خودآگاهی در ترک اعتیاد

خودآگاهی باعث یادآوری هایی است که به نظر می رسد در مراحل اولیه ترک اعتیاد همه جا وجود دارد. این که بخواهید دوباره به اعتیاد خود برگردید طبیعی است. اما، بهبود فقط به معنای "ترک" و "امتناع" نیست و به همان اندازه ایجاد یک زندگی جدیدی است که در آن زندگی آسان تر و مطلوب تر است. بر زندگی جدیدی که می سازید و تغییراتی که ایجاد می کنید تمرکز کنید.

آگاهی از جنبه های مختلف خود رسیدن به رشد و تعالی معنوی را هموار می‌کند. آسان نیست اما اگر بخواهید می توانید، به شرطی که مصرف مواد مخدر را کنار بگذارید. زیرا «مواد مخدر» ما را از خودمان دور می کند چه بسیار افرادی که «مواد مخدر» دین و دنیایشان شده است و از زندگی چیزی جز مواد مخدر نمی‌خواهند. یادتان باشد زمانی می‌توانید به خودآگاهی و خودشناسی برسید که بیماری اعتیاد را درمان کرده باشید .

خودآگاهی چیست؟

خودآگاهی یعنی آگاهی از ضعف‌ها و قوت‌های خود. آگاهی از ارزش‌های خود، آگاهی از شکست‌ها و دستاوردهای خود. آگاهی مقدمه خودشناسی است و خودشناسی یکی از تکالیف مهم بشری و رسالتی است که پیامبران بر آن تأکید کرده اند. پیامبر اسلام فرموده اند: «هر که خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است». فلاسفه ای چون سقراط نیز بر خودشناسی تأکید کرده‌اند؛ «خود را بشناس» پیامی است از سقراط به ما. 

آگاهی از جنبه های جسمانی خود

به ویژگی های جسمانی خود توجه کنید. آیا از رنگ چشم، رنگ پوست، قد، وزن، موها و در کل از اندام تان راضی هستید؟ آیا از اندام درونی خود نیز راضی هستید؟ کدام ‌عضو درونی تان ضعیف است؟ دستگاه گوارش، قلب یا اندامی دیگر؟

ویژگی‌های جسمی خود را فهرست وار بنویسید و از حیث میزان رضایتی که از آن ها دارید، آن ها را در مقیاسی از ۱ تا ۱۰ درجه بندی کنید: رضایت کم۱ ،رضایت متوسط ۵ ،رضایت زیاد ۱۰.

اگر تغییر این ویژگی ها امکان پذیر است، برای تغییر برنامه ریزی کنید، مانند: کاهش وزن، تغییر رنگ مو و غیره.

خودآگاهی در ترک اعتیاد

پذیرش خود

ویژگی‌هایی را بپذیرد که برایتان پذیرفتنی نیست و نمی توانید تغییرشان دهید. برای این کار باید نوع نگاهتان به آن ها را تغییر دهید.

  • آن ها را همان طور که هستند، بپذیرید.
  • به کارایی مثبت آن ها فکر کنید.
  • به این موضوع فکر کنید که اگر آن ها را نداشتید با چه مشکلاتی رو به رو بودید. 
  • به افرادی فکر کنید که در وضعیت بدتری در مقایسه با شما هستند.
  • به این موضوع فکر کنید که ارزشمندی و اعتبار افراد به زیبایی اعضای بدنشان بستگی ندارد.

آگاهی و پذیرش ویژگی های روانی

همه انسان ها ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارند، برخی از این ویژگی ها مثبت (مانند: مهربانی، گذشت، همدلی و غیره) و برخی دیگر منفی هستند (مانند: حسادت، نفرت، عدم تعهد و مسئولیت و غیره). مهم این است که هیچ کس کامل نیست و همه ما ویژگی های مثبت و منفی داریم، منتها تفاوت افراد در نوع ویژگی آن ها است. عده‌ای از افراد ویژگی‌های مثبت بیشتر و عده‌ای دیگر ویژگی‌های منفی بیشتری دارند. دست‌کم ۱۰ ویژگی مثبت و ۱۰ ویژگی منفی خود را فهرست کنید.

اعتیاد سبب می‌شود که برخی از ویژگی‌های مثبت شما مانند: وقت‌شناسی، پشتکار، تلاش و صداقت، کمرنگ و ویژگی‌های منفی مانند: دروغ، دزدی، فرار از مسئولیت، اهمال کاری و بدبینی پررنگ و تقویت شود. یکی از فعالیت‌های سازنده شما این است که ببینید بر اثر مصرف مواد مخدر چه ویژگی‌های مثبتی را از دست داده‌اید و چه ویژگی های منفی کسب کرده‌اید.

کلینیک ترک اعتیاد دی با بکارگیری جدیدترین روش های علمی به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل آماده ارائه خدمات مشاوره و بستری ترک اعتیاد و روانشناسی به بیماران گرامی می باشد.