تروما و اختلال مصرف مواد مخدر

خوددرمانی زمانی است که فردی از مواد مخدر، الکل یا سایر داروهای بدون نسخه استفاده می کند تا از علائم یک اختلال سلامت جسمی یا روانی خلاص شود. این کار می تواند خطرناک باشد، زیرا مواد مخدر برای درمان اختلال استرس پس از سانحه یا هر بیماری روانی دیگر طراحی نشده اند. خود درمانی نه تنها از دریافت درمانی که واقعاً نیاز دارید جلوگیری می کند، بلکه می تواند علائم شما را بدتر کند.

چگونه تروما و اختلال مصرف مواد مخدر با هم مرتبط هستند

اختلال استرس پس از سانحه و اختلال مصرف مواد مخدر هر دو مشکلات جدی سلامت روان هستند که نیاز به درمان دارند. این دو شرایط، به ویژه، اغلب با هم ظاهر می شوند و مهم است که از هر دو آگاه باشید و به آن ها رسیدگی کنید.         

تروما چیست

برای درک رابطه بین تروما و مصرف مواد مخدر، مهم است که ابتدا بدانیم تروما در واقع به چه معناست. تروما پاسخ روانشناختی شما به تجربه ای است که زندگی را به خطر می اندازد یا در غیر این صورت وحشتناک است.

انواع رویدادهای آسیب زا

  • سوء استفاده در دوران کودکی
  • شاهد خشونت بودن
  • در جنگ یا نبرد بودن
  • تجربه بلایای طبیعی
  • تصادفات
  • خشونت خانگی
  • تجاوز جنسی یا فیزیکی

مطالعات نشان می دهد که تروما در جامعه امروزی بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. حدود شصت درصد از مردم در طول زندگی خود یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنند. اگر چه اکثر ما حداقل یک رویداد آسیب زا را در زندگی خود تجربه خواهیم کرد، بسیاری از افراد بدون درمان از این تجربه بهبود می یابند، با این حال، حدود شش درصد علائم اختلال استرس پس از سانحه را بروز می دهند.

تروما و اختلال مصرف مواد مخدر

علائم اختلال استرس پس از سانحه

  • تجربه مجدد رویداد آسیب زا از طریق کابوس، خاطرات مزاحم، یا فلاش بک
  • بیش از حد هوشیار باشید یا پرش باشید و نسبت به محیط اطراف خود محتاط باشید
  • اجتناب از مکان ها، افراد و چیزهایی که شما را به یاد رویداد آسیب زا می اندازد
  • احساس جدایی یا بیگانگی از افراد دیگر
  • در به خاطر سپردن جزئیات مربوط به رویداد آسیب زا مشکل دارید
به دلیل این علائم، افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه اغلب در خواب و تمرکز مشکل دارند. آن ها همچنین ممکن است تحریک پذیر یا افسرده شوند. اختلال استرس پس از سانحه یک بیماری دردناک برای زندگی است، اما درمان های مؤثری برای آن وجود دارد.

چرخه معیوب تروما و مصرف مواد مخدر

تحقیقات علمی نشان می دهد که اختلال استرس پس از سانحه و سوء مصرف مواد مخدر ارتباط عمیقی با هم دارند. احتمال استفاده از مواد مخدر یا الکل در افرادی که تروما را تجربه کرده اند بسیار بیشتر از افرادی است که تجربه نکرده اند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که فرد پس از ضربه دچار علائم اختلال استرس پس از سانحه شود. بیش از نیمی از افرادی که برای اختلال مصرف مواد مخدر تحت درمان قرار می گیرند، علائم اختلال استرس پس از سانحه را نیز دارند.

چرا تروما و مصرف مواد مخدر با هم ظاهر می شوند

برخی از افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با الکل یا مواد مخدر خود درمانی می کنند. طبیعی است که افرادی که با اختلال استرس پس از سانحه زندگی می کنند، از انجام هر کاری که می تواند برای تسکین علائمشان مفید باشد استفاده کنند. بسیاری از افرادی که یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده اند و علائم اختلال استرس پس از سانحه را پشت سر می گذارند از مواد مخدر و الکل به عنوان راهی برای خود درمانی استفاده می کنند. آن ها ممکن است احساس کنند که مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی به آن ها اجازه می دهد تا به طور موقت از کابوس ها و خاطرات خود فرار کنند.