زاناکس چگونه کار می کند

از آن جایی که زاناکس فقط برای درمان کوتاه مدت اضطراب در نظر گرفته شده است، مهم است که گزینه های درمانی دیگر را برای کنترل طولانی مدت اضطراب دنبال کنید. استاندارد طلایی برای قطع اضطراب، درمان اصولی است، از جمله رفتار درمانی شناختی، شناخت درمانی و آرامش کاربردی. اگر داروها برای درمان اضطراب مورد نیاز است، انتخاب های خط اول داروهای ضد افسردگی هستند که می توانند بر اضطراب و همچنین افسردگی تأثیر بگذارند.

زاناکس چیست

زاناکس (آلپروزولام)، همراه با والیوم و آتیوان، بخشی از دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها یا بنزوها هستند، گروهی از داروها که حالت آرامش را در مصرف کنندگان ایجاد می کنند.

حدود سیزده نوع بنزو وجود دارد که برای استفاده به عنوان داروهای تجویزی تأیید شده است. برخی از آن‌ها برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز می شوند، اما می توان از آن‌ها برای سایر شرایط مانند تشنج، اختلال هراس و ترک الکل نیز استفاده کرد.

بنزوها به عنوان یک گزینه درمانی طولانی مدت طراحی نشده اند. در عوض، این داروها برای استفاده کوتاه مدت برای علائم حاد مانند اضطراب با شروع سریع یا حملات پانیک تجویز می شوند. این به این دلیل است که تحمل با استفاده طولانی مدت ایجاد می شود، به این معنی که فرد برای دستیابی به اثرات مشابه به دوزهای بالاتر و بالاتر نیاز دارد.

زاناکس چگونه روی سیستم عصبی مرکزی کار می کند

زاناکس و سایر بنزودیازپین ها مضعف کننده سیستم عصبی مرکزی هستند. سیستم عصبی مرکزی مسئول حفظ عملکردهای اولیه بدن ما از جمله تنظیم ضربان قلب، تنفس، فشار خون و دمای بدن است. هنگام مصرف، زاناکس این عملکردها را کند می کند.

بسیاری از اثرات آن شبیه نوشیدن الکل است. به عنوان مثال، سطح اختلال، خواب آلودگی و زمان واکنش کندی که ممکن است فرد از مصرف زاناکس احساس کند، شبیه نوشیدن بیش از حد الکل است.

برخی از اثرات استفاده کوتاه مدت زاناکس شامل آرامش جسمی و روحی و کاهش احساس ترس، بی قراری و اضطراب است. با این حال، عوارض جانبی مصرف زاناکس می تواند شامل خواب آلودگی شدید، مشکلات هماهنگی، احساس سرگیجه یا سبکی سر یا تجربه مشکلات عاطفی باشد.

زاناکس چگونه کار می کند

زاناکس چگونه اضطراب را کاهش می دهد

هنگامی که استرس یا اضطراب بیش از حد را تجربه می کنید، مغز سیگنال های عصبی خاصی را افزایش می دهد که منجر به احساس اضطراب می شود. در این زمان‌ها، مغز مقدار نامتعادلی سیگنال‌های شیمیایی تولید می‌کند که باعث افزایش فعالیت مغز، احساس ترس و اضطراب می‌شود و توانایی آرام کردن ذهن را محدود می‌کند.

زاناکس با تأثیرگذاری بر اثرات گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا)، یک ماده شیمیایی طبیعی در مغز، یک اثر آرام بخش ایجاد می کند. اگر مضطرب یا عصبی شوید، مغز شما آن را آزاد می کند تا فعالیت منفی را آرام کند. اگر دچار اختلالات اضطرابی یا هراس هستید، زاناکس با افزایش اثرات گابا در مغز شما عمل می کند.

سرعت کار زاناکس

پس از مصرف، زاناکس یک تا دو ساعت طول می کشد تا به اوج سطح در جریان خون برسد. مصرف منظم زاناکس ممکن است سطوح تحمل را افزایش دهد، بنابراین ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا اثرات پس از استفاده طولانی مدت احساس شود. سرعت جذب دارو و در نهایت خروج آن از بدن نیز تحت تأثیر سن، وزن، مصرف الکل، عملکرد کبد، متابولیسم، نژاد و این که آیا سیگار می کشد یا نه، بستگی دارد.

آسیب های مصرف طولانی مدت زاناکس

زاناکس به شدت اعتیاد اور است و مصرف آن در دراز مدت باعث آسیب های جدی به مغز می شود.