درمان های مختلف برای اعتیاد به مواد مخدر

درمان اعتیاد یک درمان واحد برای همه نیست. درمان اعتیاد به مواد مخدر ممکن است بر اساس نیاز بیمار متفاوت باشد. می‌توانید بر اساس ماده‌ای که مصرف می‌کنید، سطح مراقبتی که نیاز دارید، نیازهای سلامت روان شخصی‌تان، یا این که چه گزینه‌های مراقبت بهداشتی را می‌توانید از عهده آن برآیید، درمانی را انتخاب کنید که بهترین کار را برای شما دارد.

درمان های مختلف برای اعتیاد به مواد مخدر

اگر چه هیچ درمانی برای اعتیاد به مواد مخدر وجود ندارد، گزینه های درمانی که در زیر توضیح داده شده است می تواند به شما در غلبه بر اعتیاد و رهایی از مواد مخدر کمک کند. درمان شما بستگی به داروی مورد استفاده و هر گونه اختلال پزشکی یا روانی مرتبطی دارد که ممکن است داشته باشید. پیگیری طولانی مدت برای جلوگیری از عود اعتیاد مهم است.       

برنامه های درمان وابستگی شیمیایی

برنامه های درمانی معمولاً شامل جلسات درمانی انفرادی، گروهی یا خانواده، تمرکز بر درک ماهیت اعتیاد به مواد مخدر، رها شدن از مواد مخدر و پیشگیری از عود اعتیاد و سطوح مراقبت و تنظیماتی که بسته به نیاز شما متفاوت است، مانند برنامه های سرپایی، اقامتی و بستری است.

سم زدایی مواد مخدر

هدف سم زدایی مواد مخدر که به آن درمان ترک اعتیاد نیز می گویند، این است که شما را قادر سازد تا مصرف داروی معتادکننده را تا حد امکان سریع و ایمن متوقف کنید. برای برخی افراد، ممکن است انجام درمان ترک به صورت سرپایی بی خطر باشد. برخی دیگر ممکن است نیاز به پذیرش در یک بیمارستان یا یک کلینیک معتبر ترک اعتیاد داشته باشد.

ترک اعتیاد به مواد مخدر از دسته های مختلف داروها، مانند داروهای افسردگی، محرک ها یا مواد افیونی، عوارض جانبی متفاوتی ایجاد می کند و نیاز به رویکردهای متفاوتی دارد. سم زدایی ممکن است شامل کاهش تدریجی دوز دارو یا جایگزینی موقت مواد دیگر مانند متادون، بوپرنورفین یا ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان باشد. 

درمان های مختلف برای اعتیاد به مواد مخدر

مصرف بیش از حد مواد افیونی

در مصرف بیش از حد مواد افیونی، نالوکسان، یک آنتاگونیست مواد افیونی، می تواند توسط پاسخ دهندگان اورژانسی یا توسط هر فردی که شاهد مصرف بیش از حد مواد مخدر است، تجویز شود. نالوکسان به طور موقت اثرات داروهای مخدر را معکوس می کند.  

رفتار درمانی ترک اعتیاد

به عنوان بخشی از برنامه درمان مصرف مواد مخدر، رفتار درمانی (نوعی روان درمانی) می تواند توسط یک روانشناس یا روانپزشک انجام شود، یا ممکن است از یک مشاور مجاز الکل و مواد مخدر مشاوره دریافت کنید. درمان و مشاوره ممکن است فردی، خانواده یا گروهی انجام شود.

درمانگر یا مشاور ترک اعتیاد می تواند

به شما کمک می کند تا راه هایی برای کنار آمدن با میل به مصرف مواد مخدر ایجاد کنید راهکارهایی را برای پرهیز از مواد مخدر و پیشگیری از عود اعتیاد پیشنهاد دهید پیشنهاداتی را در مورد نحوه برخورد با عود اعتیاد در صورت بروز آن ارائه دهید در مورد مسائل مربوط به شغل، مشکلات قانونی و روابط با خانواده و دوستان صحبت کنید شرکت اعضای خانواده در جلسات به آن ها کمک کند مهارت های ارتباطی بهتری را توسعه دهند و شما را حمایت کنند به سایر شرایط سلامت روان رسیدگی کنید

گروه های خودیاری ترک اعتیاد

بسیاری از گروه‌های خودیاری، هر چند نه همه، از مدل دوازده مرحله‌ای استفاده می‌کنند که برای اولین بار توسط الکلی‌های گمنام ایجاد شد. گروه های حمایتی خودیاری، مانند معتادان گمنام، به افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند کمک می کنند. 

پیام گروه پشتیبانی خودیاری این است که اعتیاد به مواد مخدر یک اختلال مزمن با خطر عود است. گروه های خودیاری می توانند احساس شرم و انزوا را کاهش دهند که می تواند منجر به عود اعتیاد شود.   

درمانگر یا مشاور مجاز شما می تواند به شما کمک کند تا یک گروه پشتیبانی خودیاری را پیدا کنید. همچنین ممکن است گروه های پشتیبانی را در جامعه خود یا در اینترنت بیابید.