اختلال مصرف مواد مخدر چیست

اختلال مصرف مواد مخدر یک وضعیت پیچیده است که در آن علیرغم پیامدهای مضر، استفاده کنترل نشده از یک ماده وجود دارد. افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر تمرکز شدیدی براستفاده یک ماده مخدر خاص، مانند الکل، تنباکو یا داروهای غیر قانونی دارند، تا جایی که توانایی فرد برای عملکرد روزانه مختل می شود. افراد حتی زمانی که می دانند مانند مخدر باعث ایجاد مشکلاتی می شود، به استفاده از آن ادامه می دهند. شدیدترین اختلال مصرف مواد مخدر گاهی اوقات اعتیاد نامیده می شود.

اختلال مصرف مواد مخدر که قبلاً به طور جداگانه به سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد نامیده می شد، بیماری است که با یک الگوی مخرب استفاده از یک ماده مخدر مشخص می شود که منجر به مشکلات یا ناراحتی قابل توجهی از جمله تحمل یا کناره گیری از مواد مخدر می شود. مواد مخدر و همچنین سایر مشکلاتی که استفاده از آن می تواند برای فرد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر ایجاد کند، چه از نظر اجتماعی و چه از نظر عملکرد کاری یا مدرسه. اثرات اختلالات مصرف مواد مخدر بر جامعه قابل توجه است. هزینه اقتصادی، شامل همه چیز، از دستمزدهای از دست رفته گرفته تا پیامدهای پزشکی، حقوقی و سلامت روان، میلیاردها تومان است.

مصرف مواد مخدر

کشت ماری جوانا و تولید داروهای مصنوعی مانند مت آمفتامین تأثیر منفی بر ذخایر خاک و آب دارد. نقض قوانین مواد مخدر یکی از دلایل بسیار رایج برای دستگیری افراد قاچاقچی مواد مخدر است.  نوجوانان به طور فزاینده ای درگیر سوء مصرف داروهای تجویزی، به ویژه مواد مخدر، که به آن ها مواد افیونی نیز می گویند (که پزشکان برای تسکین درد شدید تجویز می کنند) و داروهای محرک که شرایطی مانند اختلال کمبود توجه و نارکولپسی را درمان می کنند، می شوند.

اختلال مصرف مواد مخدر

اصطلاح تشخیص دوگانه به وجود یک اختلال مصرف مواد مخدر و یک مشکل جدی سلامت روان در یک فرد اشاره دارد. متأسفانه اختلالات مصرف مواد مخدر در افرادی که دارای بیماری روانی شدید نیز هستند بسیار رایج است. افرادی که تشخیص دوگانه دارند نیز در معرض خطر بالاتری برای عدم انطباق با درمان هستند.

مردم معمولاً چه نوع مواد مخدری مصرف می کنند

افراد ممکن است تقریباً از هر ماده ای سوء استفاده کنند که مصرف آن می تواند منجر به احساس سرخوشی شود. در حالی که بسیاری از سوء مصرف ها از مواد قانونی مانند قرص های مسکن یا داروهای غیرقانونی مانند ماری جوانا و کوکائین آگاه هستند، این واقعیت کمتر شناخته شده است که مواد استنشاقی مانند پاک کننده های خانگی و داروهای بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی برخی از این موارد هستند.

رایج ترین مواد مورد سوء استفاده موارد زیر بسیاری از داروها و انواع موادی است که افراد معمولاً از آن ها سوء استفاده می کنند و یا منجر به وابستگی می شوند. الکل: اگر چه قانونی است، اما الکل یک ماده سمی است، به ویژه برای جنین در حال رشد زمانی که مادر در دوران بارداری این دارو را مصرف می کند. یکی از رایج ترین اعتیادها، اعتیاد به الکل می تواند اثرات مخربی بر سلامت جسمانی فرد الکلی و همچنین توانایی او برای عملکرد بین فردی و محل کار داشته باشد.

اختلال مصرف مواد مخدر چیست

نیکوتین: ماده اعتیادآور موجود در سیگار است. نیکوتین در واقع یکی از اعتیادآورترین مواد موجود در جهان است. در واقع، مردم اغلب اعتیاد به نیکوتین را با اعتیاد شدید مرتبط با مواد افیونی مانند هروئین مقایسه می کنند. 

مواد افیونی: مردم این گروه را مواد مخدر یا مواد افیونی نیز می نامند و شامل داروهایی مانند هروئین، کدئین، هیدروکودون، مورفین، متادون، ویکودین، اکسی کانتین، پرکوست و پرکودان می شود. این گروه از مواد به شدت عملکرد سیستم عصبی را کاهش می دهند. کشنده بودن مواد افیونی اغلب نتیجه این است که مصرف کننده مجبور است از مقادیر بیشتری برای رسیدن به همان سطح مسمومیت استفاده کند، در نهایت تا جایی که دوز مورد نیاز برای بالا رفتن، همان دوزی است که در اثر مصرف بیش از حد برای آن فرد کشنده است با توقف تنفس فرد (ایست تنفسی).  

شاهدانه: معمولاً ماری جوانا نامیده می شود، نام علمی حشیش تتراهیدروکانابینول (تی. اچ. سی) است. ماری جوانا و حشیش متداول ترین ماده مخدر غیرقانونی است. علاوه بر اثرات منفی که خود دارو می تواند ایجاد کند (به عنوان مثال ناباروری، مشکلات در عملکرد جنسی، پارانویا، عدم انگیزه)، در واقع معمولاً با مواد دیگر مخلوط می شود تا فروشندگان مواد مخدر بتوانند درآمد بیشتری از فروش داشته باشند. ماده رقیق شده مصرف کننده را در معرض مواد اعتیادآور بیشتری قرار می دهد، مصرف کننده ماری جوانا را در معرض خطرات مرتبط با آن مواد افزوده قرار می دهد. مردم معمولاً ماری جوانا را با موادی که شامل پودر بچه، پونه کوهی، مایع مومیایی کردن، فن سیکلیدین، مواد افیونی و کوکائین است، قطع می کنند.  

توهم زاها: به عنوان مثال می توان به ال. اس. دی و مسکالین و همچنین به اصطلاح توهم زاهای طبیعی مانند قارچ های جادویی اشاره کرد. این داروها می توانند در توانایی خود در تغییر ادراک مصرف کننده خطرناک باشند. به عنوان مثال، فردی که مست است با یک توهم زا ممکن است خطری را در جایی که وجود ندارد درک کند و یا فکر کند که موقعیت هایی که واقعاً خطرناک هستند، چنین نیست. این برداشت‌های نادرست می‌تواند منجر به رفتارهای خطرناک شود (مانند پریدن از پنجره به دلیل این که فرد فکر می‌کند بال دارد و می‌تواند پرواز کند).