ترک مواد شبه افیونی

برای ترک مواد شبه افیونی به صورت کلی، مجموعه ای از درمان‌های دارویی و غیر دارویی مورد نیاز است. انتخاب نوع درمان به عوامل زیادی بستگی دارد که بنا به تشخیص پزشک انجام می شود. در درمان اعتیاد به مواد شبه افیونی استفاده از آنتاگونیست گیرنده مواد شبه افیونی ضرورت دارد. مصرف داروها در صورتی که به موقع و صحیح به کار برده شوند می توانند بسیار مفید و مؤثر باشند.

طی برنامه های سم زدایی بیماران معمولاً طی چند روز تا چند هفته آگونیست های قوی مواد شبه افیونی نظیر هروئین را ترک می کنند و طی این دوره اثرات آدرنرژیک ترک اعتیاد در صورت لزوم به کمک کلونیدین درمان می شوند.

تجویز آگونیست و آنتاگونیست برای ترک مواد شبه افیونی

گاهی از یک دستورالعمل چند مرحله ای پیروی می شود که طی آن ابتدا به تدریج آگونیست های مختلط و سرانجام آگونیست های خالص تجزیه می شوند. برای مثال در مورد سوء مصرف آگونیست قوی هروئین ابتدا آگونیست ضعیف تر متادون تجویز می شود سپس بیمار تحت درمان قرار می گیرد و سرانجام به دنبال یک دوره 7 تا 10 روزه پاکشویی، یک آنتاگونیست خالص نظیر نالترکسان یا نالمفن تجویز می شود.

درمان و ترک مواد شبه افیونی با نالتروکسون

 با این حال حتی در سم زدایی تدریجی نیز در برخی بیماران طی چند هفته اول درمان با نالتروکسون دچار علائم ترک مواد افیونی با عوارض خفیف می شوند.

پیامدهای جانبی قطع دارو در ترک مواد شبه افیونی

با کاهش قدرت آگونیست گیرنده مواد شبه افیونی پیامدهای جانبی قطع دارو نیز افت می کند. بنابراین از آن جایی که سدهای دارویی برای قطع آنتاگونیست های خالص گیرنده مواد شبه افیونی وجود ندارد، محیط اجتماعی و مداخلات مکرر شناختی – رفتاری به عوامل بسیار مهمی تبدیل شده اند که به تداوم پرهیز از مواد شبه افیونی کمک می کنند.

ترک مواد شبه افیونی

دلایل عود اعتیاد به مواد شبه افیونی

از آن جا که عوارض حاصله به خوبی تحمل نمی شوند، اکثر بیمارانی که همزمان با برنامه سم زدایی در برنامه های شناختی – رفتاری شرکت نمی کنند، ظرف سه ماه مصرف آنتاگونیست های گیرنده مواد شبه افیونی را متوقف می کنند.

در صورت شرکت در برنامه ژتونی مناسب که در آن بیمار با مصرف دارو پاداش دریافت می کند احتمال پذیرش رژیم آنتاگونیست گیرنده مواد شبه افیونی افزایش می یابد.

رعایت دستورات دارویی در ترک مواد شبه افیونی

رعایت دستورات دارویی و پذیرش درمان بایستی کاملاً مورد توجه بالینگر باشد. اگر بیماری که سابقه اعتیاد به مواد افیونی دارد، مصرف آنتاگونیست های خالص گیرنده مواد شبه افیونی را متوقف کند، خطر عود سوء مصرف مواد شبه افیونی بسیار بالا خواهد بود.

زیرا در چنین حالتی مصرف مجدد یک آگونیست قوی ضد افیونی نوعی نشئه بسیار پاداش دهنده ای ایجاد می کند. برعکس افرادی که دستورات دارویی را رعایت می کنند.

عود و فروکشی مصرف مواد شبه افیونی

حتی پس از یک سال یا بیشتر مصرف مداوم نالترکسون نسبت به اثرات مفید درمانی این دارو تحمل پیدا نمی کنند. بیماران ممکن است پیش از دستیابی به پرهیز درازمدت چندین بار دچار عود و فروکش بیماری شوند.

هشدار به بیمارانی که آنتاگویست های گیرنده مواد شبه افیونی مصرف می کنند!

به بیمارانی که آنتاگویست های گیرنده مواد شبه افیونی مصرف می کنند. باید هشدار داد که مقادیر بالای آگونیست های مواد شبه افیونی ممکن است اثرات آنتاگونیستی نالترسکون یا نالمفن را خنثی کنند که این امر منجر به میزان غیر قابل پیش بینی یا خطرناکی از فعال شدن گیرنده ها می شوند.

احتیاط ها و واکنش های جانبی در ترک مواد شبه افیونی

از آن جا که آنتاگونیست های گیرنده مواد شبه افیونی برای حفظ حالت عاری از مواد پس از سم زدایی مواد شبه افیونی به کار می روند، باید دقت زیاد نمود که پیش از شروع اولین دوز آنتاگونست گیرنده مواد شبه افیونی مدت زمان کافی از دوره پاکشویی سپری شده باشد.

حداقل و حداکثر زمان کافی برای پاکشویی مواد شبه افیونی

حداقل 5 روز در مورد شبه افیون های کوتاه اثر نظیر هروئین و حداقل 10 روز در مورد شبه افیون های طولانی اثر مثل متادون.