سرطان‌های مرتبط با مصرف الکل

الکل احتمال زیاد خطر ابتلا به سرطان معده، روده، دهان، کبد، پستان و سر و گردن را افزایش می دهد و ممکن است روی خطر برخی دیگر از سرطان ها نیز تأثیر بگذارد. برای هر یک از این سرطان ها، هرچه الکل بیشتری بنوشید، خطر سرطان بیشتر می شود. اما برای برخی از انواع سرطان، به ویژه سرطان پستان، مصرف حتی مقدار کمی الکل می تواند خطر را افزایش دهد.

رابطه سرطان‌های ناحیه سر و گردن با مصرف الکل

مصرف الکل احتمال ابتلا به برخی سرطان های سر و گردن به ویژه سرطان‌های حفره دهان، حلق و حنجره را به شدت افزایش می دهد. در افرادی که میزان مصرف الکل ۵۰ گرم در روز یا بیشتر دارند احتمال بروز این سرطان ها دو تا سه برابر بیشتر از افرادی است که الکل مصرف نمی کنند.

ارتباط مصرف الکل با سرطان حفره دهان

ارتباط‌ نزدیکی بین مصرف الکل و بروز نوعی از سرطان شایع و بسیار تهاجمی در حفره دهان و حلق وجود دارد. این سرطان به سرعت به نواحی اطراف دست اندازی می‌کند و گسترش می یابد. احتمال بروز این نوع از سرطان در افرادی که علاوه بر مصرف الکل، سیگار، حشیش، شیشه و دیگر مواد مخدر نیز استعمال می‌کنند به شدت افزایش می یابد.

همچنین افرادی که به طور موروثی دچار کمبود آنزیم متابولیزه کننده الکل در بدن هستند نسبت به این سرطان آسیب پذیرترند. در کل حفره دهان ناحیه‌ای از بدن است که پتانسیل فراوانی برای سرطانی شدن دارد. حدود ۳ درصد از سرطان های بدن مربوط به حفره دهان هستند و بخش عمده‌ای از آن ها بدخیم و مرگبارند.

تشخیص زودهنگام نقش کلیدی در درمان ایفا می‌کند. متأسفانه بسیاری از سرطان ها تا مراحل پیشرفته از لحاظ بالینی بدون علامت هستند اما در حفره دهان سرطان‌ها علائم قابل تشخیص دارند که بیمار می تواند خودش آن ها را کشف کند و به دندانپزشکی یا پزشک مراجعه نماید. شناسایی زودهنگام ضایعات پیش سرطانی در حفره دهان می تواند اهمیت حیاتی داشته باشد.

سرطان‌های مرتبط با مصرف الکل

رابطه سرطان کبد با مصرف الکل

مصرف مقادیر زیاد الکل در طولانی مدت می تواند صدمه جدی به سلول‌های کبد وارد نماید و سبب سیروز کبدی شود. این بیماری می‌تواند زمینه را برای سرطان کبد هموار سازد به طوری که حدود ۵ درصد مبتلایان به سیروز دچار سرطان کبد می‌شوند.

همچنین به طوری که پیش از این نیز اشاره شد متابولیت الکل (استالدئید) می‌تواند سبب رشد سریع و غیر طبیعی سلول های کبدی شود. خطر تغییرات ژنتیکی که می‌تواند منجر به سرطان شود در این سلول ها بیشتر است. بسیاری از پژوهش‌های اخیر نشان داده اند که مصرف سه عدد نوشابه الکلی در روز احتمال بروز سرطان کبد را در مصرف کننده به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

رابطه سرطان پستان در زنان با مصرف الکل

مصرف الکل به واسطه افزایش هورمون استروژن در بدن و صدمه به دی. ان. ای سلول ها و غیره می تواند ریسک ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش دهد.

رابطه سرطان روده بزرگ و روده رکتال با مصرف الکل

پژوهش های متعددی حاکی از ارتباط نزدیک میان مصرف مقادیر زیاد الکل و ابتلا به سرطان روده بزرگ و ناحیه رکتال است به طوری که احتمال بروز این دسته از سرطان ها در افرادی که بیش از ۵۰ گرم الکل در روز مصرف می‌کنند یک و نیم برابر بیشتر از افرادی است که الکل مصرف نمی کنند.

احتمال ابتلا به این بیماری در مردان کمی بیشتر از زنان گزارش شده است. با افزایش سن و در صورت وجود سابقه این بیماری در خانواده ریسک ابتلا به این دسته از سرطان ها بالا می‌رود. علاوه بر سرطان های ذکر شده، سرطان‌های مری، معده و روده کوچک هم از جمله سرطان هایی هستند که در سال‌های اخیر ارتباطشان بیش از پیش با نوشیدن الکل مشخص شده است.

کلینیک ترک اعتیاد دی با جدیدترین روش های ترک اعتیاد و با امکانات بیمارستانی به صورت شبانه روزی پذیرای بیماران گرامی می باشد.