اقدامات مناسب در زمان مصرف بیش از حد مواد مخدر

اعتیاد چیزی فراتر از مصرف اجباری مواد مخدر است، همچنین می‌تواند آسیب های جدی سلامتی گسترده‌ای ایجاد کند. پیامدهای اجتماعی بسیار ناگواری دارد. سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری های روحی و جسمی را در فرد افزایش می دهد. سایر مشکلات سلامت روان مرتبط با سبک زندگی اعتیادآور یا اثرات سمی داروها نیز به مرور پیش می ایند، علاوه بر این، رفتارهای ناکارآمد ناشی از سوء مصرف مواد مخدر می تواند با عملکرد عادی فرد در خانواده، محل کار و جامعه گسترده تر شود.

اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری پیچیده است. مشخصه آن میل شدید و گاهی اوقات غیرقابل کنترل به مواد مخدر، همراه با مواد مخدر اجباری است. جست‌وجو و استفاده از مواد مخدر حتی در مواجهه با پیامدهای ویرانگر ادامه دارد. این به روز رسانی از مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، اصول درمان اعتیاد به مواد مخدر را در نظر گرفته است. اعتیاد به مصرف طیف گسترده ای از مواد مخدر، از جمله نیکوتین، الکل و داروهای غیرقانونی و تجویزی گفته می شود. تلاش برای رسیدگی به مشکلات بی شماری که بیماران نیازمند درمان برای سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارند، خود معضل بزرگی است که نیازمند آموزش، صبر و حوصله است.

تأثیر مصرف مواد مخدر بر مغز

اعتیاد بر مدارهای مغزی متعددی از جمله مدارهای مرتبط با پاداش و انگیزه، یادگیری و حافظه و کنترل بازدارنده بر رفتار اثر می گذارد. به همین دلیل است که اعتیاد یک بیماری مغزی است. بعضی افراد نسبت به سایرین نسبت به معتاد شدن آسیب پذیرتر هستند، بسته به تعامل بین ساختار ژنتیکی، سن قرار گرفتن در معرض مواد مخدر و سایر تأثیرات محیطی. در حالی که یک فرد در ابتدا داروها را انتخاب می کند، به مرور زمان اثرات قرار گرفتن در معرض طولانی مدت بر عملکرد مغز به خطر می افتد. توانایی انتخاب و جستجو و مصرف دارو اجباری می شود و اغلب از آن فرار می کند و خودکنترلی یا اراده فرد از بین می رود. اگر به مصرف بیش از حد مواد مخدر مشکوک هستید باید سریع اقدام کنید و وقت را از دست ندهید.

با اورژانس تماس بگیرید

اگر مشکوک به مصرف بیش از حد مواد مخدر توسط فرد مورد نظرتان هستید، با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. مراقب باشید راه هی او مسدود نشود.

اقدامات مناسب در زمان مصرف بیش از حد مواد مخدر

از نالوکسان استفاده کنید

توجه داشته باشید که نالوکسان تنها در صورت مصرف بیش از حد مواد افیونی مؤثر است. با این حال، اگر شما مطمئن نیستید که مواد مخدر دیگری هم دخیل هستند یا نه، بهتر است احتیاط کنید و آن را مصرف کنید. مشخص نیست که نالوکسان در مورد مصرف بیش از حد غیرافیونی هیچ آسیبی ایجاد کند.

تنفس نجات را انجام دهید

اگر فرد دچار مشکل تنفسی شده یا اصلاً نفس نمی‌کشد، انجام نجات حیاتی است. سر را به عقب خم کنید، بینی را ببندید و هر پنج بار یک نفس آهسته بکشید، چند ثانیه تا زمانی که فرد نفس خود را از سر بگیرد یا تا زمانی که امدادگران بیایند. مراقب باشید تا ببینید که سینه او با هر نفس بالا و پایین می رود.

حمایت و پشتیبانی

هنگامی که فرد به تنهایی نفس می کشد، او را در وضعیت بهبودی قرار دهید تا زمانی که امدادگران می رسند به شخص دلداری دهید زیرا ممکن است گیج، ناراحت و در حال از هوش رفتن باشد. بروز عوارض ترک (احساس بیماری از کمبود مواد افیونی در صورتی که بدن او به مواد مخدر وابسته باشد) وقتی احیا شد به او اجازه مصرف مواد مخدر را ندهید.

عواقب مصرف بیش از حد مواد مخدر

هنگامی که شرایط فرد مورد نظر شما تثبیت شد، ممکن است مشکل هنوز وجود داشته باشد. بهتر است فرصتی برای پیشنهاد سم زدایی و درمان اعتیاد به مواد مخدر پیدا کنید. نحوه مدیریت نجات جان و امدادرسانی را بیاموزید. دسترسی به داروی نالوکسون (با نام تجاری نارکان) دارویی است که معکوس می کند، داشته باشید.