سوء تغذیه در اعتیاد به مواد مخدر

ایجاد عادات غذایی سالم برای هر فردی مهم است، اما برای افرادی که از دوره اعتیاد به مواد مخدر یا الکل ترک اعتیاد هستند بسیار مهم است. حتی اعتیاد کوتاه مدت می تواند صدمات زیادی به بدن وارد کند زیرا مصرف کننده مواد مخدر مجبور می شود برای از بین بردن مواد سمی و بالا بردن دفاع از خود در برابر آسیب هایی که مواد مخدر وارد می کنند، اضافه کاری کند. دستیابی به تعادل غذایی در ترمیم آسیب های اعتیاد به بدن ضروری است.

یکی از چالش های درمان بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر سوء تغذیه است. مصرف مواد اعتیادآور اثرات زیانباری در کاهش ویتامین های ضروری بدن و بی اشتهایی دارد و لذا داشتن یک برنامه غذایی سالم می تواند بر جبران ویتامین های بدن بیماران تأثیر بگذارد.

اثرات تغذیه سالم بر ترک اعتیاد

علاوه بر این داشتن تغذیه سالم اثرات مفیدی بر موفقیت درمان اعتیاد دارد. سوء مصرف مواد مخدر باعث کاهش برخی از ویتامین های ضروری بدن مانند، ویتامین بی، سی، دی، کا و ... شده که کمبود این ویتامین ها در بدن در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های جسمی، تضعیف سیستم عصبی مغز و کاهش سطح دوپامین و سروتونین مغز مؤثر است. مصرف میوه جات و سبزیجات باعث جبران برخی از ویتامین‌های ضروری خواهد شد.

نقش رژیم سالم غذایی در ترک اعتیاد

تغذیه خوب و رژیم غذای سالم نقش مهمی در درمان سوء مصرف مواد مخدر دارد. سوء مصرف مواد مخدر از علل اصلی سوءتغذیه محسوب می‌شود. تغذیه خوب، می تواند وسوسه مصرف مواد مخدر و الکل را کاهش دهد. تغذیه خوب ممکن است از عود یا بازگشت مجدد اعتیاد پیشگیری نماید.

سوء تغذیه در ترک اعتیاد

شدت و نوع سوء تغذیه در بین افراد وابسته به مواد شیمیایی از نوع و مقدار مواد مصرفی و طول زمان استفاده از مواد مخدر تأثیر می پذیرد. در حالی که مصرف مواد اعتیادآور مانع از جذب مواد مغذی در بدن می گردد و لذا بدن به شدت با کاهش مواد و ویتامین‌های مفید مواجه می‌شود.

سوء تغذیه در اعتیاد به مواد مخدر

کمبودهای مواد غذایی در ترک اعتیاد

برای جبران کمبودهای مواد مغذی لازم است برنامه غذایی دقیقی با مراجعه به متخصصان تغذیه برای افرادی که تحت درمان اعتیاد می باشند ارائه نمود که در این رابطه نقش خانواده اهمیت زیادی دارد. درگیر شدن در مصرف مواد مخدر باعث می شود تا بیماران از پرداختن به برنامه غذایی مناسب اجتناب نمایند در حالی که مصرف مواد مغذی و انواع میوه جات و سبزیجات باعث جبران ویتامین های از دست رفته بدن خواهد شد.

برنامه تغذیه مناسب در ترک اعتیاد

علاوه بر این داشتن یک برنامه تغذیه مناسب در کاهش مشکلات و اختلالات روانی و پیشگیری از عود در بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر مؤثر است. به عنوان مثال مصرف غذا در شش نوبت در طول روز می‌تواند یک عامل مهم در پیشگیری از وسوسه مصرف مواد مخدر باشد. همچنین مصرف زیاد مایعات چون آب می‌تواند از بروز وسوسه جلوگیری نموده و در افزایش سطح نشاط در افراد تحت درمان بیماری اعتیاد مؤثر باشد.

نقش محوری در درمان موفقیت آمیز سوء مصرف مواد مخدر

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مداخلات تغذیه ای نقش محوری در درمان موفقیت آمیز سوء مصرف مواد مخدر دارد. بیمارانی که تحت درمان اعتیاد بوده و عادت‌های تغذیه مناسبی نداشته باشند احتمال عود اعتیاد در بین آن ها زیاد است به همین دلیل وعده های غذایی منظم و افزایش مایعات (اجتناب از کم‌آبی) بسیار مهم است. بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر اغلب گرسنگی و تشنگی را فراموش نموده و به جای آن احساساتی نظیر وسوسه الکل و یا مواد مخدر سراغشان می آید.

در موارد زیر شانس درمان و بهبودی بیماران افزایش می‌یابد

خوردن وعده های غذایی منظم و تنقلات و نوشیدن مقدار زیادی مایعات کم کالری داشتن فعالیت بدنی و استراحت کافی کم کردن قند، کافئین و توقف مصرف سیگار در صورتی که امکان داشته باشد تلاش کنید نزد متخصص تغذیه و یا گروه های حمایتی بروید مکمل های غذایی و مولتی ویتامین ها را در نظر گرفته و استفاده نمایید یکی از اهداف اصلی برای بیمارانی که تحت درمان قرار دارند مراقبت تغذیه ای است

هدف از مراقبت تغذیه ای

پیشگیری و یا تصحیح کمبود مواد غذایی حل مشکلات ناشی از خوردن کمک به افراد برای داشتن انتخاب های سالم غذایی