توجه است که ترس از ترک سیگار به ترس از آن همه خطرات وحشتناکی که سلامت شما را تهدید می کنند قالب می شود البته این به این معنا نیست که ترک دخانیات وحشت بیشتری ایجاد می کند بلکه معنایش این است که اگر امروز شروع به ترک سیگار کنیم این ترس بلا درنگ به وجود می‌آید. اما ترس از ابتلا به سرطان ریه، ترس از اتفاقی است که در آینده می‌افتد پس چرا تا این حد بدبین باشیم و به جنبه‌های تاریک و سیاه قضیه نگاه کنیم.

بهترین زمان ترک سیگار

شاید هم این اتفاق ناگوار هرگز گریبانگیر ما نشود به هر حال تا آن موقع ترک خواهیم کرد. ما به سیگار کشیدن بیشتر به عنوان یک مسابقه طناب کشی نگاه می کنیم در یک طرف ترس قرار دارد که مرتب به ما گوشزد می‌کند که سیگار مضر است، پرهزینه است، آلوده و اعتیادآور است و در طرف دیگر مزیت های آن قرار دارند که می‌گویند سیگار یک تکیه‌گاه روحی و مایه لذت است. اما هرگز به فکر ما نرسیده این وضعیت ها به نوبه خود می‌تواند عامل ایجاد ترس و وحشت باشند.