زیست شناسی اعتیاد به مواد مخدر

نوجوانان به ویژه در برابر اعتیاد احتمالی آسیب پذیر هستند زیرا مغز آن ها هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، به ویژه نواحی پیشانی که به کنترل تکانه و ارزیابی خطر کمک می کند. مدارهای لذت در مغز نوجوانان نیز به صورت بیش از حد عمل می کنند و مصرف مواد مخدر و الکل را حتی بیشتر وسوسه کننده تر می کنند. دوران کودکی و نوجوانی زمان‌هایی هستند که والدین می‌توانند درگیر شوند و به فرزندان خود در مورد شیوه زندگی سالم و فعالیت‌هایی آموزش دهند که می‌تواند در برابر مصرف مواد مخدر محافظت کند.

مواد مخدر و الکل می توانند عملکرد مغز مصرف کننده را مختل کنند. افراد مبتلا به اعتیاد کنترل اعمال خود را از دست می دهند. آن ها صرف نظر از هزینه اش هوس کرده و به دنبال مواد مخدر، الکل، یا مواد دیگر هستند، حتی اگر در خطر آسیب رساندن به دوستان، آسیب رساندن به خانواده یا از دست دادن شغل باشند.

دانشمندان در حال کسب اطلاعات بیشتر در مورد زیست شناسی اعتیاد به مواد مخدر هستند. آن ها نشان داده‌اند که اعتیاد یک بیماری مغزی طولانی‌ مدت و پیچیده است و درمان‌های کنونی می‌تواند به افراد در کنترل اعتیادشان کمک کند. اما حتی برای کسانی که با موفقیت مصرف مواد مخدر را ترک کرده اند، همیشه خطر بازگشت اعتیاد وجود دارد که به آن عود اعتیاد می گویند.

اساس بیولوژیکی اعتیاد به مواد مخدر

اساس بیولوژیکی اعتیاد به توضیح این که چرا افراد برای ترک اعتیاد خود به چیزی بیش از نیت خوب یا اراده نیاز دارند کمک می کند. یک تصور غلط رایج این است که اعتیاد به مواد مخدر یک مشکل انتخابی یا اخلاقی است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را ترک کنید. مغز در واقع با اعتیاد تغییر می کند و برای بازگرداندن آن به حالت عادی خود، کار زیادی لازم است. هر چه مواد مخدر یا الکل بیشتری مصرف کرده باشید، بیشتر مغز مختل می شود.

اعتیاد به مواد مخدر با ما چه می کند

محققان دریافته‌اند که بخش عمده‌ای از قدرت اعتیاد به مواد مخدر در توانایی آن در ربودن و حتی از بین بردن مناطق کلیدی مغز است که قرار است به ما کمک کنند زنده بمانیم.

یک مغز سالم به رفتارهای سالم پاداش می دهد، مانند ورزش کردن، غذا خوردن یا برقراری ارتباط با عزیزان. این کار را با روشن کردن مدارهای مغزی انجام می‌دهد که به شما احساس فوق‌العاده می‌دهد که سپس شما را به تکرار آن رفتارها تشویق می‌کند. در مقابل، زمانی که شما در خطر هستید، یک مغز سالم بدن شما را وادار می کند تا با ترس یا هشدار سریع واکنش نشان دهد، بنابراین از خطر خلاص خواهید شد.

اما وقتی به یک ماده معتاد می‌شوید، سیم‌کشی معمولی فرآیندهای مفید مغز می‌تواند علیه شما کار کند. مواد مخدر یا الکل می تواند مدارهای لذت و پاداش را در مغز شما ربوده و شما را به خواسته های بیشتر و بیشتر سوق دهد. اعتیاد به مواد مخدر همچنین می‌تواند مدارهای احساس خطر را به جریان بیاندازد و در زمانی که از مواد مخدر یا الکل استفاده نمی‌کنید احساس اضطراب و استرس کنید. در این مرحله، افراد اغلب از مواد مخدر یا الکل استفاده می‌کنند تا احساس بدی نداشته باشند و نه برای تأثیرات لذت بخش.

زیست شناسی اعتیاد به مواد مخدر

آسیب مواد مخدر به مغز

برای اضافه کردن به آن، استفاده مکرر از داروها می تواند به مرکز تصمیم گیری اساسی در جلوی مغز آسیب برساند. این ناحیه که به قشر جلوی مغز معروف است، همان ناحیه ای است که باید به شما در شناخت مضرات استفاده از مواد اعتیادآور کمک کند.

مصرف مواد مخدر یا الکل، فعالیت در قشر پیشانی را کاهش می دهد. هنگامی که قشر پیشانی به درستی کار نمی کند، افراد نمی توانند تصمیم بگیرند که مصرف مواد مخدر را متوقف کنند، حتی اگر متوجه شوند که قیمت مصرف آن ماده مخدر ممکن است بسیار بالا باشد و ممکن است حضانت فرزندان خود را از دست بدهند یا در نهایت به در زندان بروند با این حال، آن را مصرف می کنند.