بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل

بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل عبارتند از: کبد چرب الکلی، هپاتیت الکلی و سیروز الکلی. سیروز الکلی پیشرفته ترین بیماری کبدی در افراد مصرف کننده الکل می باشد که به واسطه مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود. آسیب های کبد الکلی در مراحل شدید غیر قابل بازسازی می باشد و به پیوند کبد و یا مرگ منجر می شود.

تشخیص هپاتیت و یا سیروز کبدی الکلی

• تهیه تاریخچه پزشکی دقیق و معاینه

• آزمایش کامل خون و آزمایش های کبدی

• سی تی اسکن حفره شکمی

• سونوگرافی کبد

• نمونه برداری از بافت کبد (بیوپسی)

درمان هپاتیت و یا سیروز کبدی الکلی

• ترک کامل مصرف الکل

• رژیم غذایی سالم

• دارو درمانی

آسیب دیدگی وسیع کبد با مصرف الکل

لازم به ذکر است که در هپاتیت الکلی پیشرفته و در سیروز الکلی که منجر به آسیب دیدگی وسیع کبد شده اند درمان ها می توانند صرفاً از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری کنند.

میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به هپاتیت الکلی و سیروز کبدی بیش از ۶۰ درصد در طی چهار سال است. اکثر افراد در ۱۲ ماه اول پس از تشخیص از دنیا می‌روند.

باید دانسته شود که این تقسیم بندی سه گانه برای بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل ندرتاً به طور جداگانه وجود دارد و معمولاً علائمی از هرکدام به درجات مختلف در یک بیمار وجود دارد.

خطر مصرف الکل در زنان

همچنین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که زنان به مراتب بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به «بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل» قرار دارند که علت آن احتمالاً مربوط به تفاوت فرآیندهای جذاب و متابولیزاسیون الکل در بدن آن ها است.

چه وقت باید آزمایش کبد را انجام داد؟

• اگر مبتلا به بیماری کبد هستید.

• اگر دارویی مصرف می کنید که می تواند به بافت کبد آسیب برساند (مثل مصرف زیاد برخی مسکن ها، آنتی بیوتیک ها، برخی داروهای تجویز شده برای بیماری های قلب و عروق و کاهش دهنده کلسترول و غیره).

• اگر الکل مصرف می کنید.

• اگر از علائم بیماری کبد رنج می برید (درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، زرد شدن پوست و غیره). زمانی که بافت کبد ملتهب می‌شود و سلول‌ها آسیب می بینند آنزیم های موجود در این سلول ها وارد جریان خون می شوند.

بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل

اندازه گیری میزان آنزیم های خون جهت بیماری کبد الکلی

با اندازه گیری میزان این آنزیم ها به علاوه میزان پروتئین آلبومین و بیلی روبین در خون می توان تا حد زیادی به وضعیت ساختاری و عملکردی کبدی پی برد. بالا رفتن میزان آنزیم آلکالین فسفاتاز می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکلی در جریان صفراوی باشد.

نشانه های بیماری کبد الکلی

آلبومین یکی از پروتئین های مهمی است که توسط کبد ساخته می‌شود و میزان آن در خون افرادی که مبتلا به «بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل» هستند می تواند کاهش یابد. ورم پاها و ناحیه شکم در این بیماران می تواند ناشی از همین کاهش باشد.

تجمع بیلی روبین در خون افراد مبتلا به کبد الکلی

بیلی روبین که از تجزیه گلبول های قرمز خون به وجود می‌آید در حالت عادی می بایست توسط کبد و از طریق مدفوع دفع شود. این عمل در افرادی که مبتلا به بیماری های کبدی هستند می تواند مختل شود در نتیجه میزان بیلی روبین در خون ایشان افزایش می‌یابد که عاملی است هم برای زرد شدن پوست و سفیدی چشم و هم خارش پوست که ناشی از تجمع بیلی روبین در زیر آن است.

وظیفه کبد چیست

کبد عضو بسیار پیچیده و مهم در بدن انسان می باشد که توانایی بازسازی خود را دارد. این عضو منحصر به فرد، در حدود 500 عملکرد دارد که مهم ترین آن ها شامل: فیلتر کردن سم خون، ذخیره انرژی، ساخت هورمون و پروتئین و تنظیم کلسترول و قند خون است.

آسیب رسیدن به کبد می‌تواند کار تمام بدن را مختل کند. یکی از آسیب‌ها در مورد کبد، مشکل بازسازی مناطق آسیب دیده است که کبد چرب ‌الکلی یکی از بیماری های ایجاد کننده این مشکل در کبد است.

سیروز کبدی الکلی

زمانی که کبد به مدت طولانی ملتهب باشد سیروز اتفاق می افتد و کبد را به سمت زخم شدن و از کار افتادن هدایت کند. این عمل تهدیدکننده حیات انسان است. اگر مصرف الکل قطع نشود آسیب دیدن کبد برگشت‌ ناپذیراست. ترک الکل در افراد الکلیسم می‌تواند به برگشت عملکرد کبد کمک کند، اما آسیب شدید و دائمی سیروز سبب می‌شود که برای ادامه حیات نیاز به پیوند کبد پیدا شود.