درمان اعتیاد زنان

زنان و مردان هر دو قادر به ایجاد اختلالات سوء مصرف مواد هستند. با این حال، زنان کمتری نسبت به مردان دچار مشکل اعتیاد می شوند. حتی اگر زنان کمتری نسبت به مردان معیارهای مربوط به اختلال سوء مصرف مواد را داشته باشند، احتمال عود مجدد زنان بیشتر است. زنان همچنین در صورت سوء مصرف مواد مخدر و الکل با انگ بیشتری روبرو می شوند که این امر باعث می شود زنان بیشتری با پیامدهای منفی اجتماعی، روابط آسیب دیده و انزوا دست و پنجه نرم کنند.

اعتیاد یک اختلال بیو روان و اجتماعی است. نتیجه می شود که بهبودی از بیماری اعتیاد به چیزی فراتر از توقف مصرف مواد مخدر نیاز دارد. اگر علل زمینه ای سوء مصرف مواد مخدر یا الکل برطرف نشوند، خطر عود اعتیاد قابل توجه است. هدف از درمان اعتیاد یک بازآزمایی کامل از بدن، ذهن و روح از شیوه زندگی افراد است. دستیابی به این هدف در محیطی که پاسخگوی جنسیت است آسان تر است. یکی از دلایل آن نقش بورسیه در درمان اعتیاد است.

بهبودی در زنان متفاوت است

زنان نسبت به مردان به مواد اعتیادآور واکنش متفاوتی نشان می دهند، اغلب دلایل متفاوتی برای سوء مصرف مواد مخدر دارند و برای شروع به درمان با موانع متفاوتی رو به رو می شوند. به همین دلیل است که مدل سلامت یکپارچه در توانبخشی زنان، جنبه های پزشکی، روانی، جسمی و روحی بهبود زنان را بررسی می کند. در حالی که سایر زنان تجربیات مشابهی دارند و می توانند از خودشان حمایت کنند، حضور مردان می تواند مشکل ساز باشد.

دلایل مهم اعتیاد در زنان

اغلب آسیب های ناشی از رفتارهای اعتیادآور زنان شامل خشونت خانگی و یا سوء استفاده جنسی است. بسیاری از زنان مبتلا به اختلالات مصرف مواد مخدر توسط مردان آسیب دیده اند، اما برخی از زنان بیش از حد بر جنس مخالف تمرکز کرده اند و باید یاد بگیرند که از همراهی زنان قدردانی کنند. همچنین زنان به دلایل مختلف نسبت به مردان از مواد مخدر استفاده می کنند و از آن ها سوء استفاده می کنند. زنان به احتمال زیاد از مواد مخدر یا الکل برای خود درمانی استفاده می کنند یا به دلیل احساسات منفی یا ناراحت کننده ای که دارند به مصرف آن ها پناه می برند.  

درمان اعتیاد زنان

بهترین راهکارها برای ترک اعتیاد در زنان

صحبت متقابل و همدلی، زنان را قدرت می بخشد، نه با قدرت بر دیگران، بلکه با قدرتی که برای دیگران استفاده می شود. در نتیجه صحبت متقابل و همدلی، زنان احساس می کنند توانایی بیشتری برای اهداف سازنده و خلاقانه دارند. حضور مردان می تواند بهبودی را برای زنان پیچیده کند. گاهی حضور آقایان در جلسات ترک اعتیاد به زنان ضربه می زد و باعث می شود یک دوست زن را به خاطر آورد که به دلیل سابقه آسیب های جنسی، خیلی ترسیده بود که به جلسات برود.

درمان اعتیاد زنان

بسیاری از زنان در روابط با مردان وسواس خاصی دارند، همانطور که در مصرف مشروبات الکلی وسواس دارند. در دوران نقاهت، باید بیشتر به دوستی زنان، بدون مزاحمت های جنسی، تکیه کرد که باعث شود زنان بتوانند قدرت خود را تقویت کرده و تمرکز کامل خود را بر بهبود خود بگذارند. زنان نسبت به مردان دارای حساسیت بالاتری به مواد مخدر و الکل هستند. افزایش حساسیت می تواند به دلیل سرخوشی شدیدتر احتمال ابتلای زنان به اعتیاد را افزایش دهد. 

برنامه های درمان اعتیاد زنان در دوران توانبخشی حمایت بیشتری ارائه می دهد. بنابراین، بسیاری از مراکز توانبخشی و ترک اعتیاد زنان تشخیص دوگانه و درمان آسیب را ارائه می دهند.   

با این حال آمار اعتیاد زنان بیشتر شامل مصرف سیگار و مشروبات الکلی می شود. زنانی که دچار سرکوب احساسات، خشونت های خانگی، تحقیر و فشارهای روانی قرار می گیرند بیشتر به سمت مصرف مواد مخدر و الکل می روند. ترک سیگار احتمال غلبه بر مواد مخدر یا اعتیاد به الکل را افزایش می دهد.